2026-06-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Men snälla, lite eget ansvar kan man väl begära? Hade kunnat köpa det om det handlade om typ märkesvaror eller gamla vintageprylar som bara riktiga nördar har koll på priserna på, men guld är väl för fan den enklaste varan att hitta värde på bortsett från rena kontanter?? Internet finns, guldsmed finns, gå och fråga på biblioteket, tar 5 sekunder att få fram den infon för vem som helst. Just guldpriset finns överallt, det går inte att hävda att man inte visste.

Sen är det väl precis såhär affärer går till rent allmänt, vill du köpa nåt av mig men vill inte betala det jag vill ha så blir det ingen deal. Det är inte svårare än så.

Spelar ingen roll, man ska inte försöka blåsa sina kunder ändå genom att erbjuda dom skitpriser i första budet.
Tror inte folk är medvetna om detta heller, det är inte så att folk tror det är en auktion utan folk tror ju det är fast pris och att priset inte kan diskuteras eftersom det är en affär/företag.
Liksom, du prutar inte på en vanlig affär heller, eller hur?
Säger personalen på klädaffären att jackan kostar 5000kr så står du inte och försöker förhandla priset, samma sak tror folk när dom säljer guld till guldbrev.

När jag sålde 24 guldmynt till guldbrev så hade dom en lista för vad man fick för rent guld så då var det inget konstigt, men hade jag sålt myntet och dom hade försökt lowbalat mig kanske jag hade gått med på det priset bara för att jag inte visste att man kunde käfta emot och få ett bättre pris.
Citera
2026-06-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Det var du som började med att ta upp äldre människor i vår närhet:
”Du är uppenbarligen kompetent nog att kunna använda internet, men både du och jag känner nog gamla människor som inte är det”

Varför du vill styra in diskussionen på ett sådant spår om du nu ser det som anekdotiskt förstår jag ej.

Det är en generalisering, inte ett anekdotiskt påstående. Om du inte håller med om min generalisering så kan du såklart säga det. Åter igen, du argumenterar i cirklar med dig själv, inte med mig och det är nog bäst att vi avslutar diskussionen här, eftersom du bestämt dig för att veta bäst.

OnT: Vill man inte ha ett skambud och råkar vara en av de människor som gärna vill ha en värdering (men som kanske inte finns eftersom man inte kan influeras av reklam, är en hederlig svensk och därför automatiskt förstår karathalter och guldprisets relation till det och inte är lättare att lura för att man är lite äldre) skulle jag rekommendera att inte gå till GuldBrev, GuldAdam eller GuldTurne och istället vända sig till handlare som Tavex, auktionshus som Kaplans och pantbanker som Sefina eller PBS. Där behöver du som kund inte förhandla för att inte bli lurad på 80% av ditt guldvärde.
Citera
2026-06-23, 19:19
Medlem
Om man hävdar att man betalar bra och sedan erbjuder 1/5 av aktuellt guld pris så är man en bluff..
Citera
2026-06-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag finns själv på trustpilot så jag har koll, de flesta småföretag som jag som inte betalar trustpilot har minst 50% "uselt betyg" för bara dessa är motiverade att skriva. På en fungerande sajt som tradera har jag 99.9% nöjda kunder och 10.000-tals betyg.

Så jag vet att guldbrev har överlägsen majoritet nöjda kunder, från trustpilots betyg. Om det finns 1 missnöjd kund så må det vara hänt, ingen är perfekt.

Så Guldbrev har 95% nöjda kunder för att du vet det?
Citera
2026-06-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Djäklar vad hög vinst

Jag är anhängare av NOLLsummeTeorin:

Den Enes Vinst Är Den Andres Förlust

Guldbrev är Bluff o Båg o Skojeri

Gissa vilka som är vinnare resp förlorare
Citera
2026-06-23, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Nej det är inte sā de flesta affärer går till.

Ömsesidgt bra affärer görs till ett pris någonstans mellan de två olika värden som varan har för parterna.

Att utnyttja andras rena okunskap eller oförstånd för att köpa/sälja till ett för en själv extremt fördelaktigt pris är inte en moralisk verksamhet.

Det kan t o m vara brottsligt.
Tack!

Detta jävla tjat om att alla företag som köper andras saker vill göra det så billigt som möjligt och att det gäller över hela världen är ju bara skitsnack.

Visst, det funkar såklart så på turistorter där folk köper och säljer saker till kunder som aldrig kommer tillbaka. Men ska man driva en pantbank, en firma som köper begagnade bilar, en skivbörs eller köpa folks guld så gäller ju andra regler. Här gäller det ju att kunna köpa de saker man lägger bud på till ett pris som å ena sidan gör att man går plus när man sedan säljer varan vidare. Och å andra sidan måste ju det pris man betalar vara så pass högt att kunden är villig att komma tillbaka med nästa bil, skiva eller guldring.

