2026-06-24, 16:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Handelshögskolan är nog liberalare än de traditionella statliga universiten

Kan så vara - men inte småpotatis vi talar om!
Citera
2026-06-24, 17:15
Medlem
trewqs avatar
Först skrattade jag åt sossarnas tv-reklam, och tyckte den visade på lite skön självdistans, men sen så läste jag om ABF-skandalen i Botkyrka och nu detta hyckleri.
Citera
2026-06-24, 17:46
Medlem
Perfabs avatar
Var det inte Tage Erlander som lämnade tillbaka riksdagens kulspetspennor när han gick i pension. Det var andra tider. Glöm inte riksdagssossen som skrev sig i ett obeboeligt ruckel på västkusten, för att få skattefria traktamenten. Magda älskar skatt, fast utanför det egna bankkontot.
Citera
2026-06-24, 18:04
Medlem
Är detta vad kidsen kallar för copium? Bluffe och hans låtsaspräst till fru lurar till sig både pengar, gratisjobb och bostäder samt ger sina kompisar höga positioner på en korruptionsnivå som hör hemma i USA, men när en sosses man gör helt laglig skatteplanering då är det minsann fiffel och båg.
Citera
2026-06-24, 18:13
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kunskap. Han är prof i nationalekonomi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Friberg

WTF!??
Är han avlönad av Wallenberg??
Friberg var Wallander-postdoktor 1998–2000, forskarassistent 2000–2001 och docent 2001–2008 vid Handelshögskolan. Han utnämndes till professor vid högskolan 2008 och innehar sedan 2009 Jacob Wallenbergs professur i nationalekonomi med särskild inriktning mot det svenska näringslivets utveckling och den ekonomiska politiken vid samma högskola[5][6]. Han är prefekt för den nationalekonomiska institutionen vid Handelshögskolan sedan 2014.

https://www.di.se/live/andersson-sverige-behover-hogre-skatter-pa-kapital/
Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson har konsekvent kritiserat 3:12-reglerna för att bidra till ökade klyftor genom att tillåta höginkomsttagare att omvandla tjänsteinkomst till lägre beskattad kapitalinkomst. Under sin tid som finansminister beskrev hon regelverket som "den lägst hängande frukten" när det gäller behovet av att höja skatterna på kapital och öka skattesystemets omfördelande effekt
Ulv i fårakläder?
Citera
2026-06-24, 18:16
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det är väl hennes make som har gjort det.
Inte Maggan själv. Så frågan är hur stort ansvar har en politiker för sin partners val.
Väldigt stor. Du kan inte komma undan din partners vandel.

Hon borde tagit honom i örat direkt. Men hon han har nog direkt eller tyst givit sitt samtycke. Hyckleri är värsta sorten av karaktärssvaghet. Och Maggan hycklar här.
Citera
2026-06-24, 18:38
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Gudarna ska veta att jag verkligen inte vill att Maggan blir statsminister efter valet och en sådan här historia kunde ha satt igång en fnitterattack till morgonkaffet för min del. Det är en bra story för oss som röstar blått och ni vet ju vad man säger där borta på andra sidan pölen; never check a good story... men jag kan inte låta bli och jag inser snabbt att historien är too good to be true. Timbro har fel i sina kalkyler vilket är uppenbart för alla som är något insatta i den lilla djungel som just den här delen av företagandet är. Jag ska försöka reda ut detta så enkelt som möjligt.

Maggan är gift med Richard Friberg. Richard jobbar som professor i Nationalekonomi på Handelshögskolan. Jag vet inte vad han har för lön men en genomsnittlig årslön för en professor i nationalekonomi ligger på ca 900 tkr så det är rimligt att tro att hans lön är klart över gränsen för statlig inkomstskatt. Maggan har en årslön på ca 2 miljoner kr. Detta är alltså deras respektive anställningar för deras respektive jobb. Vad jag vet så betalar bägge skatt så som sig bör för dessa arbetsinkomster. Som en sidonot så betyder det att Maggan betalat in ca 800 tkr i skatt och Richard ca 300 tkr i skatt för 2025. Inga konstigheter med något av detta.

