2026-06-22, 14:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Haha, nästan alla positiva recensioner består av två ord, medan dom negativa är flera paragrafer.
"Smidig upplevelse"
"snabt säkert"

Kallas för "sista pris kompis", importerad blattekultur att man ska försöka lura kunder och sedan gömma sig bakom att ingen brott har begåtts.
Det finns ju inget som hindrar de 1000-tals (?) lurade kunderna att gå in på trustpilot. De gör de ju i IKEA-fallet. Men inte för Guldbrev så jag kan ganska säkert säga att detta är en storm i ett vattenglas. Det finns inte alls många som känner sig missnöjda. Hela artikeln är sannolikt klickbete.

Det är INTE fel att ge ett lågt bud först. Så gör man i samtliga affärer, t.ex när man säljer sin villa eller en bil eller tavla.
Citera
2026-06-22, 14:44
Medlem
israelisinnocents avatar
Antar att andra företag kommer undan med att erbjuda 50-60% av värdet?
om det krävs 30% av värdet för dåliga recensioner
Citera
2026-06-22, 14:50
Medlem
Doctors avatar
Den stora scammen är väl att de har en viktskala som träder in för 18 karats guld, som väl är vanligast i smycken. För att få det priset som annonseras på förstasidan så måste man sälja mer än 200 gram.

Exempel pris/gram 18k.

+200 gr 1000:-/g
100g 651:-/g
10g 299:-/g

Dessa skitpriser är dessutom med 15% snabbhetsbonus som man får om man returnerar guldbrevet dagen efter man fått det. Är man långsammare så faller 10g priset till 219:-/g.
Citera
2026-06-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Detta stämmer.
Hade ett 2 g guldsmycke med två diamanter i som de skulle köpa först för 1700kr st enl mail. Jag hade således räknat ut att få för guldet 2000kr plus diamanterna 3400, således summa 5400kr.

Jag blev totalt chockad när jag erbjöds 560kr TOTALT!
Efter lite tjat bort och fram höjdes priset till WOW.. 1100 spänn! Deras förklaring var ”att guldet var ju BARA 2 gram och diamanterna var väääldigt svåra att värdera”

Jag sa att de kunde dra åt helvete å skicka tillbaka mitt smycke.

Jävla bedragare!!

Låter rimligt. Stenar är i te värd något
Citera
2026-06-22, 15:33
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Du får ett lågbud

Funkar precis så överallt jävla nörd.
Nja, Tavex till exempel upplevde jag som väldigt bra. Jag sålde guld till dom innan pandemin och fick betalt nästan precis till guldets värde i vikt.
Att folk låter sig luras av guldbrev är oroväckande, riktigt jävla korkat.
Citera
2026-06-22, 15:42
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Att köpa gamlingars släktklenoder för ett rejält underpris kanske är vanligt i ditt hemland, men jag tror det här beteendet sticker i ögonen hos vanliga svenskar.

Ser att VDns föräldrar nyligen köpt en bostadsrätt på Östermalm, så det verkar löna sig för den familjen i alla fall.
Dumma människor gör dumma ”affärer”. Så har det alltid varit.

För 20 år sedan visade en dumskalle upp sig i TV. Han hade köpt en mockajacka från någon som sålde ”fynd” från en bilbaklucka.

Självfallet blev han blåst. Det var inte mocka utan syntetiskt. Den dumma gubben trodde han kunde göra ett klipp från nån som säljer från en baklucka.

Snåla dumhjon kommer alltid bli blåsta. De extra dumma lipar i pressen om det.
Citera
2026-06-22, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Detta stämmer.
Hade ett 2 g guldsmycke med två diamanter i som de skulle köpa först för 1700kr st enl mail. Jag hade således räknat ut att få för guldet 2000kr plus diamanterna 3400, således summa 5400kr.

Jag blev totalt chockad när jag erbjöds 560kr TOTALT!
Efter lite tjat bort och fram höjdes priset till WOW.. 1100 spänn! Deras förklaring var ”att guldet var ju BARA 2 gram och diamanterna var väääldigt svåra att värdera”

Jag sa att de kunde dra åt helvete å skicka tillbaka mitt smycke.

Jävla bedragare!!
Var dom snabba med att skicka tillbaka eller fick du hålla på å bråka med dom?
Citera
2026-06-22, 16:02
Medlem
Citat:
Sticker nog inte i någons ögon alls förutom hos inavlade individer som ej förstår affärer.

Du får ett lågbud
Du nekar eller ger ett motbud
Nekar du så kanske dom höjer budet osv

Funkar precis så överallt jävla nörd.

Varför skulle guldbrev - ett vinstdrivande företag vilja vara nån fond som ej går med vinst? Störd du e

Att lowbala folk som inte har kunskap när du själv har all kunskap är iaf jävligt omoraliskt.
Tänk om du kommer till mig och frågar vad du får för din ferarri, jag säger 10k även fast jag vet att den är värd 2 miljoner.
Citera
2026-06-22, 16:21
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Man får det man tar.
Väljer man som sagt guldbrev, smslån och annat skit får man ta smällen.

Företagen existerar för att folk är idioter, inte företagens fel att folk går med på prissättningen.

Det är själva affärsidén och var en stor del av vinsten kommer från.
Citera
2026-06-22, 16:47
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Okej? Är det konstigt eller?

Är så vilken affär som helst går till. Idiotisk trådstart.

Nej det är inte sā de flesta affärer går till.

Ömsesidgt bra affärer görs till ett pris någonstans mellan de två olika värden som varan har för parterna.

Att utnyttja andras rena okunskap eller oförstånd för att köpa/sälja till ett för en själv extremt fördelaktigt pris är inte en moralisk verksamhet.

Det kan t o m vara brottsligt.
Citera
2026-06-22, 16:48
Medlem
israelisinnocents avatar
Vem kan man lita på?
Pantbanken?

Såg nån reklam för guldköpare som står vid lidl
Bra?
https://guldturne.se/salja-guld

Varför säljer folk sitt guld nu?
Köpa semester?
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-06-22 kl. 16:52.
Citera
2026-06-22, 16:49
Medlem
Pantbankerna betalar bättre, eller helst, gå till seriös guldhandlare. Vad är fördelen med just guldbrev? Vad gör dem smidigare än att gå till en pantbank?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in