2026-06-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Återkom först med källa på att intresset för sportbilar minskat.

Din far är alltså din polare och det har något med krympande intresse för sportbilar hos yngre människor att göra?

Du har pratat om pokemonsamling i tråden, jag har inte nämnt vare sig Dumpen eller porr av något slag i tråden. Sportbilar är iofs porr för mig.

(Neutralt inställd till Dumpen, tittar typ en gång per månad för att se om någon jag känner/känner till fastnat i nätet, hittills har jag kammat noll. Inte särskilt förtjust i barn på något vis så nej.)

Intresset har alltså inte minskat eftersom var och varannan äger sportbil, även vanliga knegare?

Eftersom det finns en efterfrågan.

Efter en period av nedgång.

"Ungefär 2 till 3 procent av den vuxna befolkningen (cirka 160 000 till 240 000 personer) har ett sparande eller en nettoförmögenhet på minst 2 miljoner kronor exklusive bostad" enligt AI. Så inte särskilt många alltså, och främst äldre.

Intresset har alltså snarare ökat än minskat.

Fattigdomen ökar, äldre som investerat klokt har däremot råd på äldre dar, därför kör äldre män sportbil, medan yngre tittar på med avundsjuka i blicken.
Återkom först med källa på att intresset för sportbilar minskat.
Du har redan fått den, du kan tydligt se att andelen bilar som säljs som sportbilar tydligt har minskat trotts att folk har fått bättre disponabel inkomst.

Din far är alltså din polare och det har något med krympande intresse för sportbilar hos yngre människor att göra?
Nej? Blir det rörigt för pedogubben?

Du har pratat om pokemonsamling i tråden, jag har inte nämnt vare sig Dumpen eller porr av något slag i tråden. Sportbilar är iofs porr för mig.

(Neutralt inställd till Dumpen, tittar typ en gång per månad för att se om någon jag känner/känner till fastnat i nätet, hittills har jag kammat noll. Inte särskilt förtjust i barn på något vis så nej.)

Som exempel på att folk samlar på allt möjligt sen försöker du tillskriva det till mig så vi kör vidare på det spåret.
Du har fastnat för pokemon eftersom du helt enkelt är en pedogubbe så vi kör vidare på ditt spår där vi tillskriver varandra saker.
Kallar dig därför pedogubben i fortsättningen.

Intresset har alltså inte minskat eftersom var och varannan äger sportbil, även vanliga knegare?
Det säger inget om intresset i sig har ökat för att folk har större köpkraft än tidigare.
Antalet bilar från säg 70-talet har nästan dubbleras samtidigt som befolkningen bara har ökat med drygt 28%.

Eftersom det finns en efterfrågan.
Ja och för att folk har mer pengar. Är folk generellt mycket mer intresserade av pokemonkort än sportbilar eftersom priset för pokemonkort har ökat mer % än vad det har gjort för sportbilar?

Efter en period av nedgång.
Bara mellan 2015-2025 har köpkraften ökat med drygt 10-20%
1990-2025 så är det 50-80% ökning beroende på hur och vart ifrån man räknar.

Ungefär 2 till 3 procent av den vuxna befolkningen (cirka 160 000 till 240 000 personer) har ett sparande eller en nettoförmögenhet på minst 2 miljoner kronor exklusive bostad" enligt AI. Så inte särskilt många alltså, och främst äldre.
Med andra ord har du en villa för säg 10 miljoner som är genomsnittet i Stockholm och mindre än 2 miljoner i värdepapper etc så räknas du inte med till dessa 2-3%, bara för att nämna något..

Intresset har alltså snarare ökat än minskat.
Nej? Bara för att innehavet har ökat så innebär det inte att intresset har ökat generellt.
Med den logiken så har en rad andra saker blivit mer intressanta eftersom mer pengar på andra fritidsintressen.
Som exempel la man 10-15% av ens disponibel inkomst på bilrelaterade kostnader på 70-talet och nu är det 8-12%.

