Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Uppenbarligen verkar det fungera då de hållit på i fem år.
Vad jag har läst så är de som utsätts för övergrepp i barndomen mer självmordsbenägna än andra.
Så du menar att Dumpen aktivt söker efter personer att utnyttja.
Det är väl frivilligt att vara volontär?
Det var ingen ursäkt. Självmord är alltid tragiskt.
Definiera din version om hur dumpen fungerar. Bara för att något existerat länge betyder det inte att de fungerat eller att det inte finns något bättre. Iglar användes länge inom medicin även mercury har använts som medicin i många år. Det betyder inte att jag är villig att förtära denna tungmetall då vi idag vet bättre.
Åter igen sist vi hade denna diskution sa du själv att de hade en förhöjd risk. Folk som blir mobbade löper en högre risk att begå självmord. Har du någon fakta på vilket trauma ger störst chans till självmord? Eller är det helt enkelt så att folk som råkar ut för tråkiga saker går i mörka tankar.
Då jag själv utsatts för mobbing och sexuella trakasserier för 30 år sedan i skolan och gick och funderade på snaran i många år. Mobbing tar hårt som fan. Men de passar inte ditt narrativ då de som varit utsatta för övergrepp måste ha högst risk.
Nej så är det inte. De utgår ifrån en person som mår bra och saknar dessa tankar sedan så ser de att de som utsätts på olika sätt löper en högre risk då normalpersonen saknar en händelse som utlöser det. Så enkelt som de som landar i en varsling och har svårt att betala sina räkningar och livet fallerar eller man oroar sig för ekonomin. De säger också att de som försökt att ta sitt liv löper högre risk att försöka igen. Det är bara påståenden, de låter bra att säga det så men det är också faktum. Det är inte en specifik grupp som kan identifieras som "Denna grupp överrepresenterar självmordsförsök/självmord"
Citat:
Så du menar att Dumpen aktivt söker efter personer att utnyttja.
Det är väl frivilligt att vara volontär?
Det har jag inte sagt, men vi kan inte veta att denna person inte kom i kontakt med dem igenom föreningen och behandling. Eller att den berättat om sitt trauma.
Har personen varit oärlig och sagt att de mår bra och är friska för att få fiska? Eller kan de ha pratat om sina besvär och ändå givits möjlighet att fiska?
Borde personen ha fiskat? Sara pratar ju själv om hur folk som fiskar mår sämre av det. Så ingen bra position för någon som har sådant tungt bagage och kanske kan få triggers utav chatten?
Citat:
Det var ingen ursäkt. Självmord är alltid tragiskt.
Förutom om anhöriga mår dåligt och löper högre risk att begå självmord, även givit dig en artikel om en mamma som ville ta sitt liv efter maken blev uthängd.
Dina ord så "Måste man ju knäcka några ägg för att göra en omelett"
Det går liksom inte ihop sig, ena stunden skall äggen knäckas till varje pris vilket är en kostnad som det är värt och i andra stunden så är alla ägg som kläcks tragiskt.