2026-06-24, 05:10
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loopmelon
Ännu en uthängd som hoppade framför ett tåg igår, verkar dock som han överlevt.

Det är helt sjukt hur många som nu har dött eller blivit allvarligt skadade på grund av denna sida. Det är inte bara de uthängda som får problem, anhöriga och i det här fallet med tåget blev de som bevittnade händelsen traumatiserade.

Är det värt att folk ska dö, att närstående ska bli trakasserade utöver själva traumat att se en anhörig uthängd och dessutom att samhället ska bevittna självmordsförsök för att varna samhället om pedofiler? Vad fan är syftet med dumpen egentligen?
Borde vara obligatoriskt att Dumpen och fiskare skulle behöva besöka bårhuset och se tåghopparna, ingen höjdare. Bäst vore om de fick samla upp slamsorna.
Citera
2026-06-24, 05:19
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Du tycker det är orättvist att gäddorna blir lurade att de är sexiga. Då det inte stämmer?

På vilket sätt förändrar det att gäddorna dyker upp för att träffa ett barn?
Sedan tycker jag du glömmer en viktig poäng. Barn har ingen sexualitet. De är också lättpåverkade.
Sedan om du vill se riktiga fall där barn farit illa så är det bara att besöka en tingsrätt.
Barn har sexualitet, du är obildad, även små barn, men inte en sexualitet som vuxna har.
Citera
2026-06-24, 06:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
De fortsätter för att de gör senaationsmedia och får inkomst. Inte för att de är effektivt eller fungerar i sitt utsatta syfte.
Hur vet du att det inte är effektivt eller fungerar i sitt syfte?
Citera
2026-06-24, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Lockar man överlevare me trauma vård o samtidigt får dom att fiska gäddor o spela decoy så dom mår sämre så fungerar de inte . överlevare ska ha rätten till behandling inte bli mer traumatiserade .vider beteende. hade flickan fått behandling så kanske hon levt i dag
Citera
2026-06-24, 09:45
Medlem
Citat:
Du tycker det är orättvist att gäddorna blir lurade att de är sexiga. Då det inte stämmer?

På vilket sätt förändrar det att gäddorna dyker upp för att träffa ett barn?
Sedan tycker jag du glömmer en viktig poäng. Barn har ingen sexualitet. De är också lättpåverkade.
Sedan om du vill se riktiga fall där barn farit illa så är det bara att besöka en tingsrätt.

Jag förstår att du tog bort förra inlägget och ändrade slutet, annars hade det varit totalhaveri inför öppen ridå.
Så här avslutade du då: "Om du vill se verkligheten och riktiga offer så är det bara att besöka en tingsrätt"
!. Du bekräftade av misstag att dumpens scenarier är verklighetsfrämmande.
Vilket många med mig försökt få dig att förstå under ett halvår snart.
Bra att poletten äntligen trillade ner.Dock kommer du aldrig erkänna detta.
2. Ja, misstänkta brott prövas och döms ut i en tingsrätt vilket kallas rättssäkerhet.
Folkdomstolar handlar inte om rättssäkerhet.
3. Mål där minderåriga är inblandade hålls bakom lyckta dörrar.
Citera
2026-06-24, 10:24
Avstängd
Wotans avatar
Citat:

Det är helt sjukt hur många som nu har dött eller blivit allvarligt skadade på grund av denna sida. Det är inte bara de uthängda som får problem, anhöriga och i det här fallet med tåget blev de som bevittnade händelsen traumatiserade.

Är det värt att folk ska dö, att närstående ska bli trakasserade utöver själva traumat att se en anhörig uthängd och dessutom att samhället ska bevittna självmordsförsök för att varna samhället om pedofiler? Vad fan är syftet med dumpen egentligen?

Vm, vilket nummer, en nypublicerad? Synd att svinet inte dog, kanske blev av med benen (och kuken) om vi har tur...
Citera
2026-06-24, 10:53
Medlem
Citat:
Det är tragiskt att de blev på det sättet. Men de som blivit utsatta som barn är ofta mer självmordsbenägna.
Det är ofta eldsjälar som söker sig till Dumpen då de jobbar som volontär.
Sedan har ju både Patrik och Sara blivit utsatta. De verkar bara må bättre av att avslöja och skydda barnen från gäddor. Så nej det kanske inte fungerar för alla att hjälpa Dumpen. Men vad jag läst har de aldrig påstått det heller. De går igenom en process innan de börjar som fiskare.

Min anhöriga som varit utsatt som barn gick inte igenom någon process och var inte intresserad av att vara fiskare, ändå frågade Sara om hon ville följa med på en konfrontation dagen efter att min anhöriga berättat för Sara att hon mådde jättedåligt.

