2026-06-24, 01:40
Medlem
Vad är det här för jävla knaslag?

Ett företag importerar 10 mobilladdare, de betalar 0:-

Jag som privatperson importerar 1 mobilladdare och får betala 30:-

va?
Citera
2026-06-24, 01:40
Medlem
Kollade på Aliexpress, två varor jag beställde för några dagar sedan har inte ökat i pris.

Däremot ändrades priset för ena varan (som skickades från Kina, andra skickades från lager i Europa) där det framgick att Aliexpress sköter den nya avgiften, samt att om kostnaden för avgiften blir lägre än vad de tog betalt för så kommer de återbetala mellanskillnad - men om avgiften blir högre så kommer de inte att kräva en på mer pengar. Jag tolkar det som att man kommer få tillbaka pengarna för avgiften om varan hinner komma in i landet innan 1/7.
Citera
2026-06-24, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har lite svårt att hitta dina priser, kollade på Lidl reklamblad för veckan för Antwerpen:

https://folder-nl.lidl.be/nl-folder-22-06-27-06/page/10-11

Men avocadon var billig.

Kan inte länka till broschyren då den är i app-format, men Albert Heijn (en holländsk lågpriskedja i Benelux) kör konstant o varje vecka ”köp 1 o få 2, eller få 3 o t.o.m. få 5”

Fullständigt galet!

Köp 1 o få 5 resp köp 2 få fem och emellanåt 2:a samma vara 50%

Förra veckan var det tex 10 paket spaghetti/pasta alla sorter a 500gr (penne farfalle linguine spaghetti cappellini med 10 paket för 5€.

10 paket pasta 500gr 50 spänn!

Aldi, Lidl och Del Haize kör köp 1 få 1

Albert Heijn kör stenhårt Lindahls Mejeriprodukter.

500gr cottage cheese dvs keso Lindahls 1,98€, 1kg turkisk yoghurt 2,20€

Kom hit en gång får du se..
Senast redigerad av Snairbox 2026-06-24 kl. 01:47.
Citera
2026-06-24, 09:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Beställer du olika 10 saker så är det ca 30kr per vara samt avgiften till Postnord så dessa 10 varor blir +400kr dyrare.
OK, tack för påpekandet. Jag trodde avgiften var per beställning...
Citera
2026-06-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, tack för påpekandet. Jag trodde avgiften var per beställning...

han menar 10 olika paket givetvis. beställer jag 3 av samma varor i samma paket så är det fortfarande 3 euro
Citera
2026-06-24, 09:45
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvlap
Vad är det här för jävla knaslag?

Ett företag importerar 10 mobilladdare, de betalar 0:-

Jag som privatperson importerar 1 mobilladdare och får betala 30:-

va?

Du kan inte jämföra företagare och privatpersoner fattar du väl?
Citera
2026-06-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
han menar 10 olika paket givetvis. beställer jag 3 av samma varor i samma paket så är det fortfarande 3 euro
Ja men beställer du ett par skor, en laddare, en t-shirt etc etc så är det 3€ extra per vara

Från Tullverket

Om jag beställer flera saker för sammanlagt 500 kronor och de skickas i samma paket – betalar jag tullavgift per vara eller paket?

Är det alltid 3€ per vara?

Är det då 3 olika tröjor så är det 9€ i avgift.
Citera
2026-06-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Ja men beställer du ett par skor, en laddare, en t-shirt etc etc så är det 3€ extra per vara

Från Tullverket

Om jag beställer flera saker för sammanlagt 500 kronor och de skickas i samma paket – betalar jag tullavgift per vara eller paket?

Är det alltid 3€ per vara?

Är det då 3 olika tröjor så är det 9€ i avgift.

däremot hur ofta samfraktar aliexpress? och hur ofta köper du flera varor i samma leverans? tar för givet att man köper från olika säljare.
Citera
2026-06-24, 11:16
Medlem
Hivmannnens avatar
Jag kan faktiskt förstå tanken, det är enorma lass med rena sopor från kina som kommer in. Direkt brandfarliga eller fulla med kemikalier, så det här kommer med största sannolikhet minska den strömmen.

Saker från kina som säljes inom EU från handlare har en viss lägsta nivå för att ens få säljas som direkt från kina kan kringgå.

Så med den synvinkeln så är det inte helt fel.
Citera
2026-06-24, 11:26
Medlem
Citat:
däremot hur ofta samfraktar aliexpress? och hur ofta köper du flera varor i samma leverans? tar för givet att man köper från olika säljare.

De brukar oftast samfrakta även om man beställer från olika säljare tycker jag. Jag tog precis emot ett paket med fyra varor som kom från olika säljare.
Citera
2026-06-24, 11:31
Medlem
Citat:
Handlar inte från Ali utan enbart Temu, senaste paketet från Temu innehöll 16 olika varor vilket hade blivit dyrt om det inte hade hunnit fram till Sverige i tid.
Citera
2026-06-24, 11:36
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Knappt några småprylar är tillverkade i EU. EU vill däremot du skall köpa småprylar från den Europeiska detaljhandeln i stället för direkt från tillverkaren. Det är detaljhandeln som gråtit sig blodiga för att få denna nya lag eftersom de förlorat stora pengar när folk skickat efter småskit direkt från tillverkningslandet (Kina) i stället för att ta omvägen via dem med 100%prispåslag. I princip allt krafs tillverkas i Kina oberoende var du köper det.

90% av det du köper på Biltema, Claes Ohlsson, Jula, Rusta, Dollarstore ÖoB osv. Är tillverkat i Kina
Småplocket blir dyrare, men de större grejorna påverkas endast marginellt.
Tullpengarna lär knappast gå till att bygga upp Svenska småföretag och industri utan försvinner/slösas bort på WOKE/Trans och på krig som vi inte skulle blanda oss i.
Kort sagt en totalförlust för Sverige.

Det var på 70-talet som Biltema hade exempelvis styrleder till VOLVO och SAAB tillverkade av Lemförder Metallwaren i Tyskland.
Numera är allt från långt bort i öster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in