2026-06-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Problemet med Ryssland
Är att alla tillåtna nyhetsmedier enbart styrs av Putin
Alla andra mer fria nyhetsmedier är stängda för gott i Ryssland
Då blir nyhetsmedia inte alltid sann och mer som propaganda

Den västerländska median är fri. Men däremot saknar man ofta insyn i Ryssland
Utländska journalister anklagas ofta för spioneri och stoppas i Ryssland
Därför måste man förlita sig på Ukrainsk media. Som också är propaganda.

Då måste man söka fakta som även kan bekräftas av vissa pålitliga civila ryssar, på plats
Men man ljuger inte medvetet, eller förvränger sanningen i väst
Däremot finns det brister i att kontrollera alla fakta i Ryssland
Men jag upplever att man har en väldigt tydlig bild av vad som sker ändå
Fångar och vittnen skvallrar

Skitsnack. OSINT är en organisation men det finns flera andra oberoende organisationer som samlar in data.
Citera
2026-06-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Skitsnack. OSINT är en organisation men det finns flera andra oberoende organisationer som samlar in data.

Propaganda alltså
Eftersom uppgifterna kommer i från rysk media

mindre data
svårare verifiering
större osäkerhet
risk för skev bild

Men viktigt:
OSINT försöker inte ge perfekta siffror
det försöker ge bästa möjliga bevisbara bild utifrån öppna källor
Senast redigerad av Max1494 2026-06-24 kl. 13:51.
Citera
2026-06-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, för det är svårt. BÅDA sidor ljuger ALLTID vid krig. Det hör till att man flerdubblar antalet dödsoffer för en bombattack, att man påstår att det var kvinnor och barn bland de avlidna fast det inte var det, att man påstår att det var ett barnhem som bombades fast det var en militär kommunikationsanläggning, o.s.v.. ALLA gör så. "The first casualty when war comes is truth".

Och vi kommer nog aldrig att få veta hela sanningen. Jag har intresserat mig för Libyska inbördeskriget (det första, 2011) på senaste tiden, och mängden påståenden från båda sidor som inte går ihop, och som inte går att styrka, är otrolig. Det är ingen som har kunnat skilja lögner från sanning efter 15 år och flera opartiska utredningar. Och detta trots våra moderna metoder, och att allting lämnar digitala spår nuförtiden.

Det stämmer absolut att vi inte kommer få ens en bra uppfattning om vad som har hänt förrän (långt) efter kriget, men om vi för diskussionens skull antar att båda sidor dödar civila på regelbunden basis, så undrar jag om det verkligen är strategiskt klokt av Ukraina som den mindre och redan delvis ockuperade parten att bete sig så.

Det är lite som att Saddam Hussein skulle beordra terroraktioner i New York när USA invaderade Irak och dödade deras civila. Bara för att det är rättvist så är det kanske inte så intelligent
Citera
2026-06-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Skillnaden är väl att Ryssland verkar aktivt bomba civila mål. Dels för att skapa lidande i befolkningen
Men också för att det är så de brukar göra, gammal rysk taktik och ingen precision
Medan Ukraina främst bombar infrastruktur och militära mål.
Eftersom man vill angripa rysk ekonomi och förmåga vid fronten.

Lidande ibland den ryska befolkningen gynnar inte freden för Ukraina
Men naturligtvis finns det alltid civila offer i alla krig, svårt att undvika helt

Jag bifogade ju exempel i trådstarten där Ukraina har specifikt bombat uppenbart civila mål. Sen så har inte Ukraina och Ryssland samma förutsättningar, se min ovanstående liknelse med om Saddam Hussein hade iscensatt terrordåd i USA.
Citera
2026-06-24, 14:12
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag bifogade ju exempel i trådstarten där Ukraina har specifikt bombat uppenbart civila mål. Sen så har inte Ukraina och Ryssland samma förutsättningar, se min ovanstående liknelse med om Saddam Hussein hade iscensatt terrordåd i USA.

