2026-06-22, 14:02
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För det första är Ashkenazim inte en majoritet i Israel men för det andra har inte Ashkenazim någon egentlig koppling till Europa heller eftersom de inte hamnar i ett europeiskt kluster heller. Det du påstår är att personer som inte kan bevisa en genetisk koppling till en specifik landmassa som delas med folk som bor där idag ska inte kunna bo någonstans öht. Vilket gör att ex. basker inte ska ha rätt till att bo i Baskien heller eftersom genetiskt de inte hör hemma varken där eller någon annanstans.

fast nu var det nattramn som drog upp irakiska judars genetiska koppling till regionen. dom utgör 6% eller något sådant
Citera
2026-06-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Samarierna är super kända.

Hör talas om den barmhärtige samariten? Som jag förstår det är en av Nya testamentets mest välkända och citerade berättelser. Samarien hette det innan romariket, i början av romariket och senare delen av Romariket då det var en under region i Palestina prima.

Så okänd är de inte i kristna länder. Sedan skulle det vara ok om de var okända? Vad gör det för skillnad?

Men det är klart enligt dig är det kanske mer passande att platsen ska för alltid förknippas med Jordanien eftersom de låg väster om Jordanfloden under några år i modern tid?

Är du säker på att det inte är du som vill utplåna historia?

Gillar man trollkarlar som Joe Labero och Jesus Kristus så har man säkert hört talas om samariter men det förändrar inte det faktum att området inte hetat samarien större delen av tiden och att israeler av nån jävla anledning därför skulle ha rätt att ockupera och etniskt rensa området.

Det är bara rent nazibeteende som flammade upp i samband med att folkmordet startade. Vips satt Bibis kuksugarskara och skanderade att Palestina faktiskt inte finns och det har ni hållt på med sen dess.

För att återknyta till topic så är förmodligen även det en av de många anledningarna till att folk ogillar Israel. Det låter nämligen totalt sinnessjukt för alla som inte svalt den israeliska satsen och nåt som man förväntar sig att i princip bara folkmördare skulle kunna häva ur sig.
Citera
2026-06-22, 14:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
fast nu var det nattramn som drog upp irakiska judars genetiska koppling till regionen. dom utgör 6% eller något sådant

Men tillsammans med alla andra Mizrahim är de mer än hälften.
Citera
2026-06-22, 14:15
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
hur är det med ashkenazim? eftersom du anför argumentet, då kan man dra det till sin spets och DNA-testa alla och de som då har minst genetisk koppling får packa sina pinaler. eller vad säger du?
Ät det ett problem att Samariska och judiska män delar DNA?

Jag hade alltså gömt detta i en spoiler, men blev ombedd till ytterligare länk.

Jag gömde det i en spoiler eftersom det inte hörde hit.

Citat:
"gav efter"? de blev kristna, och en del blev muslimer. är kristendom att "ge efter"? det är inte jättekonstigt. du kan anföra samma sak med de flesta folk. mayaindianer har kristnats, bytt språk. har de därför inte rätt till sitt land menar du?
?

Vi minns vilka vi är trots att vi blivit kristna.

Finns det Palestinier som är muslimer och minns att de en gång varit Samarier? Har aldrig hört talas om det. Det får du ge en länk till.

Sedan har jag skrivit till dig i inlägget du citerade men så fint klippte bort att Samarierna har rätt till landet och att Palestinierna också har rätt.

Att du klippet bort bitar i mitt inlägg och sedan föreslår att jag tycker tvärt om, visar att du inte vill diskutera utan något annat.

Citat:
Palestinierna har också rätt.
Passade denna bit som du klippte bort i mitt inlägg som du citerade inte i ditt narrativ över vad jag skrev, eller varför klippte du bort det?

Jag har inte tid med en person som gör så mer nu.
Citera
2026-06-22, 14:30
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ät det ett problem att Samariska och judiska män delar DNA?

Jag hade alltså gömt detta i en spoiler, men blev ombedd till ytterligare länk.

Jag gömde det i en spoiler eftersom det inte hörde hit.

?

Vi minns vilka vi är trots att vi blivit kristna.

Finns det Palestinier som är muslimer och minns att de en gång varit Samarier? Har aldrig hört talas om det. Det får du ge en länk till.

Sedan har jag skrivit till dig i inlägget du citerade men så fint klippte bort att Samarierna har rätt till landet och att Palestinierna också har rätt.

Att du klippet bort bitar i mitt inlägg och sedan föreslår att jag tycker tvärt om, visar att du inte vill diskutera utan något annat.

Passade denna bit som du klippte bort i mitt inlägg som du citerade inte i ditt narrativ över vad jag skrev, eller varför klippte du bort det?

Jag har inte tid med en person som gör så mer nu.

det är smällar man får ta när man skriver noveller istället för inlägg
Citera
2026-06-22, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Klart som fan att folk stormar mot Israel när de bombar barn helt utan motiv. Och på köpet saboterar fred i Iran.

