Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Kan du inte hitta nåt citat där hon säger detta?
Jag hittar debatt där hon ondgör sig över regeln i sig, att den bidrar till ökade klyftor. Var säger hon att den som använder 3:12 ska klandras?
Visa mig det så ska jag hålla tyst sen.
Magdalena Andersson sa:
"
Man sätter sig i bolag, tar ut lön till en viss nivå och tar sedan ut resten i kapitalinkomst. Vad händer då? Då ökar klyftorna. När människor plockar ut höga inkomster och inte betalar skatt... inkomstskatt utan betalar en låg avkastningsskatt på inkomsten, då ökar klyftorna.".
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/hojd-skatt-for-famansforetagare_h410225/?utm_source=chatgpt.com
Det är uppenbart att Maggan tycker detta är fel. Det säger hon ju rätt ut. Hon anser helt klart att ingen ska kunna göra på detta viset. Hon är tydlig med att hon lägger skulden till ökade klyftor i samhället på de företagare som tar ut utdelning istället för lön.
Jag tolkar dig som att du tänker att hon endast klandrar reglerna med 3:12 i sig och inte de som använder sig av 3:12 men jag hävdar att det är att göra det för enkelt för sig. Hon säger bl.a. att hon tycker "
... det är viktigt att också höginkomsttagare är med och bidrar till våra barns skola". Detta implicerar, tycker jag, rätt tydligt att hon menar att fåmansbolagsägarna som tar ut utdelning inte är med och bidrar till våra barns skola och jag uppfattar det som en saftig käftsmäll. Hon implicerar att man är skattesmitare och att man ökar klyftorna.