Länkar från statskontrollerade RT får ses som 100% propaganda. Tråden borde anmälas och stängas ner pga falsk ryktesspridning.
Citera
2026-06-24, 14:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det stämmer absolut att vi inte kommer få ens en bra uppfattning om vad som har hänt förrän (långt) efter kriget, men om vi för diskussionens skull antar att båda sidor dödar civila på regelbunden basis, så undrar jag om det verkligen är strategiskt klokt av Ukraina som den mindre och redan delvis ockuperade parten att bete sig så.

Det är lite som att Saddam Hussein skulle beordra terroraktioner i New York när USA invaderade Irak och dödade deras civila. Bara för att det är rättvist så är det kanske inte så intelligent

Det var ju det jag sa, i mitt tidigare inlägg, att jag inte tror att Zelenskyj skulle vara så dum. Han är ju helt beroende av att andra länder finansierar hans försvar, det stödet vill han inte tappa.
Citera
2026-06-24, 14:26
Medlem
Citat:
Vad sägs om att du kilar in i en Putin-tråd istället för att svamla om efterlysningar och krigsbrott här? Läs topic igen och svara på frågeställningen istället för att tramsa.

Ditt påstående är en icke-fråga pga rts exceptionellt dåliga rykte. Efter alla deras lögner så är man bra korkad om man ens läser deras skit.

Hela trådstarten dryper snyft-Ryssland. Dock intressant med nytt manus från er "skribenter"

Varför tillåter inte Ryssland FNs fredsbevarande styrkor i området 😏
Citera
2026-06-24, 15:26
Medlem
Näe, det skulle inte vara vettigt. Jag tror inte ukrainare har något emot ryssar i allmänhet, historiskt är de broderfolk, likt vi i norden och våra grannar.

Ukraina har varit rätt noga med att bara attackera sådant som har militär betydelse. Okej, viss "collateral damage" i vissa fall. Så ser det inte ut i rysslands attacker.

I Kiev tvingas folk söka skydd i tunnelbanan och skyddsrum, så har det inte sett ut i Moskva, men riskerar bli..

Ryssland attackerade nyligt en gammal kyrka i Ukraina, ett världsarv. Min första tanke var; Vill inte Putin ha kvar Vasilijkatedralen?
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-06-24 kl. 15:42. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-06-24, 16:05
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Ryssland attackerade nyligt en gammal kyrka i Ukraina, ett världsarv. Min första tanke var; Vill inte Putin ha kvar Vasilijkatedralen?
Din andra tanke kanske borde varit "Har västmedia verkligen berättat hela historien om detta?".

Enligt Ryssland så var det ett resultat av att ukrainskt luftvärn försökte skjuta ned en rysk missil:

Ryssland förklarar hur Kiev iscensatte attacken mot Lavra
https://www.youtube.com/watch?v=v7ffJ5N-w7E

Man påpekar även att detta är en ortodox kyrka med starka band till Ryssland så det är inte en sannolik måltavla för Ryssland.
Citera
2026-06-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Din andra tanke kanske borde varit "Har västmedia verkligen berättat hela historien om detta?".

Enligt Ryssland så var det ett resultat av att ukrainskt luftvärn försökte skjuta ned en rysk missil:

Ryssland förklarar hur Kiev iscensatte attacken mot Lavra
https://www.youtube.com/watch?v=v7ffJ5N-w7E

Man påpekar även att detta är en ortodox kyrka med starka band till Ryssland så det är inte en sannolik måltavla för Ryssland.
Så du anser det vara fel att försvara sig.
Citera
2026-06-24, 16:14
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Så du anser det vara fel att försvara sig.
Du påstod att Ryssland medvetet attackerade denna kyrka, vilket sannolikt inte stämmer. Försök inte byta ämne.
Citera
2026-06-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Du påstod att Ryssland medvetet attackerade denna kyrka, vilket sannolikt inte stämmer. Försök inte byta ämne.

Klart att det var ryssar!
Finns inga bevis på en falseflag operation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in