2026-06-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Mhmm, att SpaceX köpte Cursor sänkte hela Nasdaq?

Got it.
Om man nu inser att Cursor inte var värt så mycket så är kanske dom andra inte det heller.

När det handlar om stora övervärden kopplade till förhoppningar om framtida vinster så blir det lite nervigt.
Citera
2026-06-23, 22:04
Medlem
Jag anser att det är lite osäkert att investera i SpaceX just nu och särskilt då många tidiga investerare snart får chansen att sälja av och göra en fin profit. På längre sikt och när aktien har svalnat av kan det absolut bli ett bättre läge.
om man ser på större Big Tech bolag så är de helt klart undervärderade i jämförelse.
Citera
2026-06-23, 22:09
Medlem
Stänger en procent upp idag. Mycket bra.
Citera
2026-06-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Stänger en procent upp idag. Mycket bra.
Vad är så bra med det menar du?
Citera
2026-06-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vad är så bra med det menar du?
Bryter trend
Citera
2026-06-24, 16:09
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag måste fått värmeslag som har bäste herr som evig antagonist rörande TSLA men håller med om i princip allt rörande vad han skriver om SPCX.

I grunden så är den långsiktiga potentialen i SpaceX oerhörd. Så är det bara.
Elon är Elon och sätter sin egen tidslinje på det och den är för optimistisk. Men på sikt. Absolut.

På det korta perspektivet så ser jag möjligheter att gå in om vi ser ytterligare nedgångar och det kan ske om några locked-in personer som plötsligt inte är locked in längre känner att de vill leva resten av livet utan att jobba eller att andra retail checkar ur den snabba vinsten.

Rör vi oss ned en bit till kanske jag slantar in lite, men jag är också ok att missa om det vänder tillbaka upp.

Hela rymdsegmentet fick en duglig smäll idag.

Mitt tips om det kommer smäll på smäll på rymdområdet:
Redwire in mellan 5-8 (pga dillution)
Firefly in mellan 20-25 (gärna så nära 20 som möjligt).

Hur mycket har du läst på om Intuitive Machines?
Den bör ju kunna explodera uppåt om SpaceX börjar bygga infrastruktur på Månen.
Citera
2026-06-24, 17:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Infrastruktur på månen är Piss i nilen för dom fega. Den verkliga explosionen kommer när vi börjar bygga Dyson spheres.

Sen lär det bli en gigantisk marknad när vi börjar bygga rymdhissar. Raketer är stenåldern och alla kommer garva åt starship när hissarna drar igång, kan ske ganska snart.
Citera
2026-06-24, 18:09
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Om man nu inser att Cursor inte var värt så mycket så är kanske dom andra inte det heller.

När det handlar om stora övervärden kopplade till förhoppningar om framtida vinster så blir det lite nervigt.
Att man lånade 25 miljarder dollar via obligationer lär nog ha varit en varningsflagga för en del.
Citera
2026-06-24, 18:59
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Namnet har fladdrat förbi ett par gånger men jag har inte hunnit sätta mig in i det. Man kan inte sätta sig in i allt men de är en av de som jag sagt till mig själv några gånger att jag borde titta lite på.

Men med snabbkoll: väldigt likt Redwire verkar det som.
Volatilt och kan dras ned en bit till pga rymd-drama.
Den verkar också kanske ha straffats lite hårdare än de andra på sista tiden så det kanske finns en uppsida som är större i den?

Men jag går inte in i den utan att noga studera den och det hinner jag inte nu.

Då det kommer till rymden vill jag helst fynda:

Redwire fynd 6-10
Firefly fynd 17-22
Intuitive fynd 12-15

Några kaosiga dagar och en till launchpad som går upp i rök så kanske vi är där.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2026-06-24 kl. 19:02.
Citera
2026-06-24, 20:16
Medlem
https://www.di.se/nyheter/bankernas-oro-for-mycket-musk-i-rymdimperiet/
Bankernas oro: För mycket Musk i rymdimperiet
Space X blev en av världens högst värderade börsnykomlingar – men redan före noteringen fick bolaget svidande kritik för bristande hållbarhet och extrem maktkoncentration. Nu splittrar Elon Musks rymdimperium de nordiska storbankerna.

Idag var rubriksättarna på skojarhumör.

Artikeln är lite ointressant och handlar om hur bankerna i Sverige väljer att göra med sina fonder.
Just att Musk har så stor kontroll gör att SpaceX inte är kvalificerad för en hel del fonder.
Citera
2026-06-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Att man lånade 25 miljarder dollar via obligationer lär nog ha varit en varningsflagga för en del.
Varför det, tänker du?
Citera
2026-06-25, 12:33
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Varför det, tänker du?
De hade 100 miljarder usd i cash. I stället för att betala av sitt bridge loan med cash så sålde de obligationer för detta ändamål. Nu måste de betala ränta. Och de lånade 25 miljarder i stället för 20 som de först sa. De betalar 0.4% mer i ränta än motsvarande företagsobligationer med samma klassning (bbb har jag för mig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in