2026-06-12, 22:19
Medlem
semen.12s avatar
Helt ärligt är historia så viktigt? För att få jobba som vakt eller med barn eller med gamla krävs utdrag. Klarar man inte ens den låga gränsen så skiter jag fullständigt i resten.
Jag vill inte hyra ut till en knarklangare eller en som är dömd för vapeninnehav absolut inte till en som har hyresskulder.
Jag är Svensk
Citera
2026-06-23, 20:21
Medlem
Samtalarens avatar
Är det någon som har märkt några negativa konsekvenser av att plocka bort sig själv ur dessa system?
Färre julkort? Myndigheter som ställer till besvär?
Citera
2026-06-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samtalaren
Är det någon som har märkt några negativa konsekvenser av att plocka bort sig själv ur dessa system?
Inget negativt, men betydligt färre försäljare. Kan kanske vara ett lustigt sammanträffande men får nu ett säljsamtal varannan månad, medans jag tidigare fick mellan 7-10 i månaden.
Citera
2026-06-24, 10:09
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samtalaren

Jag har varit bortplockad i snart 2 år och det har skapat exakt noll problem. De som har legitima skäl att söka upp min adress mm utan min inblandning, likt försäkringsbolag, vårdgivare, kreditinstitut mfl prenumererar redan på SPAR, så de har åtkomst till uppgifterna ändå. Den stora skillnaden är att privatpersoner inte hittar uppgifterna och vill jag att någon privatperson ändå ska ha dem så lämnar jag ut dem själv.
Citera
2026-06-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Jag har varit bortplockad i snart 2 år och det har skapat exakt noll problem. De som har legitima skäl att söka upp min adress mm utan min inblandning, likt försäkringsbolag, vårdgivare, kreditinstitut mfl prenumererar redan på SPAR, så de har åtkomst till uppgifterna ändå. Den stora skillnaden är att privatpersoner inte hittar uppgifterna och vill jag att någon privatperson ändå ska ha dem så lämnar jag ut dem själv.

Jag kunde inte ha sammanfattat det bättre själv.
Citera
2026-06-25, 12:01
Medlem
Jaså, helt fantastiskt. Då är det något bra som kommer ut av EU trots allt då?
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-06-25 kl. 12:27.
Citera
2026-06-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Om man går hit https://www.upplysning.se/kontakta-oss sen trycker "GDPR" under "Mitt Ärende" så står det

"GDPR-förfrågan
Du har rätt att:
Få information om vilka uppgifter vi har om dig
Begära rättelse av felaktiga uppgifter vi har om dig
Begära radering av dina uppgifter vi har om dig"

Sen kan man trycka på "Till Portalen" och så leder det hit https://selfservice.upplysning.se/

Man kanske kan ta bort sig själv ifrån Upplysning.se nu på ett mer officiellt och lättare sätt? Jag är bortplockad från flera år sen, men om nån fortfarande är där så kan det här vara värt att pröva.

Tyvärr som andra har skrivit ser man bara sina konto uppgifter under selfservice. Jag tog bort mitt konto och då försvann mina uppgifter från selfservice men de finns kvar om man söker efter mig på deras hemsida.

Upplysning.se är den enda som inte ens har svarat på min begäran att ta bort mina uppgifter, Biluppgifter.se och Lexbase har svarat att de inte tar bort.

Jag har gjort en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) men de hade redan ett öppet ärende mot upplysning.se så de har lagt ner min
Senast redigerad av agfb21 2026-06-28 kl. 14:33.
Citera
2026-06-28, 22:12
Medlem
Samtalarens avatar
Tack för er input!
Då har jag lärt mig om SPAR också på köpet.

Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten

Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Jag kunde inte ha sammanfattat det bättre själv.

Citat:
Ursprungligen postat av ekis93
Inget negativt, men betydligt färre försäljare. Kan kanske vara ett lustigt sammanträffande men får nu ett säljsamtal varannan månad, medans jag tidigare fick mellan 7-10 i månaden.
Citera
2026-06-29, 01:08
Medlem
Skönt att kunna ta bort sina uppgifter, det är en dum idé från början att lägga ut adress etc. för alla däribland kriminella.
Citera
2026-07-09, 06:36
Medlem
.Repressaliers avatar
Enligt svt så ska EU-domen komma idag
https://www.svt.se/kultur/nu-kommer-eu-dom-om-lexbase
Citera
2026-07-10, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Repressalier

Då håller vi tummarna för att förnuftet segrar

Citera
2026-07-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Repressalier

Fattar inte varför inte Sverige kan bestämma sånt här själva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in