2026-06-24, 12:15
  #60865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det hade inte fungerat, och det finns inget stöd för det hos partierna.

Bygg ut allmännyttan med billiga hyresrätter så kommer priserna sjunka.

Även slopat ROT och RUT, och nedtrappning av skatteavdraget hade hjälpt att stabilisera bostadsmarknadspriserna.
Inget parti kommer att bygga ut allmännyttan därför att det inte är ekonomiskt möjligt. Det enda sättet man kan finansiera allmännyttan är antingen genom statliga subventioner, vilket inget parti kommer att gå med på, eller genom att reglera hyran, vilket inga privata fastighetsägare är intresserade av eftersom de inte får någon avkastning för sina pengar.

Skulle man istället avreglera byggmarknaden och införa marknadahyror så skulle bostadsproblemen försvinna över en natt.
__________________
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-06-24 kl. 12:18.
Citera
2026-06-24, 15:31
  #60866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det hade inte fungerat, och det finns inget stöd för det hos partierna.
Helt riktigt att Sovjetpartierna i Riksdagen inte vill få bort de sovjetiska köerna.

Men du har fel om köerna. I andra länder utan vår sovjetiska hyresreglering så går det att hyra en lgh på mycket kort tid. Oftas i den stadsdel man vill bo i.

Privat sektor ordnar alltid fram ett visst överflöd. Så det kommer finnas en viss vakans som gör att man kan hyra tämligen omgående.

(Alla kan se överflödet i hyllorna i butikerna. Och jag antar att alla som gillar Hyresregleringen, och det är många, är lite arga över att det finns varor i butikerna som man bara kan köpa på en gång).


Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Bygg ut allmännyttan med billiga hyresrätter så kommer priserna sjunka.
Det står fritt för dig och alla med liknande preferenser att göra det.

1. Ni kan skänka pengar varje månad till allmännyttan så den kan använda dessa för att bygga nya hyreshus. Och iom att kapitalkostnaden blir låg, pga gåvorna, så blir då hyran låg.

2. Ni kan låna ut pengar till 0% ränta till allmännyttan. På så vis sjunker kapitalkostnaden och allmännyttan kan bygga hyreshus och hyra ut till lägre hyra.
Ni kan också starta en pensionsfond som inte ger någon avkastning som sitter på obligationer utgivna av allmännyttan som inte ger någon ränta. På så vis kan folk som ogillar vinster, och det är ungefär halva folkmängden, placera sitt pensionssparande avkastningsfritt.

Dock helt obegripligt varför ni inte har gjort det redan.



Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Även slopat ROT och RUT, och nedtrappning av skatteavdraget hade hjälpt att stabilisera bostadsmarknadspriserna.
Ett borttagande av ROT driver upp bostadspriserna.
Det borde vara en av de mer triviala insikterna man kan göra.

Hus 1 har vissa renoveringsbehov som kostar ca 500k att ordna med hantverkare (med ROT). Hus 2 är likvärdigt, men med detta gjort. Vid ROT blir skillnaden i pris för dessa ca 500k. Men försvinner ROT åker priset på hus 2 upp, eftersom kostnaden för renoveringen åker upp.

Ni kommunister tänker ungefär aldrig igenom konsekvenserna av er politik.
Citera
2026-06-24, 17:05
  #60867
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det fungerade fint om du vrider tillbaka klockan lite. Så problemet är inte systemet, utan snarare bristen på hyresrätter. Och den bristen löser sig inte för att hyresvärdarna kan höja hyrorna godtyckligt.

Även i USA så är hyresmarknaden reglerad, och det måste den till en viss grad vara.
Det skulle fungera bra även idag. Varför inte? Planekonomi leder aldrig till något gott, det finns det hur många exempel som helst på.

Jag vet inte hur hyresmarknaden är reglerad i USA? Jag har faktiskt bott ett år i USA och hyrt bostad, även om det är ett tag sedan. Men jag märkte inget av någon "reglering", inte heller någon som pratade om det.
Citera
2026-06-24, 18:06
  #60868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det byggs mycket i Täby och den där var väl byggd på 60-talet. Och kanske lyhörd och standard delvis inte det bästa. Bottenvåning är det väl också och det gör det lite billigare. Det blir 1626/kvm och år för den där. Det är nog det billigaste man kommer undan med. Nyproduktionen ligger nog på 2500 kr/kvm och år.

En bit bort kan du köpa nyproducerade BR. Och det räcker ju med att några köpare väljer de istället så faller priserna på de gamla.

Nog bara en konsekvens av att det finns nyproduktion intill. Och så mättas marknaden successivt. Jag är lite förvånad över att man fortsatt nyproducera. Men alternativen är väl sämre.


https://www.booli.se/bostad/4041464

Hur skulle du förklara denna då?

Byggår 2017, högt upp med inglasad balkong.
Såld 2022-06-03 för 2,7M, ett par månader efter raset i april 2022.