Lina Malers SRs grävande expert är expert på gräva fram barn ur rasmassor. Dead or alive.
https://www.sverigesradio.se/artikel/israels-attacker-i-libanon-fortsatter-trots-vapenvilan
Efter överenskommelsen mellan USA och Iran och den senaste vapenvilan mellan Israel och Hizbollah började människor återvända till södra Libanon. Men Israel fortsätter sina attacker mot mål runt om i Libanon.

Ekots medarbetare Lina Malers rapporterar från byn Qaanarit där minst nio människor dödats av en israelisk raketattack.

”En femåring och ett tre månader gammalt spädbarn är bland de som finns under rasmassorna”, berättar räddningsarbetare på platsen.

Jadu men sedan kommer det fram att IDF bombade för det fanns Hezbollah där. Fattar du inte det? Eller du tror de vill slösa bomber på vanliga civila?

Terroister som Hezbollah och Hamas har som mål att attackera civila.

Det har inte en legitim militär som IDF.
Citera
2026-06-22, 18:42
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Jadu men sedan kommer det fram att IDF bombade för det fanns Hezbollah där. Fattar du inte det? Eller du tror de vill slösa bomber på vanliga civila?

Terroister som Hezbollah och Hamas har som mål att attackera civila.

Det har inte en legitim militär som IDF.
Israel har återkommande genom alla sina krig massmördat civilia som strategi. Det gjorde man f.ö. redan mot Tyskland och Japan under andra världskriget. Och man skryter om jämförbara massakrer av civila i sina gamla Tanakh-skrönor. Många judiska högtider handlar just om att fira massakrer mot civila.
Citera
2026-06-22, 20:08
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Israel har återkommande genom alla sina krig massmördat civilia som strategi. Det gjorde man f.ö. redan mot Tyskland och Japan under andra världskriget. Och man skryter om jämförbara massakrer av civila i sina gamla Tanakh-skrönor. Många judiska högtider handlar just om att fira massakrer mot civila.

Såvida det inte är tvärtom, brukar jag säga.
Citera
2026-06-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Israel har återkommande genom alla sina krig massmördat civilia som strategi.

Nej. Detta är en lögn.
Citera
2026-06-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För det första är Ashkenazim inte en majoritet i Israel men för det andra har inte Ashkenazim någon egentlig koppling till Europa heller eftersom de inte hamnar i ett europeiskt kluster heller. Det du påstår är att personer som inte kan bevisa en genetisk koppling till en specifik landmassa som delas med folk som bor där idag ska inte kunna bo någonstans öht. Vilket gör att ex. basker inte ska ha rätt till att bo i Baskien heller eftersom genetiskt de inte hör hemma varken där eller någon annanstans.

Basker är ju ursprungsbefolkningen i regionen. De anses vara en av de äldsta etniska grupperna i Europa och är bland de sista direkta avkomlingarna till de neolitiska bönderna som invandrade till kontinenten under stenåldern.

Så varför du drar in baskerna utan att ens ha grundläggande koll förstår jag inte. Saken som diskuteras här är att israeler inte, av alla andra, anses ha en gudagiven rätt att bedriva etnisk rensning utav infödingarna i landet de ockuperar. Deras illegala bosättningspolitik samt illegala ockupationer är väldokumenterade. Men när någon säger "stopp och belägg, ni kan inte begå etnisk rensning och folkmord!" Då dyker betalda troll, eller ännu mer tragiskt om du nu eventuellt jobbar gratis, som du upp och börjar svamla om att förhindra dessa brotten skulle vara samma sak som att radera Israel från kartan. Det är därför ingen längre tar dig på allvar. Allt du gör är tramsa och agera som om du vore ett betalt troll, du blandar fantasier, rena lögner och propaganda med rent ut sagt trams som alla som har någon som helst förankring i verkligheten ser igenom. Kolla på din post historik och kolla vilken extremt låg nivå dina inlägg håller, de som får vara kvar dvs.
Citera
2026-06-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej. Detta är en lögn.

Jag kan inte uttala mig om exakt alla krig men det är väldokummenterat att IDF har en historia av att medvetet rikta in sig på civila. Här kommer en del länkar som stöder det påståendet.

https://www.theguardian.com/world/2025/jun/27/idf-opens-inquiry-into-possible-war-crimes-after-deaths-near-gaza-aid-sites

https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_war_crimes

https://aoav.org.uk/2025/a-killing-ground-israeli-forces-accused-of-firing-on-civilians-at-gaza-aid-centres/

https://politics.stackexchange.com/questions/92978/how-does-israel-explain-the-constant-killing-of-gaza-civilians-seeking-food-at-t
Citera
2026-06-23, 19:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Basker är ju ursprungsbefolkningen i regionen. De anses vara en av de äldsta etniska grupperna i Europa och är bland de sista direkta avkomlingarna till de neolitiska bönderna som invandrade till kontinenten under stenåldern.

Så varför du drar in baskerna utan att ens ha grundläggande koll förstår jag inte.

För att deras genetik inte stämmer överrens med majoriteten av folket i Europa. De hamnar utanför precis som ashkenazi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in