Igår, 10:35
  #1
Medlem
Twitterturkens avatar
https://www.sverigesradio.se/artikel/kunder-larmar-om-guldbrevs-metoder-erbjuder-laga-bud
Granskning av SR.
Citat:
Flera kunder beskriver låga första bud som höjts kraftigt efter att de protesterat eller velat avbryta affären.
Citat:
Trollhättebon Per Gustafsson erbjöds först 2 500 kronor för sina guldringar. Efter flera kontakter med företaget höjdes värderingen till 10 700 kronor.

Låter helt sjukt!
Vad vet vi om företaget Guldbrev?
Vad vet vi om företagets VD Robert Per Magnus Nyberg?
Citera
Igår, 10:50
  #2
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Okej? Är det konstigt eller?

Är så vilken affär som helst går till. Idiotisk trådstart.
Att köpa gamlingars släktklenoder för ett rejält underpris kanske är vanligt i ditt hemland, men jag tror det här beteendet sticker i ögonen hos vanliga svenskar.

Ser att VDns föräldrar nyligen köpt en bostadsrätt på Östermalm, så det verkar löna sig för den familjen i alla fall.
Citera
Igår, 10:52
  #3
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Att köpa gamlingars släktklenoder för ett rejält underpris kanske är vanligt i ditt hemland, men jag tror det här beteendet sticker i ögonen hos vanliga svenskar.

Ser att VDns föräldrar nyligen köpt en bostadsrätt på Östermalm, så det verkar löna sig för den familjen i alla fall.

Sticker nog inte i någons ögon alls förutom hos inavlade individer som ej förstår affärer.

Du får ett lågbud
Du nekar eller ger ett motbud
Nekar du så kanske dom höjer budet osv

Funkar precis så överallt jävla nörd.

Varför skulle guldbrev - ett vinstdrivande företag vilja vara nån fond som ej går med vinst? Störd du e
Citera
Igår, 10:52
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Fick han 10 700 för ringarna är det ingen bluff, bara affärsverksamhet. Låga bud till att börja med, är det något de värderar högre så bjuder de det senare eller låter bli.

Däremot kan jag hålla med om att de har fruktansvärt dåligt rykte och inget jag skulle sälja till.
Citera
Igår, 10:59
  #5
Medlem
Inte bluff o båg för ägarna.

275 mkr i omsättning - 118 mkr i vinst - några måste ha gynnat några
Citera
Igår, 11:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Okej? Är det konstigt eller?
Ja. Att det är en nyhet, startats en tråd om det, att företaget anmälts 64 gånger och företaget inte vågat kommentera det är indikatorer på att flera tycker att något är konstigt.

Är det konstigt att kritisera företag som har dessa affärsmetoder? Är det bara företag som ska få göra som de vill och kunderna ska hålla käft?
__________________
Senast redigerad av Ballooong Igår kl. 11:12.
Citera
Igår, 11:10
  #7
Avstängd
Från 2025:

https://www.privataaffarer.se/placeringar/aktier/kritikstorm-mot-borsaktuella-guldbrev-en-bluff/

"Vilseledande prisuppskattningar, aggressiva försäljningsmetoder och märkliga omvärderingar när kunden vill dra sig ur en affär. Hos ARN och Konsumentverket finns över 100 anmälningar mot börsaktuella Guldbrev."
Citera
Igår, 11:12
  #8
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Ja. Att det är en nyhet, startats en tråd om det, att företaget anmälts 64 gånger och företaget inte vågat kommentera det är indikatorer på att flera tycker att något är konstigt.

Är det konstigt att kritisera företag som har dessa affärsmetoder?
Väldigt konstigt.
Att folk inte förstår att man inte kommer gå mer än lägsta pris som första bud är hel galet.
Citera
Igår, 11:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
https://www.sverigesradio.se/artikel/kunder-larmar-om-guldbrevs-metoder-erbjuder-laga-bud
Granskning av SR.



Låter helt sjukt!
Vad vet vi om företaget Guldbrev?
Vad vet vi om företagets VD Robert Per Magnus Nyberg?

Jag är mest förvånad att guldet ens kommer fram.
Uttråkade kränkta invällarungdommar brukar ju tömma postlådor ibland.
Citera
Igår, 11:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Väldigt konstigt.
Att folk inte förstår att man inte kommer gå mer än lägsta pris som första bud är hel galet.
Det stod 1000 kr/gram på sidan, men när han väl skickat in så han erbjöds lägre pris än så, utan någon specifikation. Flera kunder känner sig vilseledda.

Det låter som att företaget inte varit tydliga med sin prissättning, vilket jag isåfall tycker är en alldeles utmärkt grund att kritisera företaget för.
__________________
Senast redigerad av Ballooong Igår kl. 11:23.
Citera
Igår, 11:23
  #11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Väldigt konstigt.
Att folk inte förstår att man inte kommer gå mer än lägsta pris som första bud är hel galet.
I Sverige säljer vi för marknadsvärdet. Så med allt från bilar till guld.

Sålde en bil av lite ovanligare sort men tyvärr lite nedgången också för några år sedan.
Hade inte ute någon annons, bilen var egentligen inte till salu men en jävel snokade upp mig ändå, trots hemligt/skyddat nummer. Vad skall du ha sa han. Jag drog till i överkant och vi skrev på dagen efter.

Så gör man affär i Sverige. Skulle aldrig gått lägre då jag egentligen inte behöver pengarna. Dock skönt att få en garageplats ledig ändå.
Citera
Igår, 11:29
  #12
Medlem
Är man så desperat att man tar man mormors gamla guldsmycken går till guldbrev.se så kan man väl ändå inte förvänta sig en bra deal?

Dessa bolag gör det det simpelt för dig att sälja men det kommer till ett pris.

Guldbrev finns till för människor som vill få snabba cash.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in