Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Nej, för det är svårt. BÅDA sidor ljuger ALLTID vid krig. Det hör till att man flerdubblar antalet dödsoffer för en bombattack, att man påstår att det var kvinnor och barn bland de avlidna fast det inte var det, att man påstår att det var ett barnhem som bombades fast det var en militär kommunikationsanläggning, o.s.v.. ALLA gör så. "The first casualty when war comes is truth".
Och vi kommer nog aldrig att få veta hela sanningen. Jag har intresserat mig för Libyska inbördeskriget (det första, 2011) på senaste tiden, och mängden påståenden från båda sidor som inte går ihop, och som inte går att styrka, är otrolig. Det är ingen som har kunnat skilja lögner från sanning efter 15 år och flera opartiska utredningar. Och detta trots våra moderna metoder, och att allting lämnar digitala spår nuförtiden.
Det stämmer absolut att vi inte kommer få ens en bra uppfattning om vad som har hänt förrän (långt) efter kriget, men om vi för diskussionens skull antar att båda sidor dödar civila på regelbunden basis, så undrar jag om det verkligen är strategiskt klokt av Ukraina som den mindre och redan delvis ockuperade parten att bete sig så.
Det är lite som att Saddam Hussein skulle beordra terroraktioner i New York när USA invaderade Irak och dödade deras civila. Bara för att det är rättvist så är det kanske inte så intelligent