Detta fattar ju de företag som är seriösa och som vill ses som just seriösa.
Citera
2026-06-23, 20:59
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsnarkoman
Det är en generalisering, inte ett anekdotiskt påstående. Om du inte håller med om min generalisering så kan du såklart säga det. Åter igen, du argumenterar i cirklar med dig själv, inte med mig och det är nog bäst att vi avslutar diskussionen här, eftersom du bestämt dig för att veta bäst.

OnT: Vill man inte ha ett skambud och råkar vara en av de människor som gärna vill ha en värdering (men som kanske inte finns eftersom man inte kan influeras av reklam, är en hederlig svensk och därför automatiskt förstår karathalter och guldprisets relation till det och inte är lättare att lura för att man är lite äldre) skulle jag rekommendera att inte gå till GuldBrev, GuldAdam eller GuldTurne och istället vända sig till handlare som Tavex, auktionshus som Kaplans och pantbanker som Sefina eller PBS. Där behöver du som kund inte förhandla för att inte bli lurad på 80% av ditt guldvärde.
Liten rättelse, GuldAdam och GuldTurne är samma sak, det är Michael Persbrant som kallar sig Guld Adam i reklamen för GuldTurne. Samma typ av skojare som GuldBrev.
Citera
2026-06-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Så Guldbrev har 95% nöjda kunder för att du vet det?
Det är väl så att om de hade allt för få nöjda kunder, skulle de gå i konkurs.
Citera
2026-06-23, 21:24
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Ja, och? Går väl ändå att ta ett paket
Ja och då måste posten (Postnord) punga ut med värdet på den rekade försändelsen och startar en helvetes utredning internt hur ett REK kunnat försvinna. Verkar som många här på Flashback har noll koll på världen och verkligheten.
Citera
2026-06-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Spelar ingen roll, man ska inte försöka blåsa sina kunder ändå genom att erbjuda dom skitpriser i första budet.
Tror inte folk är medvetna om detta heller, det är inte så att folk tror det är en auktion utan folk tror ju det är fast pris och att priset inte kan diskuteras eftersom det är en affär/företag.
Liksom, du prutar inte på en vanlig affär heller, eller hur?
Säger personalen på klädaffären att jackan kostar 5000kr så står du inte och försöker förhandla priset, samma sak tror folk när dom säljer guld till guldbrev.

När jag sålde 24 guldmynt till guldbrev så hade dom en lista för vad man fick för rent guld så då var det inget konstigt, men hade jag sålt myntet och dom hade försökt lowbalat mig kanske jag hade gått med på det priset bara för att jag inte visste att man kunde käfta emot och få ett bättre pris.

Fast man prutar ju alltid när man köper vitvaror och bilar. Jag prutar på alla varor över 2000kr, det är en bra regel och fungerar i många fall.
Citera
2026-06-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Fast man prutar ju alltid när man köper vitvaror och bilar. Jag prutar på alla varor över 2000kr, det är en bra regel och fungerar i många fall.

Lycka till att pruta hos en vanlig bilförsäljare eller på typ ett nytt kylskåp på elgiganten, kommer inte funka.

Däremot om du köper hos nån enskild person som hr ett litet företag där dom säljer begagnade bilar kanske det funkar att pruta men aldrig att du kommer kunna på in på en legit återförsäljare av nya bilar och pruta, not gonna happen.
Dom säljer ju bilarna åt tex volvo, du tror inte volvo skulel bli jävligt sura om försäljarna tillät att bilarna såldes för lägre pris än vad volvo ville?
Citera
2026-06-23, 21:43
Medlem
Guldbrev är inte större skojare än andra brancher. Är säljaren inte medveten om varans aktuella värde, så är det fyndläge för köparen.

Det är därför folk scannar blocket varje dag för att hitta fynden. Oavsett om det är en husbil, tavla av Picasso eller en gräsklippare.

Citat:
Ursprungligen postat av SaJavlaTragist123
Till er som försvarar guldbrev, tycker ni lika om försäljare som riktar in sig på pensionärer och säljer produkter/abonnemang till ockerpriser eftersom dom vet att äldre generellt är enklare att "lura"?

Nu brukar ju dessa försäljare förvisso rikta in sig på telefonförsäljning, men jag tycker man kan likställa det ändå med tanke på att guldbrev marknadsför sig rätt så aggressivt via reklam.

Tänker mig att många äldre säljer guld för att dryga ut sin pension, och dessa har ofta dålig koll på guldpriser och dålig/ingen dator/smartphonevana och således inte har ett enkelt sätt att kolla upp guldpriser. Så dom litar helt enkelt på att det är ett rimligt erbjudande dom får.

Om vi inte ska reglera hur mycket marginal ett företag får ha mot en privatperson så borde vi åtminstone kräva att företag som riktar in sig på att köpa metaller av privatpersoner måste tydligt ange vilken % av marknadspriset deras erbjudande ligger på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in