2026-06-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Intrum måste ju anses ha varit ett oerhört dåligt beslut av AA att köpa på 4 kr när han visste vad som väntade, eller så visste han inte det...

Teckningsrättens sista handelsdag är imorgon. Det finns vad som verkar vara en mycket stor rabatt mot aktien att köpa TR istället. Om bankerna imorgon vräker ut kundernas outnyttjade täckningsrätter kanske arbitraget ökar ytterligare. Kanske skall man testa en liten spekulation och se om man kommer ut ur Intrum-härket bättre än AA, som ju redan ligger på mycket stort minus.
Citera
2026-06-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Teckningsrättens sista handelsdag är imorgon. Det finns vad som verkar vara en mycket stor rabatt mot aktien att köpa TR istället. Om bankerna imorgon vräker ut kundernas outnyttjade täckningsrätter kanske arbitraget ökar ytterligare. Kanske skall man testa en liten spekulation och se om man kommer ut ur Intrum-härket bättre än AA, som ju redan ligger på mycket stort minus.

Off topic men teckningsrätterna förfaller om man inte säljer aktivt och dessa aktier kommer kunna tecknas utan företrädesrätt. Så det man skall göra är att söka tilldelning av dessa och hoppas på att få tusentals för 2,45 kr. Samma pris som garanterna betalar i ingångspris.
Citera
2026-06-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Intrum måste ju anses ha varit ett oerhört dåligt beslut av AA att köpa på 4 kr när han visste vad som väntade, eller så visste han inte det...

Speciellt när han handlar på krediten och riskerar att bli överbelånad varje dag. Intrums revansch ligger sannolikt ett par år in i framtiden och närmaste månaden lär bli otroligt volatil. Här leker han med elden på riktigt.
Citera
2026-06-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Off topic men teckningsrätterna förfaller om man inte säljer aktivt och dessa aktier kommer kunna tecknas utan företrädesrätt. Så det man skall göra är att söka tilldelning av dessa och hoppas på att få tusentals för 2,45 kr. Samma pris som garanterna betalar i ingångspris.

Oklart om vi talar om samma sak nu. Men många banker brukar sälja teckningsrätterna åt de kunder som inte tagit några aktiva beslut om att delta i emissionen eller sälja själv.
Citera
2026-06-23, 20:14
Medlem
Citat:
Oklart om vi talar om samma sak nu. Men många banker brukar sälja teckningsrätterna åt de kunder som inte tagit några aktiva beslut om att delta i emissionen eller sälja själv.

Men inte denna gång. Det står klart och tydligt i erbjudandet att man aktivt måste sälja senast 24 juni om man inte avser att delta. Sedan har du på dej ytterligare några dagar att
utnyttja rätterna, jag tror det var 28e.

https://ibb.co/sph277Zq
Senast redigerad av Soflor 2026-06-23 kl. 20:21.
Citera
2026-06-23, 20:16
Medlem
Citat:
Men inte denna gång. Det står klart och tydligt i erbjudandet att man aktivt måste sälja senast 24 juni om man inte avser att delta. Sedan har du på dej ytterligare några dagar att utnyttja rätterna, jag tror det var 28e.

Fast kundernas husbanker har ju inget att göra med vad som står i erbjudandet, de tillvaratar sina kunders intresse. Förstår inte riktigt vad du menar nu.
Citera
2026-06-23, 20:24
Medlem
Citat:
Fast kundernas husbanker har ju inget att göra med vad som står i erbjudandet, de tillvaratar sina kunders intresse. Förstår inte riktigt vad du menar nu.

De kan ju inte gärna sälja dina teckningsrätter i morgon när handeln avslutas eftersom du har på dej till 28e att utnyttja dem. Hur skulle det se ut om du vill delta och tänker svara i övermorgon men då har banken sålt dem.
Jag har kollat alla mina depåer och det står samma hos varje bank, gammelbank som nya coola Montrose
Citera
2026-06-23, 21:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hur gör man rent praktiskt för att söka tilldelning utan att ha teckningsrätter?
Citera
2026-06-23, 21:49
Medlem
Citat:
De kan ju inte gärna sälja dina teckningsrätter i morgon när handeln avslutas eftersom du har på dej till 28e att utnyttja dem. Hur skulle det se ut om du vill delta och tänker svara i övermorgon men då har banken sålt dem.
Jag har kollat alla mina depåer och det står samma hos varje bank, gammelbank som nya coola Montrose

Note bene. Jag vet inte hur bankerna kommer agera imorgon. Jag vet däremot att bankerna brukar försöka sälja teckningsrätter åt sina kunder sista handelsdagen för att de inte skall riskera förlora värde pga inaktivitet. Min bästa gissning är att bankerna imorgon kommer vräka ut teckningsrätter åt kunderna framåt eftermiddagen och i slutcallen. Det är nämligen så de brukar agera.
Citera
2026-06-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur gör man rent praktiskt för att söka tilldelning utan att ha teckningsrätter?

Det finns en flik som heter aktuella företagshändelser eller liknande där alla nyemissioner man kan delta i finns. Har inte kollat storbankerna men hos de tre nätbankerna finns det.
Citera
2026-06-23, 22:04
Medlem
Citat:
Note bene. Jag vet inte hur bankerna kommer agera imorgon. Jag vet däremot att bankerna brukar försöka sälja teckningsrätter åt sina kunder sista handelsdagen för att de inte skall riskera förlora värde pga inaktivitet. Min bästa gissning är att bankerna imorgon kommer vräka ut teckningsrätter åt kunderna framåt eftermiddagen och i slutcallen. Det är nämligen så de brukar agera.

Vi får se helt enkelt.
Citera
2026-06-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Om nånting räddar honom idag blir det förmodligen inte AMD som det ser ut, än så länge idag… Den verkar också ha startad handelsdagen utför, om än inte riktigt i samma störtloppstempo som Hexatronic och Intrum.

Jobbigt rött i AAs portfölj ser det ut som. Förutom usd som hoppar upp ordentligt. Skönt att AA är så diversifierad och valutahedgad. 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in