2026-06-22, 18:06
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så det borde vara brottsligt att annonsera ut sin bil lite för dyrt? Och sedan är det brottsligt att pruta?

Vissa förstår inte pengar.

Det är en helt normal affärside att prova ett lågt pris först, de som har bråttom att sälja får acceptera att någon tar lite betalt för servicen att slippa prata priser.

T.ex hatar kvinnor att prata priser. Det vet alla bilhandlare så de tar mer betalt av kvinnor. I själva verket betalar kvinnor mer äm män för ALLT som har med bilen att göra:
https://www.nasdaq.com/articles/new-data-reveals-that-car-ownership-costs-women-up-to-%247800-more-than-men

När jag tänker efter så är jag rätt säker på att guldbrevs affärside är att tjäna mer på just kvinnor. Kanske de t.o.m. medvetet erbjuder mindre pengar till ett kvinnligt namn. Det är inget fel med det. Det är säkert oftast kvinnor som säljer guld så extra bra vinst för guldbrev.

Nej "lite för dyrt" varken är eller ska vara brottsligt men allting är relativt. Utnyttjar man någons totala oförstånd fõr att få ett totalt orimligt fördelaktigt pris så kan avtalet vara ogiltigt och det kan vara ett brott (ocker).

Ett företag som lämnar ett bud på bara 25% av man faktiskt tycker guldet är värt har jag inte mycket till övers för ärligt talat. De bedriver inte samhällsnyttig handel. De parasiterar på andra.
Citera
2026-06-22, 18:07
Medlem
sk33s avatar
Det här har ju tuggats i många sidor, men jag måste ändå..
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Okej? Är det konstigt eller?

Är så vilken affär som helst går till. Idiotisk trådstart.
Det är ju bara så skojaraffärer går till. Att framställa sig som en seriös firma, som riktar sig till privatpersoner, och betala sjukt underpris för de flesta volymer som privatpersoner kan tänkas sälja är ju fånigt.

Jag funderade på att sälja ca 40g guld, och såg snabbt att de var helt värdelösa. Vanliga guldsmeder betalade bättre. Tyckte dock att hela branschen andas mygel så behöll grejerna. Visade sig nästan enklast att köra till pantbanken om man behöver cash.
Citera
2026-06-22, 18:09
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Okej? Är det konstigt eller?

Är så vilken affär som helst går till. Idiotisk trådstart.

Det behöver inte gå till så. Det finns företag som utan att knussla betalar vad varan är värd. Har själv sålt guld och är speciellt nöjd med ett företag som börjar på D.

Guldbrev skulle jag inte anlita. Enbart reklamen avskräcker en.
Citera
2026-06-22, 18:24
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Det finns seriösa mynthandlare där det går lika fort att få betalt

Eller gå till pantbanken. Då har du pengar i handen och kan amortera av på lånet ifall du skulle vilja ha tillbaka prylarna.
Citera
2026-06-22, 18:44
Medlem
Tyvärr är det ofta så här det går till numer.
Fifflarna köper upp topp reklamplatser eftersom de har högst marginal. TV reklamen har de säkert lagt en stor del av utgifterna på. Men även Google Ads fungerar likadant. Man köper upp ett ord, den som betalar mest hamnat överst. Höll själv på att bli lurad av ett dropshipping företag förra veckan, vars annons låg överst i sökträffar och verkade seriöst.

Har man en vinstmarginal på 43% ger man uppenbarligen ett mycket lägre pris än vad man sen säljer guldet för.
Citera
2026-06-22, 18:47
Medlem
Aktien ner 15 % idag
Citera
2026-06-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Det finns seriösa mynthandlare där det går lika fort att få betalt
Vanlig pantbank. Om du ångrar dig kan du lösa tillbaka sakerna inom 3 mån.
Citera
2026-06-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Pantbankerna betalar bättre, eller helst, gå till seriös guldhandlare. Vad är fördelen med just guldbrev? Vad gör dem smidigare än att gå till en pantbank?

Allt ska ju skötas hemifrån nuförtiden.
Bankärenden, matinköp, klädinköp, filmhyrandet, undersökning av läkare etc. Samhället pushar det åt det hållet och fåren jublar så inte konstigt att aktörer som guldbrev är av intresse.

Dock så tycker jag att deras affärsmetoder låter omoraliska.
Citera
2026-06-22, 19:06
Medlem
Guldbrev lurar naturligtvis inte någon.

De smycken de köper smälts ner. Det är själva ädelmetallen de är intresserad av. Inte något svårvärderat som eventuellt antik- eller hantverksvärde, där en lekman skulle kunna fintas bort. Marknadspriset för ädelmetallen är bara en googling bort så finns inget att luras med. Upp till kunden hur mycket lägre denne är villig att gå för att få igenom en affär.
Citera
2026-06-22, 19:27
Medlem
Det är totalbluff. Jag har skickat in dit två gånger och fått en skrattretande värdering. Då hette det att jag skickat in metaller som inte var guld. Med stämplar? Två gånger samma sak och den andra gången vet jag helt säkert att det var stämplar. Orkade inte tjafsa men jag garanterar att bolaget fifflat med detta systematiskt.
Citera
2026-06-22, 19:28
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Guldbrev lurar naturligtvis inte någon.

De smycken de köper smälts ner. Det är själva ädelmetallen de är intresserad av. Inte något svårvärderat som eventuellt antik- eller hantverksvärde, där en lekman skulle kunna fintas bort. Marknadspriset för ädelmetallen är bara en googling bort så finns inget att luras med. Upp till kunden hur mycket lägre denne är villig att gå för att få igenom en affär.

Att erbjuda 3000kr för att senare dubblera erbjudandet vid ett nej låter ganska svinigt och att de hoppas på att sändaren är desperat nog för snabba pengar.
Citera
2026-06-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
https://www.sverigesradio.se/artikel/kunder-larmar-om-guldbrevs-metoder-erbjuder-laga-bud
Granskning av SR.

Låter helt sjukt!
Vad vet vi om företaget Guldbrev?
Vad vet vi om företagets VD Robert Per Magnus Nyberg?
Att inte folk fattat detta tidigare,
Guldbrev är världens bluff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in