Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Är det inte lättare att faktiskt läsa på om SpaceX verksamhet än att sitta och flytta målstolpen för dina påståenden bara för att få rätt på premisser som du konstruerar i efterhand?
Starlink är lönsamt, SpaceX uppskjutningar med deras färdigutvecklade raketer är lönsamt. Vad som inte är lönsamt är gigantiska investeringar i AI och utvecklingskostnader för Starship.
När SpaceX utvecklade Falcon 9, och raketer stresstestades tills de exploderade på löpande band, så var inte det heller lönsamt. Att bygga superdatorer som Colossus 2 är inte heller lönsamt, men att leasa ut Colossus 1 till Anthropic och Google för 2,17 miljarder dollar varje månad är lönsamt.
Du har läst lite huvudrubriker och chansar på att SpaceX aktieägare är hjärndöda sektmedlemmar som tror på allt Elon säger och inte är pålästa öht.
Det gick väl sådär kan vi säga?
Jag måste fått värmeslag som har bäste herr som evig antagonist rörande TSLA men håller med om i princip allt rörande vad han skriver om SPCX.
I grunden så är den långsiktiga potentialen i SpaceX oerhörd. Så är det bara.
Elon är Elon och sätter sin egen tidslinje på det och den är för optimistisk. Men på sikt. Absolut.
På det korta perspektivet så ser jag möjligheter att gå in om vi ser ytterligare nedgångar och det kan ske om några locked-in personer som plötsligt inte är locked in längre känner att de vill leva resten av livet utan att jobba eller att andra retail checkar ur den snabba vinsten.
Rör vi oss ned en bit till kanske jag slantar in lite, men jag är också ok att missa om det vänder tillbaka upp.
Hela rymdsegmentet fick en duglig smäll idag.
Mitt tips om det kommer smäll på smäll på rymdområdet:
Redwire in mellan 5-8 (pga dillution)
Firefly in mellan 20-25 (gärna så nära 20 som möjligt).