2026-06-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kluttkotte
Såg nu att mannen i det aktuella fallet just nu har co adress på anstalt. Men han kanske hade permis 🙈

Högs osannolikt att han har något med det att göra. Kvinnan bor så vitt jag vet inte heller kvar på orten. Jag skulle nog gissa att det inte är några lokala förmågor det handlar om i detta fallet...
Citera
2026-06-24, 17:34
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Låter som ett sjukdomsfall. Gubben fått en hjärtattack eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Eller att han ramlat och slagit i skallen väldigt illa.

Möjligen det senare då. Skulle ju eventuellt kunna vara tillräckligt konstigt för att en förundersökning gällande mord ska inledas för att utöka resurser. Fast det verkar ha varit rätt bra pådrag från start med tekniker osv så frågan är väl snarast om något framkommit som föranlett nuvarande utredningsstatus.
Citera
2026-06-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokce15
Kan handla om förgiftning likt fallet 2019 där två strök med på en båt inte långt från denna händelse. Båten ser ut att vara modell större där övernattning inte är några problem.

Ja, just vid denna tid på året har de säkert värmen på för fullt!
Citera
2026-06-24, 17:54
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firzan
Möjligen det senare då. Skulle ju eventuellt kunna vara tillräckligt konstigt för att en förundersökning gällande mord ska inledas för att utöka resurser. Fast det verkar ha varit rätt bra pådrag från start med tekniker osv så frågan är väl snarast om något framkommit som föranlett nuvarande utredningsstatus.

Tänkte att det kanske inte är helt enkelt att initialt avgöra vad som orsakat en yttre huvudskada. Olycka eller våldshandling?
Citera
2026-06-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueshadows
Högs osannolikt att han har något med det att göra. Kvinnan bor så vitt jag vet inte heller kvar på orten. Jag skulle nog gissa att det inte är några lokala förmågor det handlar om i detta fallet...

Har det kommit fram några namn ännu.
Citera
2026-06-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citran
Har det kommit fram några namn ännu.

Nej jag har inte hört någonting än tyvärr...
Citera
2026-06-24, 18:03
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluttkotte
(FB) Mordförsök i Askersund (2024-03-16)

Att det skulle vara någon hämnd för det bestialiska styckmordet som ägde rum i Askersund tror jag föga Henning sitter väl där hon sitter.
Men kan det vara kvinnan i den länkade tråden som tillslut fått nog?

På tal om Askersund vill jag minnas att en annan dömd styckmördare flyttade dit efter avtjänat fängelsestraff. En man som var mycket intresserad av fiske och begick två styckmord (vid samma tillfälle) i en annan del av Sverige för snart 20 år sedan.

Med tanke på att den mannen borde vara medelålders vid det här laget och att fiskeintresserade förmodligen kan vara ute på sjön ganska ofta skulle man kunna tänka sig något samband, men samtidigt känns det väldigt osannolikt att det skulle handla om samma person, speciellt eftersom det tycks vara mannen i sällskapet som dött den här gången.

Förmodligen bara sammanträffanden helt enkelt.
Citera
2026-06-24, 18:24
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
På tal om Askersund vill jag minnas att en annan dömd styckmördare flyttade dit efter avtjänat fängelsestraff. En man som var mycket intresserad av fiske och begick två styckmord (vid samma tillfälle) i en annan del av Sverige för snart 20 år sedan.

Med tanke på att den mannen borde vara medelålders vid det här laget och att fiskeintresserade förmodligen kan vara ute på sjön ganska ofta skulle man kunna tänka sig något samband, men samtidigt känns det väldigt osannolikt att det skulle handla om samma person, speciellt eftersom det tycks vara mannen i sällskapet som dött den här gången.

Förmodligen bara sammanträffanden helt enkelt.

Ok, spill it! Vad är det för styckmördare?
Citera
2026-06-24, 18:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Kan handla om förgiftning likt fallet 2019 där två strök med på en båt inte långt från denna händelse. Båten ser ut att vara modell större där övernattning inte är några problem.

Du skulle inte komma långt som detektiv. Man har inte värme på i en liten båt när det är så varmt ute som nu.
Citera
2026-06-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du skulle inte komma långt som detektiv. Man har inte värme på i en liten båt när det är så varmt ute som nu.

Tror inte det är någon tropisk värme ute på Vättern nattetid. Gasolspis alt gasolkylskåp kan också läcka förövrigt
Citera
2026-06-24, 19:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilpadre
Ok, spill it! Vad är det för styckmördare?

Känns lite onödigt att skriva ut namnet eftersom GM från det fallet, så vitt jag vet, skött sig efter fängelsevistelsen men här har du en tråd om det ärendet:

(FB) Dubbelmord i nv skåne? På Sölve Svensson och Irene Saldert (2007-03-06)

Notera dock att jag inte har kontrollerat om den personen ens bor kvar i Askesund än idag och förmodligen har han inget med det aktuella fallet att göra, men när andra här nämnde något om styckmord och Askersund kom jag osökt att tänka på GM från det tidigare fallet.

EDIT: Ser nu i den andra tråden att han tycks ha flyttat från Askesund till någon by lite längre norrut.
Senast redigerad av Vintergrisen 2026-06-24 kl. 19:04.
Citera
2026-06-24, 19:01
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Tror inte det är någon tropisk värme ute på Vättern nattetid. Gasolspis alt gasolkylskåp kan också läcka förövrigt
I och med att en person (sannolikt kvinnan som var med) är frihetsberövad som misstänkt för mord så tror jag att de flesta scenarion av typen gasläcka, sjukdomsanfall osv är strukna.

Någon som vet något om offer/ MGM? Namn? Hemort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in