2026-06-24, 15:04
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
""Under de senaste fyra åren har Magdalena Anderssons hushållskassa mottagit 1,3 miljoner kronor efter skatt genom utdelning från Fribergs bolag. Hade de inte gjort aktiva val för att optimera utbetalningen utan i stället gått samma väg som de flesta anställda och tagit ut pengarna som lön hade hushållskassan bara fått drygt 500 000 under samma tid.""

Således, Magdalena går från 55% till 20% genom skatteplanering genom att ta ut inkomsten i utdelning via makens bolag om man ska tro Smedjan.

Från Timbro.se

1. Är det någon som tror att S:are i partistyrelsen har någon skam kvar i kroppen?
2. Kommer SVT eller annan mediakanal att ställa några frågor om detta till valet?
3. Har S-väljare givit upp om sina företrädare?
Sossar är lika giriga som moderater, skillnaden är att moderaten erkänner det!

En stor anledning varför jag väljer hellre borgliga än rött.
Citera
2026-06-24, 15:08
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag kan inte se hyckleri?
Hon tycker det är fel på regeln, men hon har inte sagt det är fel på dem som utnyttjar den.

Jag kan ju tycka det vore mer dumt att inte använda denna möjlighet, för att istället betala 600 000 extra i skatt.

Typ som om det finns en ruta på deklarationen som säger "jag vill betala 500 000 mindre i skatt" , även om man tycker det är fel att rutan finns så skulle man väl ändå klicka i den?

Maggan har inte klankat ner på dem som använder reglerna, utan på dem som skapat dem.

Jag förstår inte hur så många i tråden inte kan förstå skillnaden? Hur ska jag förklara så de förstår?

Kanske liknelsen med den rike romaren Piso Frugi, som var emot att dela ut gratis spannmål, men när det ändå gjordes ställde han sig också i kön.

Vid olika tillfällen har Maggan sagt att den som tar utdelning i stället för lön bidrar till ökade klyftor. Är det något som Maggan och sossarna kört hårt med så är det att de vill motverka ökade klyftor som de menar beror på att rika skor sig på de fattiga. Maggan har vid flera tillfällen försökt skapa ett vi och dom där dom är alla rika som är onda och giriga och vi är det oskuldsfulla och goda. Jag kan inte ens med bästa vilja i världen se det som något annat än att Maggan med alla medel ondgör sig på fåmansföretagarna som hon direkt pekar ut som onda, giriga skurkar.

Jo, Maggan har direkt och tydligt klankat ned på och ondgjort sig över de som använder 3:12-reglerna och där har vi också själva grunden till problematiken här.

Hyckleriet består i att hon ondgör sig över de som tar ut utdelning enligt 3:12-reglerna istället för lön samtidigt som hon sitter i styrelsen för sin makes företag som gör exakt just det hon ondgör sig över.
Citera
2026-06-24, 15:13
Medlem
Gridiots avatar
Najs, hon är väl någon typ av ekonom? Det är vad man kan förvänta sig av någon som kan systemet. Tror man något annat är ens sinnen färgade av något irationellt.
Citera
2026-06-24, 15:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den moderna varianten hos dagens S-ledare: Det är häftigt att hitta avdrag,

Ha ha!

Det konstiga är inte 3;12 i sig utan att Friberg kunnat fakturera en grosse. Han har väl en månadspeng från HHS? På min tid inom akademin (stenåldern, el åtm runt Koreakriget) var det stenhårt kring "bisysslor". På nåder fick man för några tusen jiddra chi-2 tester för ett gäng reklamare på Söder, typ

Hur kan Friberg ha ägnat 40/h åt forskning och utbildning på Handels? Har han fått detta "fribrev" för att han är Hr Maggan? Eller har jag missat något?
Citera
2026-06-24, 15:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ha ha!