Fattigdomen ökar, äldre som investerat klokt har däremot råd på äldre dar, därför kör äldre män sportbil, medan yngre tittar på med avundsjuka i blicken.
Fattidomen har ökat lite temporärt för vissa grupper de senaste åren i och med inflationen.
Men på det stora hela över tid så har reala disponibla inkomster ökat kraftigt som jag redan har redovisat.

Det är som att försöka förklara för ett barn men vad kan man vänta sig från en peddogubbe?
Citera
2026-06-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Diskuterar du saker som du är ointresserad av? Tämligen uppenbart att det är väldigt viktigt för dig att föra fram (den felaktiga) poängen att intresset för sportbilar minskat. Inte ens detta faktum klarar du av att förhålla dig intellektuellt ärlig till.
Varför tror du tråden ligger i Subkulturer och socioekonomiska livsstilar?
Citera
2026-06-23, 18:59
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Han fattar inte det

Om du hade lagt samma energi på att tjäna pengar, som du lägger på att försöka övertala folk att låta bli att skaffa sportbil (för att du ska slippa se sämre ut), så hade du haft råd med sportbil själv och sluppit hålla på med denna charader.

TS ställer en fråga om den negativa trenden för sportbilsägande bland yngre vuxna. Mina skäl baseras på åsikter och erfarenheter av mina kollegor, vänner och familjemedlemmar i kontexten Stockholms innerstad. Bil är helt enkelt något som är en otroligt dyr kostnad här vare sig man tjänar bra eller ej. Det handlar helt enkelt om prioriteringar. Vi prioriterade exempelvis att göra bra bostadsaffärer tidigt och vidare klättra i bostadskarriären samt lägga en vansinnigt mycket mindre del av nöjeskontot på spännande utlandsresor. Jag har inget behov av att uttrycka min status genom att bära dyra klockor eller äga dyra bilar som tappar halva sitt värde över en femårsperiod. Nuvarande målet är att uppgradera trean till en femma alternativ en villa.

Man märker dock omedelbart på dig om att en stor orsak till ditt sportbilsengagemang är dess vikt som statussymbol. Det är precis det här du verkligen inte tycks fatta. I Stockholmsmått är det helt enkelt WT som satan om det inte är känt att personen är ekonomiskt oberoende, vilket en försumbar del av befolkningen är när de är under 40. Det må va coolt i orten att Muhamayim, 29, som fortfarande bor hos mamma eller i en sketen bostad i någon illaluktande förort lägger sina hårt intjänade pengar från äldrevården på sin fina ögonsten - en RS4. Men för oss andra så klingar detta inte gott. Du är antingen en lantis utan ambitioner (inget fel med det) eller en Muhamayim som har ett stort intresse av att leva livet som posör. Smarta personer förstår liksom att Muhamayim inte gör rimliga investeringar och ständigt spenderar mycket pengar för att tillfredsställa kortsiktiga behov.

Har du några frågor kring detta, eller vill du fortsätta runka över din dyra sportbil?
Citera
2026-06-23, 19:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
TS ställer en fråga om den negativa trenden för sportbilsägande bland yngre vuxna. Mina skäl baseras på åsikter och erfarenheter av mina kollegor, vänner och familjemedlemmar i kontexten Stockholms innerstad. Bil är helt enkelt något som är en otroligt dyr kostnad här vare sig man tjänar bra eller ej. Det handlar helt enkelt om prioriteringar. Vi prioriterade exempelvis att göra bra bostadsaffärer tidigt och vidare klättra i bostadskarriären samt lägga en vansinnigt mycket mindre del av nöjeskontot på spännande utlandsresor. Jag har inget behov av att uttrycka min status genom att bära dyra klockor eller äga dyra bilar som tappar halva sitt värde över en femårsperiod. Nuvarande målet är att uppgradera trean till en femma alternativ en villa.