Vid sidan om sitt ordinarie jobb har Richard Friberg ett aktiebolag. Inget konstigt med detta. Inte heller att hans bolag inte har F-skatt och alltså inga anställda. Enligt SNI-koderna håller bolaget på med lite "gott & blandat". Detta betyder någon form av rådgivning, kurser och föreläsningar samt även utgivning av böcker. Vem som utför detta framgår inte men en rimlig gissning är att det är Richard själv. Detta är alltså något han sysslar med vid sidan om sitt ordinarie arbete och det är hyfsa lukrativt för omsättningen är fullt tillräcklig för att leva på även utan sin lön från Handelshögskolan. Viktigt att komma ihåg att dessa pengar tillhör företaget även om företaget i sin tur tillhör Richard.

Så. Richard Friberg äger alltså ett företag med en stor påse pengar. Det finns i stort bara 2 sätt som han kan föra över dessa pengar till sig själv; lön och utdelning. Eftersom hans AB saknar F-skatt (han har valt det så) kan inte lön betalas ut utan endast utdelning. I princip är utdelning enkelt. Företaget beslutar om summan och så betalas hela summan ut till ägaren som sedan får betala skatt på summan. Det är beräkningen av hur mycket skatt som ska betalas in som (ibland) är knölig att räkna ut. Tar man ut pengar som utdelning är det absolut vanligaste att man gör det enligt 3:12-reglerna. Då betalar man kapitalskatt på utdelningen (20%).

Under de 4 senaste åren har Richards företag betalat ut följande summor i utdelning:
2025 400 tkr
2024 200 tkr
2023 190 tkr
2022 200 tkr
(Ja, jag kan vara lite nördigt detaljsökande ibland så jag har läst hans bokslut för respektive år).

Utdelningarna under dessa 4 år är alltså totalt 990 tkr och detta är FÖRE beskattning. Av dessa 990 tkr så har Richard Friberg betalat 200 tkr i kapitalskatt och fått behålla 790 tkr. Här gissar jag att hela utdelningen om 400 tkr kunde ske enligt 3:12. Detta är inte heller hela sanningen för utdelning kan endast ges med vinstbeskattade pengar. Vinstskatten är 20,6% så till utdelningen har Richards bolag först haft en vinst på 1247 tkr där 257 tkr i vinstskatt betalats in. Av kvarvarande 990 tkr så har Richard själv sedan betalat in 200 tkr i kapitalskatt.

Timbro skriver:
"Under de senaste fyra åren har Magdalena Anderssons hushållskassa mottagit upp till 1,3 miljoner kronor efter skatt genom utdelning från Fribergs bolag.".
Detta är alltså inte sant enligt de årsredovisningar som lämnats in. Hur Timbro räknat är för mig oklart men vad som är helt klart är att de räknat snett och det med rätt mycket. Att sedan knyta Richards kapitalinkomst till Maggan och kalla det för "Magdalena Anderssons hushållskassa"... nja... mjo... njä... de är ju gifta men det är ju ändå Richards inkomster och hans pengar.

Men hur mycket har Richard sparat på att använda sig av de 3:12-regler som finns istället för att ta ut lön? Nu har han fått behålla ca 790 tkr men om han hade tagit ut allt i lön istället hade den lönen lagts ovanpå hans professorslön och han hade fått behålla ca 450 tkr av dessa totalt ca 1,25 milj. Jag räknar då bort arbetsgivaravgifterna och ökad inkomstskatt. Skillnaden (dessa 4 år ihopräknat) är alltså ca 340 tkr. Ca 64% i total skatt (arbetsavgifter + inkomstskatt) eller ca 37% i total skatt (vinstskatt + kapitalskatt). Om man nu får välja så varför inte välja endast 37% i skatt (som dels är fullt lagligt, dels rekommenderas av revisorerna och dels "alla" andra väljer i samma situation)?

Summa summarum...
Detta handlar, som jag ser det, om Maggans make och inte direkt om henne.
Maggans make har inte gjort något fel på något sätt och det har inte Maggan heller gjort. Alltså, inget fiffel, inget fusk på något sätt utan helt vanlig bokföring och god redovisningssed.
Vi kan klandra Maggan för 2 saker...
Att så öppet klanka ned på de viktiga 3:12-reglerna och bl.a. hävda att de som rätteligen utnyttjar 3:12-reglerna bidrar till ökade klyftor i samhället är direkt smaklöst mot bakgrund av att hennes egen man gör just exakt det hon klankar ned på. Vidare kan hon inte hävda att hon inget visste för hon sitter med i styrelsen till Richards företag!