Det konstiga är inte 3;12 i sig utan att Friberg kunnat fakturera en grosse. Han har väl en månadspeng från HHS? På min tid inom akademin (stenåldern, el åtm runt Koreakriget) var det stenhårt kring "bisysslor". På nåder fick man för några tusen jiddra chi-2 tester för ett gäng reklamare på Söder, typ

Hur kan Friberg ha ägnat 40/h åt forskning och utbildning på Handels? Har han fått detta "fribrev" för att han är Hr Maggan? Eller har jag missat något?
Tänker mig att några journalister, eller varför inte val-ansvariga i andra partier, sitter och kollar upp detta. En liten S-skandal kan påverka valet rejält. Eller en SD-skandal.
Citera
2026-06-24, 15:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tänker mig att några journalister, eller varför inte val-ansvariga i andra partier, sitter och kollar upp detta. En liten S-skandal kan påverka valet rejält. Eller en SD-skandal.

Vi får hoppas. "Bisysslo-gate" större pryl än själva 3;12 i sig i min bok.
Citera
2026-06-24, 15:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Det finns ingen politiker i Sverige som inte ser till den egna plånboken först och främst.

Så är det med alla i hela världen, inte bara politiker.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-06-24 kl. 15:40.
Citera
2026-06-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
detta är endast svensk avundsjuka, varför skall hon inte nyttja gällande regler som övriga medborgare?

Nog lite avundsjuka. Men mest ett Timbro-spin i valtider för att egga upp folk som varken kan räkna eller vet hur företagande beskattas ...
Citera
2026-06-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ha ha!

Handelshögskolan är nog liberalare än de traditionella statliga universiten
Citera
2026-06-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Alla vill såklart betala så lite skatt som möjligt. Helt normalt. Problemet här är att DDR Maggan är ledare för ett parti som vill att man ska skattas tills man inte rör på sig längre och även motarbetar dessa så kallade 3:12 reglerna. Dessutom är man enligt henne girig om man utnyttjar dessa regler.
Nu har hon alltså blivit ertappad med att motarbeta sig själv och sitt eget parti genom att göra exakt samma sak. Lite hyckleri kan man väl tycka?
Dessutom skulle jag bli väldigt förvånad om dessa pengarna kom från en riktig verksamhet och inte något hittepå hokus pokus som dessa sossar brukar vara väldigt skickliga på. Men det får någon annan gräva i. Hej svejs.
Så när alla andra kör 3:12 är det normalt, men om man råkar vara gift men en sosse är det girighet?
Citera
2026-06-24, 15:56
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Så när alla andra kör 3:12 är det normalt, men om man råkar vara gift men en sosse är det girighet?

Nej, men om man klankar ner på "alla andra" samtidigt som man själv är en lika god kålsupare, då är det dubbelmoral och klandervärt. Läs tråden, det finns glasklart förklarat.
Citera
2026-06-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vid olika tillfällen har Maggan sagt att den som tar utdelning i stället för lön bidrar till ökade klyftor. Är det något som Maggan och sossarna kört hårt med så är det att de vill motverka ökade klyftor som de menar beror på att rika skor sig på de fattiga. Maggan har vid flera tillfällen försökt skapa ett vi och dom där dom är alla rika som är onda och giriga och vi är det oskuldsfulla och goda. Jag kan inte ens med bästa vilja i världen se det som något annat än att Maggan med alla medel ondgör sig på fåmansföretagarna som hon direkt pekar ut som onda, giriga skurkar.

Jo, Maggan har direkt och tydligt klankat ned på och ondgjort sig över de som använder 3:12-reglerna och där har vi också själva grunden till problematiken här.

Hyckleriet består i att hon ondgör sig över de som tar ut utdelning enligt 3:12-reglerna istället för lön samtidigt som hon sitter i styrelsen för sin makes företag som gör exakt just det hon ondgör sig över.

Kan du inte hitta nåt citat där hon säger detta?

Jag hittar debatt där hon ondgör sig över regeln i sig, att den bidrar till ökade klyftor. Var säger hon att den som använder 3:12 ska klandras?

Visa mig det så ska jag hålla tyst sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in