Citat:
Uppenbarligen verkar det fungera då de hållit på i fem år.
Vad jag har läst så är de som utsätts för övergrepp i barndomen mer självmordsbenägna än andra.

Så du menar att Dumpen aktivt söker efter personer att utnyttja.
Det är väl frivilligt att vara volontär?

Det var ingen ursäkt. Självmord är alltid tragiskt.

De flesta volontärer är nog där frivilligt. Min anhöriga kände sig pressad av Sara till att delta när Sara började prata om pedofilernas offer och att min anhöriga skulle kunna göra stor skillnad enligt Sara.

Citat:
Det finns några som gärna vill skylla allt på Dumpen.
T.o.m att Gäddorna blir ”lurade” osv.

Eftersom du citerade ett stycke som handlade om min anhöriga så svarar jag dig, när Sara drar in utsatta som berättar att de mår dåligt in i fiskeverksamheten så finns det fog för att kritisera Dumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Definiera din version om hur dumpen fungerar. Bara för att något existerat länge betyder det inte att de fungerat eller att det inte finns något bättre. Iglar användes länge inom medicin även mercury har använts som medicin i många år. Det betyder inte att jag är villig att förtära denna tungmetall då vi idag vet bättre.

Åter igen sist vi hade denna diskution sa du själv att de hade en förhöjd risk. Folk som blir mobbade löper en högre risk att begå självmord. Har du någon fakta på vilket trauma ger störst chans till självmord? Eller är det helt enkelt så att folk som råkar ut för tråkiga saker går i mörka tankar.
Då jag själv utsatts för mobbing och sexuella trakasserier för 30 år sedan i skolan och gick och funderade på snaran i många år. Mobbing tar hårt som fan. Men de passar inte ditt narrativ då de som varit utsatta för övergrepp måste ha högst risk.
Nej så är det inte. De utgår ifrån en person som mår bra och saknar dessa tankar sedan så ser de att de som utsätts på olika sätt löper en högre risk då normalpersonen saknar en händelse som utlöser det. Så enkelt som de som landar i en varsling och har svårt att betala sina räkningar och livet fallerar eller man oroar sig för ekonomin. De säger också att de som försökt att ta sitt liv löper högre risk att försöka igen. Det är bara påståenden, de låter bra att säga det så men det är också faktum. Det är inte en specifik grupp som kan identifieras som "Denna grupp överrepresenterar självmordsförsök/självmord"

Det har jag inte sagt, men vi kan inte veta att denna person inte kom i kontakt med dem igenom föreningen och behandling. Eller att den berättat om sitt trauma.
Har personen varit oärlig och sagt att de mår bra och är friska för att få fiska? Eller kan de ha pratat om sina besvär och ändå givits möjlighet att fiska?
Borde personen ha fiskat? Sara pratar ju själv om hur folk som fiskar mår sämre av det. Så ingen bra position för någon som har sådant tungt bagage och kanske kan få triggers utav chatten?

Förutom om anhöriga mår dåligt och löper högre risk att begå självmord, även givit dig en artikel om en mamma som ville ta sitt liv efter maken blev uthängd.
Dina ord så "Måste man ju knäcka några ägg för att göra en omelett"
Det går liksom inte ihop sig, ena stunden skall äggen knäckas till varje pris vilket är en kostnad som det är värt och i andra stunden så är alla ägg som kläcks tragiskt.

Min anhöriga tog ursprungligen kontakt med Sara för att berätta om sitt trauma och skrev till henne senast dagen innan Sara bjöd in henne till konfrontationen att hon mådde så dåligt att hon var helt avstängd och försökte skapa stabilitet och trygghet runt sig för att må bättre igen. Ändå tyckte Sara det var lämpligt att försöka få med henne på en konfrontation.
Citera
2026-06-24, 13:23
Medlem
Citat:

Överlevde han? Så fruktansvärt synd i så fall. Var det toalettslickaren? Sånt skräp vill vi ju se på bårhuset!
Citera
2026-06-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Jag förstår att du tog bort förra inlägget och ändrade slutet, annars hade det varit totalhaveri inför öppen ridå.
Så här avslutade du då: "Om du vill se verkligheten och riktiga offer så är det bara att besöka en tingsrätt"
!. Du bekräftade av misstag att dumpens scenarier är verklighetsfrämmande.
Vilket många med mig försökt få dig att förstå under ett halvår snart.
Bra att poletten äntligen trillade ner.Dock kommer du aldrig erkänna detta.
2. Ja, misstänkta brott prövas och döms ut i en tingsrätt vilket kallas rättssäkerhet.
Folkdomstolar handlar inte om rättssäkerhet.
3. Mål där minderåriga är inblandade hålls bakom lyckta dörrar.
Stängda dörrar heter det. Och rättsdokumenten går att ta del av.
Citera
2026-06-24, 16:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patoxen
Min anhöriga som varit utsatt som barn gick inte igenom någon process och var inte intresserad av att vara fiskare, ändå frågade Sara om hon ville följa med på en konfrontation dagen efter att min anhöriga berättat för Sara att hon mådde jättedåligt.

