2026-06-25, 14:53
Medlem
Företaget är starkt övervärderat, det mesta handlar om någon framtid som vi bara kan sia om.

Att andra siar om den framtiden kommer göra att aktien stiger eller i alla fall behåller sitt värde, men kursen är inte vad företaget är värt i inkomster i dag eller i framtida inkomster. Endast i förväntningar som andra köpare av aktien har.

Inte riktigt pyramidspel, men ändå något åt det hållet. Som att satsa på en häst som kanske kommer att vinna.

Eller näe, den där hästanalogin var bara så fel.
Citera
2026-06-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
De hade 100 miljarder usd i cash. I stället för att betala av sitt bridge loan med cash så sålde de obligationer för detta ändamål. Nu måste de betala ränta. Och de lånade 25 miljarder i stället för 20 som de först sa. De betalar 0.4% mer i ränta än motsvarande företagsobligationer med samma klassning (bbb har jag för mig).
Då är det väl bara så att dom kommer använda så pass, att dom behöver låna. Och soliditeten är väl inte värre än att dom kan göra det.

Det är antagligen inte så att dom kommer vara passiva.
Citera
2026-06-25, 19:19
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Elon är för tillfället inte trillionaire längre.

Jag tror han klarar sig.
Citera
2026-06-25, 20:27
Medlem
Coffeemans avatar
Att göra den största börsintroduktionen någonsin och samtidigt behålla 85 procent av röstmajoriteten är helt sinnessjukt.

Elon Musk är tvärtemot vad dom flesta tror en helt vanlig människa. Vad tror ni händer med börsvärdet om han dör imorgon?

54 år gammal är han. I vår ålder trillar folk av lite här och där. Men visst kan man spela på att han lever 50 år till.

Ni som säger att starlink ska finansiera hela helvetet är helt världsfrånvända. Det är en jättebra afärsidé med bra lönsamhet. Men inte fan motiverar det ett börsvärde på 17 tusen miljarder dollar.
Citera
2026-06-25, 20:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Då är det väl bara så att dom kommer använda så pass, att dom behöver låna. Och soliditeten är väl inte värre än att dom kan göra det.

Ska dom ha 1miljon datacenter i LEO de närmaste åren samt en permanent koloni på Månen lär den satsning som USA gjort på datacenter på 500 miljarder USD som går under project stargate bli ett dvärgprojekt i jämförelse. Spacex kommer behöva sluka kapital i storleksordninge USAs bnp för att realisera det.

Dom får sätta igång och trycka obligationer och nya aktier som får sedelpessarna i Weimar att blekna i jämförelse.

Intressant att varken Tesla eller Spasex fick vara med i Stargateprojeket.
Citera
2026-06-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Att göra den största börsintroduktionen någonsin och samtidigt behålla 85 procent av röstmajoriteten är helt sinnessjukt.

Elon Musk är tvärtemot vad dom flesta tror en helt vanlig människa. Vad tror ni händer med börsvärdet om han dör imorgon?

54 år gammal är han. I vår ålder trillar folk av lite här och där. Men visst kan man spela på att han lever 50 år till.

Ni som säger att starlink ska finansiera hela helvetet är helt världsfrånvända. Det är en jättebra afärsidé med bra lönsamhet. Men inte fan motiverar det ett börsvärde på 17 tusen miljarder dollar.
Att attackera ålder tyder på ett fördomsfullt förhållningssätt som vi ser mycket av i samhället nu tyvärr. Dessutom är han ju inte lastgammal heller om du nu trodde det?
Citera
2026-06-25, 20:47
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Att attackera ålder tyder på ett fördomsfullt förhållningssätt som vi ser mycket av i samhället nu tyvärr. Dessutom är han ju inte lastgammal heller om du nu trodde det?

Jag är äldre än Musk. Folk i min ålder (som jag skrev men du har uppenbarligen ingen läsförståelse) trillar av lite hursomhelst.

Eftersom du verkar lite efterbliven ska jag skriva det rakt ut: Är det inte lite riskfyllt att satsa så mycket pengar på en enda person?

För ingen tror väl att börsvärdet skulle bibehållas om han dör imorgon.

Men det är inte mina pengar och jag önskar dom all lycka. Ingen skulle bli gladare än jag om vi koloniserade mars. Men vi är i aktieforumet och man måste ju förhålla sig till investeringar objektivt.
Citera
2026-06-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag är äldre än Musk. Folk i min ålder (som jag skrev men du har uppenbarligen ingen läsförståelse) trillar av lite hursomhelst.

Eftersom du verkar lite efterbliven ska jag skriva det rakt ut: Är det inte lite riskfyllt att satsa så mycket pengar på en enda person?

För ingen tror väl att börsvärdet skulle bibehållas om han dör imorgon.

Men det är inte mina pengar och jag önskar dom all lycka. Ingen skulle bli gladare än jag om vi koloniserade mars. Men vi är i aktieforumet och man måste ju förhålla sig till investeringar objektivt.
Och lika rik?

SpaceX är övervärderat. Punkt.
Citera
2026-06-25, 22:30
Medlem
raskenss avatar
Nu har marknadsföringsgruppen (som består av E. Musk) gnuggat geniknölarna och kommit på namnet för datacenterkonstellationen. Starmind ska den heta. Vd:n hoppas nog att den ska få ett medvetande också ungefär som HAL9000 i 2001-ett rymdäventyr.
Citera
2026-06-25, 23:51
Medlem
Kursen har stabiliserat sig bra och nu kommer jag köpa en spcx i veckan framöver. Kommer bli en bra utdelningsaktie med tiden.
Citera
2026-06-26, 07:32
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Fondförvaltaren Allianz CIO är inte riktigt lika tillitsfull som dig. Allianz förvaltar 800 miljarder euro.

“The guy just got $70 billion of funny money to play with to get us to space,” Subran reportedly said. “Equity investors, you can take them to Mars. Bond investors are, like, ‘where is my coupon?'”

https://www.benzinga.com/markets/prediction-markets/26/06/60107963/spacex-bond-deal-signals-market-bubble-allianz-exec-warns-elon-musk-got-70-billion-of-funny-money
Citera
2026-06-26, 07:50
Medlem
Citat:
Fondförvaltaren Allianz CIO är inte riktigt lika tillitsfull som dig. Allianz förvaltar 800 miljarder euro.
Det är väl inte en bragd att hitta folk som menar att SpaceX är övervärderat.

Citat:
“The guy just got $70 billion of funny money to play with to get us to space,” Subran reportedly said. “Equity investors, you can take them to Mars. Bond investors are, like, ‘where is my coupon?'”
Och då får man leverera kupongen till långivarna.
Dom tar inte samma risk som aktieägarna, och får inte heller betalt om det går bra.

En eventuell långivare till Tesla har fått sin kupong och tillbaka sitt kapital om lånet är slut.
Medan aktieägaren som varit med hela tiden från IPO har fått sig +44%/ år i snitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in