2026-06-24, 10:52
Medlem
guderis avatar
Ok dags för en ny vatnik grintråd. På med offerkoftan nu och berätta hur jävla synd det är om er.
Citera
2026-06-24, 11:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Mins jag fel men var det inte Ryssland som från första dagen av kriget 2022 skickade missiler som bombade helt vanliga mål i Ukraina t.ex tågstationer?...

Att döda civila ser jag som hämndaktioner och de gör naturligtvis inte kriget kortare utan tvärtom att motståndarsidan får ännu mer civil moral att kriga.

USA borde ge några riktigt tunga missiler till Ukraina som de använder för att spränga Putins bostäder eller militära mål i Ryssland.

Man får notera att från och med Ukraina-kriget så finns ett nytt terror-vapen-svar: om ni anfaller oss så skickar vi drönare till ert land. Så har krig aldrig kunnat drivas förut. Terror-hot brukar medföra färre krig, inte fler.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-24 kl. 11:06.
Citera
2026-06-24, 11:10
Medlem
Öga för öga, tand för tand. Helt i sin ordning. Är Ryssarna missnöjda kan de ju börja med att åka hem igen.
Citera
2026-06-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jaså, vilka var militära mål av artiklarna jag länkade? De vitryska barnen?

Om de vitryska barnen har valt att besöka ett terrorlands krigszon så får de naturligtvis skylla sig själva, de var s.k. krigsturister
Citera
2026-06-24, 11:43
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Ukraina har den senaste tiden bombat flera mål inne i själva Ryssland, där ett flertal inte kan betraktas som någonting annat än medvetna attacker mot civila.

Färska exempel från den engelskspråkiga ryska tidningen RT:

https://www.rt.com/russia/641709-belarusian-children-ukrainian-drone/

En ukrainsk drönare spränger en buss med vitryska barn på väg för att spela fotboll.

https://www.rt.com/russia/641900-drone-ukraine-lugansk-bryansk/

Drönare släppte minor på en högtrafikerad motorväg.

https://www.rt.com/russia/641173-ukrainian-drone-hits-moscow-crimea/

Ukrainsk drönare slår till mot ett passagerartåg mellan Moskva och Krim. En lokförare dog.

https://www.rt.com/russia/641998-suicide-bomb-plot-pyatigorsk/

FSB grep två kvinnor på väg mot en polisstation i södra Ryssland, och säger att de ska ha rekryterats och lurats av ukrainska säkerhetstjänsten för att genomföra varsin självmordsbombning á la ISIS.

Syftet med tråden är inte att smutskasta Ukraina som barnamördande krigsförbrytare, utan frågeställningen är huruvida det är militärt och strategiskt klokt av dem att genomföra den här typen av attacker i deras nuvarande position?

"Men Ryssland dödar ju civila ukrainare hela tiden" - Ja kanske det, men i så kallat collateral damage när de bombar infrastruktur och militära mål. Notera att jag inte har länkat dödsoffrena från drönarattackerna i Moskva, jag har länkat attacker tydligt riktade mot civila.

Återigen handlar inte detta om lagar eller moral, utan om huruvida det är så klokt av ukrainarna att göra sånt här när det enbart ökar ilskan bland det ryska folket och deras stöd för kriget? Vad är syftet liksom?
Rt är ingen trovärdig källa så din trådstart står på lösan sand. Det finns ingen anledning att diskutera en generell fråga som bygger på saker och ting som troligtvis inte har hänt, eller som inte kan bevisas har hänt.
Citera
2026-06-24, 12:53
Medlem
Merwinnas avatar
Det är det naturligtvis inte, för det vänder lätt omvärldens sympatier till den andra - bombade - sidan. (Vad som har skett i just det här kriget och vad som är rysspropaganda, vet inte jag.)
Citera
2026-06-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är det naturligtvis inte, för det vänder lätt omvärldens sympatier till den andra - bombade - sidan. (Vad som har skett i just det här kriget och vad som är rysspropaganda, vet inte jag.)

Så du tror alltså att FN ljuger?
Citera
2026-06-24, 13:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Så du tror alltså att FN ljuger?

Jag har svårt att tro att Zelenskyj skulle beordra något sådant. Han är ju HELT beroende av stöd från omvärlden, och han vet om det.
Citera
2026-06-24, 13:29
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tro att Zelenskyj skulle beordra något sådant. Han är ju HELT beroende av stöd från omvärlden, och han vet om det.

