Citat:
Återkom först med källa på att intresset för sportbilar minskat.
Återkom först med källa på att intresset för sportbilar minskat.
Din far är alltså din polare och det har något med krympande intresse för sportbilar hos yngre människor att göra?
Du har pratat om pokemonsamling i tråden, jag har inte nämnt vare sig Dumpen eller porr av något slag i tråden. Sportbilar är iofs porr för mig.
(Neutralt inställd till Dumpen, tittar typ en gång per månad för att se om någon jag känner/känner till fastnat i nätet, hittills har jag kammat noll. Inte särskilt förtjust i barn på något vis så nej.)
Intresset har alltså inte minskat eftersom var och varannan äger sportbil, även vanliga knegare?
Eftersom det finns en efterfrågan.
Efter en period av nedgång.
"Ungefär 2 till 3 procent av den vuxna befolkningen (cirka 160 000 till 240 000 personer) har ett sparande eller en nettoförmögenhet på minst 2 miljoner kronor exklusive bostad" enligt AI. Så inte särskilt många alltså, och främst äldre.
Intresset har alltså snarare ökat än minskat.
Fattigdomen ökar, äldre som investerat klokt har däremot råd på äldre dar, därför kör äldre män sportbil, medan yngre tittar på med avundsjuka i blicken.
Din far är alltså din polare och det har något med krympande intresse för sportbilar hos yngre människor att göra?
Du har pratat om pokemonsamling i tråden, jag har inte nämnt vare sig Dumpen eller porr av något slag i tråden. Sportbilar är iofs porr för mig.
(Neutralt inställd till Dumpen, tittar typ en gång per månad för att se om någon jag känner/känner till fastnat i nätet, hittills har jag kammat noll. Inte särskilt förtjust i barn på något vis så nej.)
Intresset har alltså inte minskat eftersom var och varannan äger sportbil, även vanliga knegare?
"Ungefär 2 till 3 procent av den vuxna befolkningen (cirka 160 000 till 240 000 personer) har ett sparande eller en nettoförmögenhet på minst 2 miljoner kronor exklusive bostad" enligt AI. Så inte särskilt många alltså, och främst äldre.
Fattigdomen ökar, äldre som investerat klokt har däremot råd på äldre dar, därför kör äldre män sportbil, medan yngre tittar på med avundsjuka i blicken.
Du har redan fått den, du kan tydligt se att andelen bilar som säljs som sportbilar tydligt har minskat trotts att folk har fått bättre disponabel inkomst.
Nej? Blir det rörigt för pedogubben?
Som exempel på att folk samlar på allt möjligt sen försöker du tillskriva det till mig så vi kör vidare på det spåret.
Du har fastnat för pokemon eftersom du helt enkelt är en pedogubbe så vi kör vidare på ditt spår där vi tillskriver varandra saker.
Kallar dig därför pedogubben i fortsättningen.
Det säger inget om intresset i sig har ökat för att folk har större köpkraft än tidigare.
Antalet bilar från säg 70-talet har nästan dubbleras samtidigt som befolkningen bara har ökat med drygt 28%.
Ja och för att folk har mer pengar. Är folk generellt mycket mer intresserade av pokemonkort än sportbilar eftersom priset för pokemonkort har ökat mer % än vad det har gjort för sportbilar?
Bara mellan 2015-2025 har köpkraften ökat med drygt 10-20%
1990-2025 så är det 50-80% ökning beroende på hur och vart ifrån man räknar.
Ungefär 2 till 3 procent av den vuxna befolkningen (cirka 160 000 till 240 000 personer) har ett sparande eller en nettoförmögenhet på minst 2 miljoner kronor exklusive bostad" enligt AI. Så inte särskilt många alltså, och främst äldre.
Med andra ord har du en villa för säg 10 miljoner som är genomsnittet i Stockholm och mindre än 2 miljoner i värdepapper etc så räknas du inte med till dessa 2-3%, bara för att nämna något..
Nej? Bara för att innehavet har ökat så innebär det inte att intresset har ökat generellt.
Med den logiken så har en rad andra saker blivit mer intressanta eftersom mer pengar på andra fritidsintressen.
Som exempel la man 10-15% av ens disponibel inkomst på bilrelaterade kostnader på 70-talet och nu är det 8-12%.
Fattidomen har ökat lite temporärt för vissa grupper de senaste åren i och med inflationen.
Men på det stora hela över tid så har reala disponibla inkomster ökat kraftigt som jag redan har redovisat.
Det är som att försöka förklara för ett barn men vad kan man vänta sig från en peddogubbe?