2026-06-08, 20:49
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Känner du till om någon har lyckats plocka bort sina uppgifter från upplysning.se, och i sådana fall hur de lyckades med det? Just nu (om jag läser några inlägg bakåt i tråden) så verkar Lars Save stödja sig mot något sorts utgivningsbevis. Samtidigt vill jag minnas att Kammarrätten i något skede har dömt att tjänster som upplysning.se m.fl. inte kan gömma sig bakom just utgivningsbevis. Rätta mig gärna om jag har förstått det sistnämnda fel. Poängen är i alla fall: hur gör vi för att komma tillrätta med detta otyg?
Jag säger inte att det är rätt sätt, men rent teoretiskt skulle man ju kunna starta en crowdfunding för att hyra någon som raderar Lars Save. Det skulle naturligtvis vara olagligt och inget jag rekommenderar, men ser man till att få utgivningsbevis innan är det nog lugnt.
Citera
2026-06-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag säger inte att det är rätt sätt, men rent teoretiskt skulle man ju kunna starta en crowdfunding för att hyra någon som raderar Lars Save. Det skulle naturligtvis vara olagligt och inget jag rekommenderar, men ser man till att få utgivningsbevis innan är det nog lugnt.

Jag är inte helt säker på vad du menar. Och jag vill dessutom vara tydlig med att jag inte förespråkar olagliga metoder, hur omoralisk Lars Save än må vara. Han ska naturligtvis bekämpas med juridik och inget annat. Vad exakt menar du med "raderar Lars Save"?
Citera
2026-06-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Det handlar om pengar. Trots att hunden är fossil så vill han ha mer. Hans skitsida har nu fått massa trafik när alla andra har gett med sig och tar bort uppgifter. Han verkar vara en sådan typ där hans egna barn troligtvis hatar honom och inte har någon kontakt med honom. Tror ingen i världen hade brytt sig om han ramlade och slog av en höft...

Men hur tjänar han pengar på hemsidan? Jag ser t.ex. inga annonser.
Citera
2026-06-09, 16:50
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Men hur tjänar han pengar på hemsidan? Jag ser t.ex. inga annonser.

Finns annonser på hemsidan du får stäng av adblock för att se de.
Citera
2026-06-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Finns annonser på hemsidan du får stäng av adblock för att se de.

Ja, så klart! Du har helt rätt.
Citera
2026-06-12, 18:36
Medlem
GlobalVisions avatar
Om man går hit https://www.upplysning.se/kontakta-oss sen trycker "GDPR" under "Mitt Ärende" så står det

"GDPR-förfrågan
Du har rätt att:
Få information om vilka uppgifter vi har om dig
Begära rättelse av felaktiga uppgifter vi har om dig
Begära radering av dina uppgifter vi har om dig"

Sen kan man trycka på "Till Portalen" och så leder det hit https://selfservice.upplysning.se/

Man kanske kan ta bort sig själv ifrån Upplysning.se nu på ett mer officiellt och lättare sätt? Jag är bortplockad från flera år sen, men om nån fortfarande är där så kan det här vara värt att pröva.
Citera
2026-06-12, 18:55
Medlem
Zaxxon64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Om man går hit https://www.upplysning.se/kontakta-oss sen trycker "GDPR" under "Mitt Ärende" så står det

"GDPR-förfrågan
Du har rätt att:

Sen kan man trycka på "Till Portalen" och så leder det hit https://selfservice.upplysning.se/

Man kanske kan ta bort sig själv ifrån Upplysning.se nu på ett mer officiellt och lättare sätt? Jag är bortplockad från flera år sen, men om nån fortfarande är där så kan det här vara värt att pröva.
Finns inget alternativ för att radera sig under selfservice, i varje fall när jag testade..
Citera
2026-06-12, 19:19
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon64
Finns inget alternativ för att radera sig under selfservice, i varje fall när jag testade..
Konstigt för när man trycker GDPR står det "Begära radering av dina uppgifter vi har om dig" så det verkade som att de äntligen hade fixat problemet. Vad fanns det för alternativ när du testade?
Citera
2026-06-12, 19:23
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:

"GDPR-förfrågan
Du har rätt att:

Misstänker att ett av mina tidigare svar även besvarar din fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Det han menar är att aktiebolaget, som lyder under GDPR, inte lagrar dina personuppgifter, men att upplysning.se, som han menar inte lyder under GDPR pga utgivningsbeviset, publicerar dina personuppgifter.

Vill minnas att jag sett samma approach från Lexbase tidigare i tråden. Dvs någon har fått bekräftat att deras personuppgifter ska tas bort i enlighet med GDPR och sen blir de väldigt besvikna när allt som försvinner är deras eget konto hos Lexbase, inte domarna.

Det hela blir lite goddag yxskaft och visar att Lars kommer köra vidare på sin linje tills den dag juridiken tvingar honom att avpublicera databasen. Där är vi inte än tyvärr.
Citera
2026-06-12, 19:30
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Misstänker att ett av mina tidigare svar även besvarar din fråga.
Det som ändå får mig att fundera är att det på deras GDPR-sida står "Begära radering av dina uppgifter vi har om dig". De skriver inte "radera ditt konto" eller liknande, utan uttryckligen att man kan begära radering av de uppgifter de har om en.

Det låter ju som ett tydligt löfte om att radera personuppgifterna, inte bara stänga kontot? Eller tolkar jag texten fel?
Citera
2026-06-12, 19:46
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Det som ändå får mig att fundera är att det på deras GDPR-sida står "Begära radering av dina uppgifter vi har om dig". De skriver inte "radera ditt konto" eller liknande, utan uttryckligen att man kan begära radering av de uppgifter de har om en.

Det låter ju som ett tydligt löfte om att radera personuppgifterna, inte bara stänga kontot? Eller tolkar jag texten fel?

Med tanke på vad Lars mailade en annan person i tråden så sent som förra veckan så är det nog tyvärr som jag skriver. Lars försöker nedan formulera samma sak som jag skrev i förra inlägget, även om han inte är ett under av tydlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Randobollen
Mejlade Lars om borttagning på Upplysning.se med länk till min profil.
Detta fick jag till svar. Jag tycker att det är lite motsägelsefullt då jag bifogade en länk i mitt mejl till honom, men jag kanske missförstår allt?

"Hej någon sådan rätt finns enbart för GDPR register hos utgivaren Upplysning Checknode AB som du antagligen referera till

Det intygas härmed att ******-**** INTE finns lagrat och INGET att ta bort. Vilket du har all rätt att få besked om och det har du nu fått.

Du referera också till Upplysning.se som du nog säkert vet har Utgivningsbevis med mig som ansvarig utgivare och därmed ensam den som bestämmer vad jag publicerar under grundlagsskydd , YGL. Offentligh- och meddelande friheten för envar

Tillsyns myndighet är här Media Myndigheten.

Hälsar

Lars Save

Firmatecknare Upplysning Checknode AB

Ansvarig utgivare Upplysning.se med grundlagsskydd"

Citera
2026-06-12, 22:03
Medlem
Zaxxon64s avatar
Citat:
Konstigt för när man trycker GDPR står det "Begära radering av dina uppgifter vi har om dig" så det verkade som att de äntligen hade fixat problemet. Vad fanns det för alternativ när du testade?
Det fanns inga alternativ alls. Man kom till sin konto-sida (då jag har ett sådant) där det stod vilka uppgifter som fanns registrerade på detta konto. Alltså ingenting om de uppgifter som upplysning.se har fått genom olika offentliga register…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in