Man märker dock omedelbart på dig om att en stor orsak till ditt sportbilsengagemang är dess vikt som statussymbol. Det är precis det här du verkligen inte tycks fatta. I Stockholmsmått är det helt enkelt WT som satan om det inte är känt att personen är ekonomiskt oberoende, vilket en försumbar del av befolkningen är när de är under 40. Det må va coolt i orten att Muhamayim, 29, som fortfarande bor hos mamma eller i en sketen bostad i någon illaluktande förort lägger sina hårt intjänade pengar från äldrevården på sin fina ögonsten - en RS4. Men för oss andra så klingar detta inte gott. Du är antingen en lantis utan ambitioner (inget fel med det) eller en Muhamayim som har ett stort intresse av att leva livet som posör. Smarta personer förstår liksom att Muhamayim inte gör rimliga investeringar och ständigt spenderar mycket pengar för att tillfredsställa kortsiktiga behov.

Har du några frågor kring detta, eller vill du fortsätta runka över din dyra sportbil?

Vad pratar du om egentligen. Förut sa du att folk inte har sportbilar för att det är blattigt, bonnigt och skämmigt. Nu helt plötsligt är du tyst om det och säger att det beror på bristande ekonomi.

Ja, anledningen till att det mest är gubbar som har sportbil är självklart för att dom flesta inte har råd. Jag har aldrig sagt något annat än det. Och varför pratar du om att man ska köpa sportbil före man köper bostad eller andra viktiga prioriteringar? Och sen hävdar du att det är något JAG skulle tycka? Är du galen?

Sen bor jag själv i Stockholm så jag har koll på läget där. Och jag är kvinna, så runka kan du själv gå och göra, i mammas källare.
Citera
2026-06-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, alltid en gubbe bakom ratten när man ser en cab. Har äntligen råd med sin drömbil. Men hur kul är det egentligen? Alla gubbar kör laglig hastighet med sina 300+ hästar.

En cab har andra kvaliteter än ren prestanda.
Ljudet och den ofta nätta storleken, låga vikten frihetskänslan med vinden runtomkring dig.
Det är dock en andra bil som kräver en slant som dessutom används 4 mån om året.
Många väljer en fetare standardbil som funkar året runt.
Men Cab är för livsnjutaren.
Citera
2026-06-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det sommar och sol. Närmare 30 grader ute. Då kommer de fram - sportbilarna & cabbarna.

Något jag noterat då är att medelåldern på förarna är väldigt hög. Skulle uppskatta att många är mellan 60-80 år gamla.
Vad beror det på? Anses det inte kul hos yngre? Har man andra intressen kanske?

Har väl kanske annars en lite skev bild att dessa bilar representerar ungdomlighet, fart och fläkt. Blir lite tilt i mitt huvud när jag ser hur verkligheten ser ut. Någon annan som noterat samma sak?

Finns säkert undantag, men de är få.

Många köper nog så fort dom har råd.
Citera
2026-06-24, 14:43
Medlem
Dom har hunnit bygga ihop ett kapital tillräckligt för att kunna ha råd med en Ferrari eller motsvarande snarare medans bland yngre män är det en flex att äga sin egen bostad bara utan att vara tok-belånad.
Citera
2026-06-24, 14:50
Medlem
Min grannes dotter ( typ 25 ) åker runt i en Porsche 911 Carrera från tidigt 1970 tal.
Riktigt snygg klassiker i vitt.

Arvegods från morfar.
Citera
2026-06-24, 23:05
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad pratar du om egentligen. Förut sa du att folk inte har sportbilar för att det är blattigt, bonnigt och skämmigt. Nu helt plötsligt är du tyst om det och säger att det beror på bristande ekonomi.

Ja, anledningen till att det mest är gubbar som har sportbil är självklart för att dom flesta inte har råd. Jag har aldrig sagt något annat än det. Och varför pratar du om att man ska köpa sportbil före man köper bostad eller andra viktiga prioriteringar? Och sen hävdar du att det är något JAG skulle tycka? Är du galen?

Sen bor jag själv i Stockholm så jag har koll på läget där. Och jag är kvinna, så runka kan du själv gå och göra, i mammas källare.

Vad bra att du fattar att det hela handlar om ekonomi. Det är väl knappast en nyhet för dig att som Stockholmare, även om man gör rätt för sig hela sitt liv, så tar det lång tid innan man är säker på bostadsmarknaden. Först vill man äga en etta centralt. Senare flyttar man ihop med sin respektive och vill ha en två. Sen kommer tankar om barn och denna tvåa är plösligt inte tillräckligt. Kanske börjar också drömmen om ett villaliv i Bromma vakna till liv...