Nyss så visste du inte vad som var propaganda och inte propaganda. Enligt FN är Ryssland aggressorn och Putin är efterlyst för brott mot mänskligheten iom kidnappning av ukrainska barn. Jag tycker dock att det är lätt att särskilja propaganda efter fyra år utav ryska lögner.
Citera
2026-06-24, 13:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Nyss så visste du inte vad som var propaganda och inte propaganda. Enligt FN är Ryssland aggressorn och Putin är efterlyst för brott mot mänskligheten iom kidnappning av ukrainska barn. Jag tycker dock att det är lätt att särskilja propaganda efter fyra år utav ryska lögner.

Nej, för det är svårt. BÅDA sidor ljuger ALLTID vid krig. Det hör till att man flerdubblar antalet dödsoffer för en bombattack, att man påstår att det var kvinnor och barn bland de avlidna fast det inte var det, att man påstår att det var ett barnhem som bombades fast det var en militär kommunikationsanläggning, o.s.v.. ALLA gör så. "The first casualty when war comes is truth".

Och vi kommer nog aldrig att få veta hela sanningen. Jag har intresserat mig för Libyska inbördeskriget (det första, 2011) på senaste tiden, och mängden påståenden från båda sidor som inte går ihop, och som inte går att styrka, är otrolig. Det är ingen som har kunnat skilja lögner från sanning efter 15 år och flera opartiska utredningar. Och detta trots våra moderna metoder, och att allting lämnar digitala spår nuförtiden.
Citera
2026-06-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Register8
Jag förstår att du bara läser nyheter från Sverige och västvärlden, där det allra mesta kommer via Reuters och är censurerat.
Annars hade du förstått att det med stor sannolikhet förhåller sig precis tvärtom, dvs de Ukrainska styrkorna anfaller ofta avsiktligt rent civila familjer, skolor och liknande.
Det har varit en bra taktik av Ukraina, så länge som EU kunnat stoppa obekväma nyhetsrapporter . Ryssland, Turkiet, Serbien, Indien med flera länder har också reportrar på plats. Deras rapporter köps aldrig upp av Reuters, som har monopol på nyheter i gammelmedia. Alltså får du och alla andra bara höra de nyheter som Nato/Eu/Bilderberggruppen vill att ni ska tro på.

Problemet med Ryssland
Är att alla tillåtna nyhetsmedier enbart styrs av Putin
Alla andra mer fria nyhetsmedier är stängda för gott i Ryssland
Då blir nyhetsmedia inte alltid sann och mer som propaganda

Den västerländska median är fri. Men däremot saknar man ofta insyn i Ryssland
Utländska journalister anklagas ofta för spioneri och stoppas i Ryssland
Därför måste man förlita sig på Ukrainsk media. Som också är propaganda.

Då måste man söka fakta som även kan bekräftas av vissa pålitliga civila ryssar, på plats
Men man ljuger inte medvetet, eller förvränger sanningen i väst
Däremot finns det brister i att kontrollera alla fakta i Ryssland
Men jag upplever att man har en väldigt tydlig bild av vad som sker ändå
Fångar och vittnen skvallrar
Senast redigerad av Max1494 2026-06-24 kl. 13:42.
Citera
2026-06-24, 13:43
Medlem
Citat:
Nej, för det är svårt. BÅDA sidor ljuger ALLTID vid krig. Det hör till att man flerdubblar antalet dödsoffer för en bombattack, att man påstår att det var kvinnor och barn bland de avlidna fast det inte var det, att man påstår att det var ett barnhem som bombades fast det var en militär kommunikationsanläggning, o.s.v.. ALLA gör så. "The first casualty when war comes is truth".

Och vi kommer nog aldrig att få veta hela sanningen. Jag har intresserat mig för Libyska inbördeskriget (det första, 2011) på senaste tiden, och mängden påståenden från båda sidor som inte går ihop, och som inte går att styrka, är otrolig. Det är ingen som har kunnat skilja lögner från sanning efter 15 år och flera opartiska utredningar. Och detta trots våra moderna metoder, och att allting lämnar digitala spår nuförtiden.

"Vad som har skett i just det här kriget och vad som är rysspropaganda, vet inte jag."
Så den här meningen handlar inte om propaganda 🤔

Svarar du nej på nedanstående så är du en clown
Är Putin efterlyst eller inte?
Är detta pga humanitära brott mot Ukraina?
Kila in i Libyen-tråden om detta är ditt ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in