De flesta volontärer är nog där frivilligt. Min anhöriga kände sig pressad av Sara till att delta när Sara började prata om pedofilernas offer och att min anhöriga skulle kunna göra stor skillnad enligt Sara.

Eftersom du citerade ett stycke som handlade om min anhöriga så svarar jag dig, när Sara drar in utsatta som berättar att de mår dåligt in i fiskeverksamheten så finns det fog för att kritisera Dumpen.

Min anhöriga tog ursprungligen kontakt med Sara för att berätta om sitt trauma och skrev till henne senast dagen innan Sara bjöd in henne till konfrontationen att hon mådde så dåligt att hon var helt avstängd och försökte skapa stabilitet och trygghet runt sig för att må bättre igen. Ändå tyckte Sara det var lämpligt att försöka få med henne på en konfrontation.
Det här visar hur dåligt överlevare kan må och därför är det viktigt att man lyfter och pratar om sexuellt utnyttjande av barn och unga vilket Dumpen bl.a gör.
Ju mer öppenhet det blir kring detta ämne ju fler vågar berätta vad de har varit med om.
Det är tystnaden som dödar.
Så frågan är, vad ska vi göra med alla dessa gäddor/pedofiler?
Att endast hänvisa till ECPAT som en del gör räcker inte.
Åkesson kom nyligen med ett förslag att dömda gäddor/pedofiler ska märkas ut på en karta vart de bor för att skydda barnen i området. Vi måste sluta dalta med predatorer, de ska inte kunna gömma sig bakom skyddad identitet vilket en del gör. Det är ett hån mot de som blivit utsatta för övergrepp.
Citera
2026-06-24, 16:59
Medlem
Citat:
Så vad är syftet? Buffeln kunde inte specificera det.
Register finns det mycket forskning om bla i usa där de kommit fram till att snarare än att främja så har de gjort mer skada.

Varna, du säger själv att det är tillfälligt och sedan glömmer folk. Ja redan där så fungerar ju inte "varningen".

Att skapa en röst för barnen, det går att göra på andra sätt och de är de medvetna om.
Även alla andra påhitt där man skall visa vem det är är bara ursäkter för flesta av dem hade gått att göra utan ansikte och varit effektivare utan.

Att starta samtalet, diskutionerna och lagförändring hade varit effektivare om man fokuserat på problemet snarare än personen. Du har artikel om hon som arbetar med barnrätt och föreläser om övergrepp på barn. Hon påpekar ju detta med farligheterna att peka ut "fula gubben".

Det finns mer artiklar och forskning som tyder på att det inte fungerar. Du har flera forskningsblad ifrån främst studenter inom fält som handlar om lag och ordning. Där de analyserar dumpen och vad jag sett kommer alla fram till att det är fel och att det finns stora brister.

Du får gärna påpeka och visa hur det skulle fungera i dina ögon, men på samma gång förväntar jag inte mycket av dig då du är rätt blind och enkelspårig. När du anser något diskuterats klart så har du slutat diskutera, du vandrar i cirklar och tar samma argument om och om igen. När man bemöter dem och lägger fram utförligt rabblar du upp samma korta mening 5 gånger sedan slutar du.

Kan säga såhär. Om syftet är att bryta emot lag (vilket de själva sagt att de gör) samt att tjäna pengar så är detta troligen de effektivaste sättet för inget sätt som faktiskt hade kunnat gynna barn eller liknande hade troligen gett samma snabba sensation. Men å andra sidan så hade inte tidningarna skrivit så mycket negativt om dem då.

Så frågan är väll. Hur vet DU att det fungerar i syfte och effekt?
Citera
2026-06-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patoxen
Det är olyckligt och en sida av Sara som är ett stort problem. Finns det en finns det säkert fler.
Din anhöriga har ju varit tydlig med att sätta gränser och Sara pressat personen (vad jag tycker det låter som). Något som inte är bra. Din anhöriga har ju gjort rätt och blivit behandlad fel av någon som borde veta bättre.

Det är inte rätt miljö att bearbeta trauma i. Dessutom kan det ju säkert bli stressigt för någon som känner lite press över det. Ungefär som att Sara velat kasta in personen i samma rum som sin förövare för att konfrontera denne. Det är bättre vårdpersonal hanterar folk i kris eller med trauma.

Tycker det är en sida av Sara som behöver belysas i media. Men förstår också hur personer i samma sits som din närstående om att prata med ex Aftonbladet eller någon annan tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in