Nu fyra år senare såld för 2,25M (-17 % eller -450K sedan dess).
Citera
2026-06-24, 18:29
  #60869
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det bästa en regering kan göra för att öka tillgängligheten på bostadsmarknaden och hålla priserna på en rimlig nivå är att ta bort regleringen av hyresmarknaden. Allt annat kommer misslyckas som det gjort hittills.
Det bästa för att öka utbudet är att eu/nordamerika anpassa med 30 års amortering för befintliga som nya låntagare, slopa räntebidraget och ROT samt införa progressiv fastighetsskatt 0.5% upp till 2.5 miljon taxvärde, 1% från 2.5-10 milj och 1.5% över det för trycka ut fattiglappar och prnsionärer ur stora ärvda villor och bostadsrätter som köpts för en spottstyver samt ta bort stämpelskatt och psntbrevsavgift och i förlöngningen reavinskatten till 0% efter min 3 års boendetid. Bra att också reformera budsystemet till bli bindande budgivning så folk inte budar på flera objekt samtidigt och trissar upp priserna. Även förenkla planprocessen, tänka ut lösningar som minskar byggkostnader och avreglera monopolbyggandet hos storbolagen och lägga mer statliga billiga lån och stöd dör bygga billigare typhus och modul hyresrätter och all Rot arbetskraft flrläggs till nyproduktion.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2026-06-24 kl. 18:36.
Citera
2026-06-24, 18:45
  #60870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Helt riktigt att Sovjetpartierna i Riksdagen inte vill få bort de sovjetiska köerna.

Men du har fel om köerna. I andra länder utan vår sovjetiska hyresreglering så går det att hyra en lgh på mycket kort tid. Oftas i den stadsdel man vill bo i.

Privat sektor ordnar alltid fram ett visst överflöd. Så det kommer finnas en viss vakans som gör att man kan hyra tämligen omgående.

(Alla kan se överflödet i hyllorna i butikerna. Och jag antar att alla som gillar Hyresregleringen, och det är många, är lite arga över att det finns varor i butikerna som man bara kan köpa på en gång).



Det står fritt för dig och alla med liknande preferenser att göra det.

1. Ni kan skänka pengar varje månad till allmännyttan så den kan använda dessa för att bygga nya hyreshus. Och iom att kapitalkostnaden blir låg, pga gåvorna, så blir då hyran låg.

2. Ni kan låna ut pengar till 0% ränta till allmännyttan. På så vis sjunker kapitalkostnaden och allmännyttan kan bygga hyreshus och hyra ut till lägre hyra.
Ni kan också starta en pensionsfond som inte ger någon avkastning som sitter på obligationer utgivna av allmännyttan som inte ger någon ränta. På så vis kan folk som ogillar vinster, och det är ungefär halva folkmängden, placera sitt pensionssparande avkastningsfritt.

Dock helt obegripligt varför ni inte har gjort det redan.




Ett borttagande av ROT driver upp bostadspriserna.
Det borde vara en av de mer triviala insikterna man kan göra.

Hus 1 har vissa renoveringsbehov som kostar ca 500k att ordna med hantverkare (med ROT). Hus 2 är likvärdigt, men med detta gjort. Vid ROT blir skillnaden i pris för dessa ca 500k. Men försvinner ROT åker priset på hus 2 upp, eftersom kostnaden för renoveringen åker upp.

Ni kommunister tänker ungefär aldrig igenom konsekvenserna av er politik.
Nyfiken fråga. Varför väljer du att bo i ett land som är fullt av kommunister om det är något du avskyr?
Det finns ju massa andra länder att välja på. Beroende på dina preferenser. Singapore, Irland, Schweiz kan ju vara alternativ?
Citera
2026-06-24, 18:48
  #60871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det hade inte fungerat, och det finns inget stöd för det hos partierna.

Bygg ut allmännyttan med billiga hyresrätter så kommer priserna sjunka.

Även slopat ROT och RUT, och nedtrappning av skatteavdraget hade hjälpt att stabilisera bostadsmarknadspriserna.

Vad är ostabilt med bostadsmarknaden?
Slopa rot och rut? Varför?
Bygga ut allmännyttan? Vem betalar allmännyttan? Är inte vips så att ingen behöver betala för drift lån anställda i allmännyttan. Ska det vara skattefinansierat? Har ska skatten komma ifrån ?
Citera
2026-06-24, 19:23
  #60872
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det bästa för att öka utbudet är att eu/nordamerika anpassa med 30 års amortering för befintliga som nya låntagare, slopa räntebidraget och ROT samt införa progressiv fastighetsskatt 0.5% upp till 2.5 miljon taxvärde, 1% från 2.5-10 milj och 1.5% över det för trycka ut fattiglappar och prnsionärer ur stora ärvda villor och bostadsrätter som köpts för en spottstyver samt ta bort stämpelskatt och psntbrevsavgift och i förlöngningen reavinskatten till 0% efter min 3 års boendetid. Bra att också reformera budsystemet till bli bindande budgivning så folk inte budar på flera objekt samtidigt och trissar upp priserna. Även förenkla planprocessen, tänka ut lösningar som minskar byggkostnader och avreglera monopolbyggandet hos storbolagen och lägga mer statliga billiga lån och stöd dör bygga billigare typhus och modul hyresrätter och all Rot arbetskraft flrläggs till nyproduktion.
Mycket fokus på att förfölja de som äger bostäder. Varför vill du inte göra så lite för att förbättra hyresmarknaden?
Citera
2026-06-24, 19:36
  #60873
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Mycket fokus på att förfölja de som äger bostäder. Varför vill du inte göra så lite för att förbättra hyresmarknaden?