Det är alltså Maggans hyckleri som den här saken handlar om. Inte att något fel skulle ha begåtts. Det är hennes uttalande om att de företagare som utnyttjar 3:12-reglerna är klandervärda som mot bakgrund av att hennes make gör just det med hennes goda minne som utgör hela problematiken.
Du borde ange källa till din data.
Dina data stämmer inte med de jag hittar.

LÖNER & UTDELNING (Belopp i 1000)

2025-12 2024-12 2023-12 2022-12 2021-12
Valutakod SEK SEK SEK SEK SEK
Löner styrelse och VD - - - - -
Löner övriga - - - - -
Föreslagen utdelning 600 400 200 190 0
https://www.allabolag.se/bokslut/friberg-economics-ab/stockholm/finansbolag-finansiella-tj%C3%A4nster/2KGCWKQI5YE9Q

Du vet ju vad man säger där borta på andra sidan pölen; never check a good story.
Citera
2026-06-24, 18:52
Medlem
Sossegrisarna tar för sig som vanligt, i sin villa i Nacka.
Citera
2026-06-24, 19:03
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Sossegrisarna tar för sig som vanligt, i sin villa i Nacka.
Har de slutat att utnyttja svarta städare som ränner runt i deras villa?
Skrämmande blåögt Sverige.
Våra ledare låter helt oidentifierade personer ränna runt hemma hos sig.
Citera
2026-06-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
WTF!??
Friberg var Wallander-postdoktor 1998–2000, forskarassistent 2000–2001 och docent 2001–2008 vid Handelshögskolan. Han utnämndes till professor vid högskolan 2008 och innehar sedan 2009 Jacob Wallenbergs professur i nationalekonomi med särskild inriktning mot det svenska näringslivets utveckling och den ekonomiska politiken vid samma högskola[5][6]. Han är prefekt för den nationalekonomiska institutionen vid Handelshögskolan sedan 2014.

Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson har konsekvent kritiserat 3:12-reglerna för att bidra till ökade klyftor genom att tillåta höginkomsttagare att omvandla tjänsteinkomst till lägre beskattad kapitalinkomst. Under sin tid som finansminister beskrev hon regelverket som "den lägst hängande frukten" när det gäller behovet av att höja skatterna på kapital och öka skattesystemets omfördelande effekt
Ulv i fårakläder?

Japp, dvärgmaggans man är en av wall-enbergs spelpjäser. So much för "arbetarpartiet". Lönedumpning med massinvandring däremot ja.
Citera
2026-06-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
WTF!??

Ulv i fårakläder?
Handelshögskolan startades av Wallenberg, och de är fortfarande en av de stora sponsorerna. Maggan har examen från Handelshögskolan. Tror tillomed att de träffades där som studenter.
Citera
2026-06-24, 22:51
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kan du inte hitta nåt citat där hon säger detta?

Jag hittar debatt där hon ondgör sig över regeln i sig, att den bidrar till ökade klyftor. Var säger hon att den som använder 3:12 ska klandras?

Visa mig det så ska jag hålla tyst sen.

Magdalena Andersson sa:
"Man sätter sig i bolag, tar ut lön till en viss nivå och tar sedan ut resten i kapitalinkomst. Vad händer då? Då ökar klyftorna. När människor plockar ut höga inkomster och inte betalar skatt... inkomstskatt utan betalar en låg avkastningsskatt på inkomsten, då ökar klyftorna.".
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/hojd-skatt-for-famansforetagare_h410225/?utm_source=chatgpt.com

Det är uppenbart att Maggan tycker detta är fel. Det säger hon ju rätt ut. Hon anser helt klart att ingen ska kunna göra på detta viset. Hon är tydlig med att hon lägger skulden till ökade klyftor i samhället på de företagare som tar ut utdelning istället för lön.

Jag tolkar dig som att du tänker att hon endast klandrar reglerna med 3:12 i sig och inte de som använder sig av 3:12 men jag hävdar att det är att göra det för enkelt för sig. Hon säger bl.a. att hon tycker "... det är viktigt att också höginkomsttagare är med och bidrar till våra barns skola". Detta implicerar, tycker jag, rätt tydligt att hon menar att fåmansbolagsägarna som tar ut utdelning inte är med och bidrar till våra barns skola och jag uppfattar det som en saftig käftsmäll. Hon implicerar att man är skattesmitare och att man ökar klyftorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in