2026-06-23, 20:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Han hade väl räkningar att betala som alla andra, detta är ju en reklamfilm för margarin, helt jämförbart med att Mannerström lånat ut sitt ansikte till Dafgårds färdigrätter idag.

Sen är det ju parisare och inte hamburgare han lagar, men gissar att det i början av 60-talet var rätt oklart vad hamburgare var i Sverige.

Förklara varför det är en parisare. Är det avsaknad av topplock eller att det är det stekta ägget?

För mig är en parisare en falukorvskiva fast i större diameter.
Citera
2026-06-23, 20:22
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Förklara varför det är en parisare. Är det avsaknad av topplock eller att det är det stekta ägget?

För oss andra är det en smörgås.

Det var Tore Strand i Västerbotten som introducerade korven Parisare på 1950-talet.

Smörgåsen Parisare har funnits ända sedan förra sekelskiftet.
Citera
2026-06-23, 20:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Parisersmörgås (även kallad parisare,[1] patentsmörgås[2] eller patentare) är en maträtt baserad på en brödskiva med olika tillägg. Grunden är ofta en brödskiva i botten, en biff eller flera skivor med skinka på den samt ett stekt ägg överst. Den var vanlig som krogbespisning från mitten av 1900-talet.
Du glömde följa länken som jag tipsade om. Där kan man läsa

Parisare är en maträtt och variant på hamburgare som består av en tjock korv som skärs i centimetertjocka skivor, grillas och serveras mellan hamburgerbröd.
Se
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Parisare för en är:

https://i.pinimg.com/736x/3f/77/b5/3f77b524e6bd76a0ed21d68734c248e3.jpg
för illustration.
Citat:

Parisare kan betyda lite olika saker. Det kan antagligen också betyda en liten men svårsmält dragspelande herre med basker.
Citera
2026-06-23, 20:50
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Hamburgare var väl exotiskt som fan då.
Undrar hur han hade gjort pizza när det var nytt?
Med stekt potatis och bruna bönor
Citera
2026-06-23, 20:53
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Parisare kan betyda lite olika saker. Det kan antagligen också betyda en liten men svårsmält dragspelande herre med basker.

Ja, det glöms lätt bort.

Jag frågade i det stora varuhuset efter en klassisk keps, gemenligen kallad gubbkeps, men expediten, det lilla flickebarnet, förstod inte vad jag menade så jag visade bilder i min mobil på olika modeller från Storbritannien bl.a. från Lock & Co. Men det är ju en basker! utropade det lilla flickebarnet. Så dum, så okunnig. Jag sa att om man har basker så dricker man vin och röker Gauloises. Hon tittade oförstående på mig och jag insåg att hon betraktade mig som en weirdo.
Senast redigerad av Comitium 2026-06-23 kl. 20:57.
Citera
2026-06-23, 21:14
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Parisare är macka med perarotsmör, en skiva biff, och toppad med stekt ägg. Att köra med falukorv låter mer som en Marseilleare
Citera
2026-06-23, 21:15
Medlem
Tore tog in husmanskosten i de fina salongerna, visa lite respekt.
Citera
2026-06-23, 21:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Men vad i hela fridens namn är det med er och benämning på saker i tråden? Parisare är ju korv!
Parisare är lite olika saker, tydligen lite efter geografin. För mig är en parisare en pannbiff med hackade rödbetor i smeten på en rostad franskbrödskiva toppad med stekt ägg. Inte helt olik en hamburgare alltså, men jag är rätt säker på att parisaren är en äldre rätt.

En del brer köttfärsen på brödskivan och steker allt tillsammans. Men det verkar som om vissa lagar parisare genom att lägga på en korvskiva på brödet istället.
Citera
2026-06-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ett smörgårdsbord är en buffé där man ställer upp alla vanliga maträtter till självplock, kall och varma maträtter, sill och köttbullar m,m.
Det har man ju serverat till jul, midsommar påsk sedan vikingatiden.

Han känns lite som matlagningens Bröderna Grimm eller Walt Disney som rippar gamla folksagor och gör till sina egna.

Finns det något som han kommit på själv?

Haha, verkligen inte. Smörgåsbordet är en 1800-talsuppfinning. Och de "traditionella" rätterna vi tror alltid funnits på smörgåsbordet är för det mesta ännu yngre. Prinskorv till exempel blev "ett måste" först på 1980-talet.

Att endast äta smörgåsbord (inte bara som förrätt) slog igenom först strax innan första världskriget.
Citera
2026-06-23, 21:39
Medlem
Sladdarens avatar
Var verkligen ingen hejjare på burgare där med tanke på att det fanns betydligt mycket mer ingredienser även på tiden att göra en godare hamburgare. Fanns bostongurka, majonnäs, lök, ost, saltgurka mm i affärerna

Tomat och lättstekt ägg med rinnig gula är ingen bra kombo enligt mig. blir som en smetig fettbomb i munnen plus margarinet och sen slaskigt rinnigt med tomaterna

Tung och kvalmig å blöt hamburgare där utan smak

Ägg blandar man i köttfärsen om nåt ägg ska med det är klart att det finns burgare med stekt ägg men alla har ju sin smak. Påminner om nån söderparisare (ek norrländsk)

Nja stekt ägg på hamburgare är nog inte min grej. Nästan aldrig tänkt tanken andra sidan att lägga det på heller. Dock mycket grönsaker och sånt går fint, tycker advokado gör sig nog bättre än ägg å jämföra med eller mozarella eller kanske grillost av nåt slag
Citera
2026-06-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

https://www.youtube.com/watch?v=eC3JGxeVF_U

Bröd, margarin, kött, stekt ägg och kalla tomater. Imponerande? Not.

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

1960-talet i Sverige var en äcklig tid.

Jag tror man får ha i åtanke att det här är ett reklaminlägg från ett margarinföretag. Han visar upp en enkel rätt som många tycker om och som vem som helst kan tillaga och säljer samtidigt in margarinet.

Kändiskockar gör ju samma sak idag. Titta på Marco Pierre Whites knorrbuljong-recept, jureskogs industrisåser, mannerströms frysmat eller alla de youtubekanaler som drivs av kändiskockar där de visar upp enkla recept som vem som helst kan laga hemma, ofta i betalt samarbete med något företag.

Maten som sedan lagas på deras stjärnkrogar är ju något helt annat än dessa enkla husmansrätter, så jag skulle inte döma gubben Wretmans kockkunskaper efter dessa kassa margarinburgare.

Hamburgare har ju utvecklats enormt sedan 60-talet.
Citera
2026-06-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

https://www.youtube.com/watch?v=eC3JGxeVF_U

Bröd, margarin, kött, stekt ägg och kalla tomater. Imponerande? Not.

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

1960-talet i Sverige var en äcklig tid.

Jag tror man får ha i åtanke att det här är ett reklaminlägg från ett margarinföretag. Han visar upp en enkel rätt som många tycker om och som vem som helst kan tillaga och säljer samtidigt in margarinet.

Kändiskockar gör ju samma sak idag. Titta på Marco Pierre Whites knorrbuljong-recept, jureskogs industrisåser, mannerströms frysmat eller alla de youtubekanaler som drivs av kändiskockar där de visar upp enkla recept som vem som helst kan laga hemma, ofta i betalt samarbete med något företag.

Maten som sedan lagas på deras stjärnkrogar är ju något helt annat än dessa enkla husmansrätter, så jag skulle inte döma gubben Wretmans kockkunskaper efter dessa kassa margarinburgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in