Förfölja?
Det skulle nyttja beståndet mycket bättre och folk kan flytta och sitter inte bor i 170 m2 ensam med 3500 i driftkostnad som en hyres 1a på 19 m2. Den stora felallokering av bostadsbeståndet finns i det ägda beståndet.
Varför förföljer du hyresgäster med i snitt taskigare ekonomi och oftare arbetarklass med lägre status samt redan högst boendekostnader i snitt av inkomst?
Även jag får dubblerad hyra på Östermalm eller mer, klart jag skyddar mina intressen och värnar de medellösa i förorter samt allas möjlighet bo i en paradvåning på Östermalm billigt någon gång i livet.

Det kommer inte bli marknadshyror på över 10 år då röd gröna sörjan vinner nu valet så förstår inte va du gafflar om marknadshyror nu, de ligger i pipeline att skruva åt det ägda beståndet, med all rätt, ägarevillkoren är extremt gynnsamma och EXTREMA mot EU och Nordamerika.

Den svenska bostadsmarknaden är som en patient som hålls vid liv med tunga mediciner och klarar inte eu/usa villkor som i övriga väst utan kollaps, som ett stort zombieföretag.
Du som representant för ägarföreningen bryter ju även ihop direkt så fort någon nämner" västliga bostadsvillkor".

Karman känner sig förföljd som en jude på 30-talet bara över tanken på att det amorteringsfria lånet ska återbetalas+ ränte och ROT bidrag på evighetsskulden dras in
__________________
Senast redigerad av slemhog 2026-06-24 kl. 20:03.
Citera
2026-06-24, 20:10
  #60874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Förfölja?
Det skulle nyttja beståndet mycket bättre och folk kan flytta och sitter inte bor i 170 m2 ensam med 3500 i driftkostnad som en hyres 1a på 19 m2. Den stora felallokering av bostadsbeståndet finns i det ägda beståndet.
Varför förföljer du hyresgäster med i snitt taskigare ekonomi och oftare arbetarklass med lägre status samt redan högst boendekostnader i snitt av inkomst?
Även jag får dubblerad hyra på Östermalm eller mer, klart jag skyddar mina intressen och värnar de medellösa i förorter samt allas möjlighet bo i en paradvåning på Östermalm billigt någon gång i livet.

Det kommer inte bli marknadshyror på över 10 år då röd gröna sörjan vinner nu valet så förstår inte va du gafflar om marknadshyror nu, de ligger i pipeline att skruva åt det ägda beståndet, med all rätt, ägarevillkoren är extremt gynnsamma och EXTREMA mot EU och Nordamerika.

Den svenska bostadsmarknaden är som en patient som hålls vid liv med tunga mediciner och klarar inte eu/usa villkor som i övriga väst utan kollaps, som ett stort zombieföretag.
Du som representant för ägarföreningen bryter ju även ihop direkt så fort någon nämner" västliga bostadsvillkor".

Karman känner sig förföljd som en jude på 30-talet bara över tanken på att det amorteringsfria lånet ska återbetalas+ ränte och ROT bidrag på evighetsskulden dras in


Det finns inget 170 kvadratmeter hus i Sverige som har 3500kr i driftskostnader
Citera
2026-06-24, 20:31
  #60875
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det finns inget 170 kvadratmeter hus i Sverige som har 3500kr i driftskostnader

3500 kr är bankernas officiella schablon för driftskostnader på snittvillan enligt KALP-kalkyler, beräknad på 120–150 kvm, att mitt exempel var 170 m2 förändrar absolut ingenting i sak eller någon större driftskostnadsökning, speciellt inte en isolerad med bergvärme eller värmepumpar, så lipa inte på mig för att jag kan er egen branschstandard bättre än ni själva gör.

/Bostadsmarknadens Palme
Citera
2026-06-24, 20:37
  #60876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.booli.se/bostad/4041464

Hur skulle du förklara denna då?

Byggår 2017, högt upp med inglasad balkong.
Såld 2022-06-03 för 2,7M, ett par månader efter raset i april 2022.

Nu fyra år senare såld för 2,25M (-17 % eller -450K sedan dess).
Vad är det jag skall förklara?

Det framgick inte riktigt.

Citera gärna ett påstående jag gjort och visa hur detta falsifierar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in