Ser du där vad problematiken är med att lägga enorma resurser på en sportbil istället? Visst, det är kul att köra fort och glänsa på stan, men folk som inte är helt tappade fattar att du med absolut största sannolikhet har fruktansvärt skeva prioriteringar då du kastar bort enorma summer av ditt kapital på kortsiktlig tillfredställelse, alternativt att du fått ett stort arv. Den första är förstås majoriten här, vilket är enormt osexigt, eller hur? Detta är också ett typiskt invandrarbeteende. Exemplet Muhamayim är en merpart av alla unga ägare (eller leasare) av RS- eller M-serier. Det är typ bara invandrade eller ortentuggare som beter sig på det här sättet. Det luktar helt enkelt inte gott.

"Runka" i detta sammanhang avser att man gottar sig själv och du kan betrakta det som könsneutralt. Du kan sitta i din hyresrätt i Rissne och bli uppeldad av din lilla M4:a. En annan avnjuter denna onsdagskväll med ett glas grappo på sin balkong på Kungsholmen.

//norther1
Citera
2026-06-25, 00:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Vad bra att du fattar att det hela handlar om ekonomi. Det är väl knappast en nyhet för dig att som Stockholmare, även om man gör rätt för sig hela sitt liv, så tar det lång tid innan man är säker på bostadsmarknaden. Först vill man äga en etta centralt. Senare flyttar man ihop med sin respektive och vill ha en två. Sen kommer tankar om barn och denna tvåa är plösligt inte tillräckligt. Kanske börjar också drömmen om ett villaliv i Bromma vakna till liv...

Ser du där vad problematiken är med att lägga enorma resurser på en sportbil istället? Visst, det är kul att köra fort och glänsa på stan, men folk som inte är helt tappade fattar att du med absolut största sannolikhet har fruktansvärt skeva prioriteringar då du kastar bort enorma summer av ditt kapital på kortsiktlig tillfredställelse, alternativt att du fått ett stort arv. Den första är förstås majoriten här, vilket är enormt osexigt, eller hur? Detta är också ett typiskt invandrarbeteende. Exemplet Muhamayim är en merpart av alla unga ägare (eller leasare) av RS- eller M-serier. Det är typ bara invandrade eller ortentuggare som beter sig på det här sättet. Det luktar helt enkelt inte gott.

"Runka" i detta sammanhang avser att man gottar sig själv och du kan betrakta det som könsneutralt. Du kan sitta i din hyresrätt i Rissne och bli uppeldad av din lilla M4:a. En annan avnjuter denna onsdagskväll med ett glas grappo på sin balkong på Kungsholmen.

//norther1

Haha skål på dig!

Nu hävdar du igen att jag skulle tycka att man ska köpa sportbil före annat som är viktigare Är du lite trög?

Jag fullt medveten om vilken typ av karaktär det är du försöker beskriva, som köper fet bil före man köper bostad…. Det är inte sådana män som är på intresselistan om man säger så.

Men varför dissar du normala män, som är duktiga på privatekonomi och på att prioritera rätt, och som trots det fortfarande är lite större i plånboken och därför har råd att skaffa sig sportbil i ung ålder? Du försöker framställa dom som dina exempel på "Muhamayim". Kan det vara avundsjuka hos dig mån tro?
Citera
2026-06-25, 00:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Dom har hunnit bygga ihop ett kapital tillräckligt för att kunna ha råd med en Ferrari eller motsvarande snarare medans bland yngre män är det en flex att äga sin egen bostad bara utan att vara tok-belånad.

Nej det är inte flex! Det är bara normalt. Men bra försök!
Citera
2026-06-25, 00:36
Medlem
Hardstekts avatar
Bilintresse överlag i sverige är i hög grad kopplat till arbetarklass.

Det gäller även sportbilar.

En bilmekaniker kostar 1500kr i timmen. Kan du inte fixa själv, drar det iväg, snabbt.
Senast redigerad av Hardstekt 2026-06-25 kl. 00:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in