Citat:
Hur menar du, det finns massor av judar och andra som visar sina åsikter bl a Flashback och i andra kanaler, man få av deras åsikter. Aron Flam, jag säger bara det.
Det skandalleras ständigt om judeförtryck så fort Israel och konflikten diskuteras. Även i avlägsna Sverige. Och det finns palestinska flyktingar som grannar så varför skulle det inte väcka tankar.
Judar är ofta kritiska till Sverige hur vi hanterade andra världskriget, men om vi inte gjort som vi gjorde hade många inte fått det skydd de fick i Sverige.
Vi handlar mycket med Israel och de är med EBU, vad då inget samröre?
Det skandalleras ständigt om judeförtryck så fort Israel och konflikten diskuteras. Även i avlägsna Sverige. Och det finns palestinska flyktingar som grannar så varför skulle det inte väcka tankar.
Judar är ofta kritiska till Sverige hur vi hanterade andra världskriget, men om vi inte gjort som vi gjorde hade många inte fått det skydd de fick i Sverige.
Vi handlar mycket med Israel och de är med EBU, vad då inget samröre?
Jag menar att det är osannolikt att så många länder och framförallt personer skulle ha åsikter,
uppfattningar, eller upplevelser relaterade till Israel och/eller den folkgrupp som landet förknippas med.
Detta med tanke på att landet och folkgruppen är osynliga för de flesta.
Det enda som syns och hörs är skriverierna och talet om landet och folket.
"Israelkritiken" och/eller "antisemitismen" är hur detta beteende som syns och hörs
härmas och sprids vidare.
Exakt som du uttryckte dig; "man får åsikter av deras åsikter"
"Åsikter" är uppenbarligen en smittsam sjukdom.
Men åsikter, som antisemitism och Israelkritik är svåra rentav omöjliga att bevisa existensen av.
Det enda som är bevisbart är antisemitiska och Israelkritiska yttranden.
Jag vågar påstå att Hitler och de flesta som avgett yttranden om judar, samt efterkrigstidens politiker
och övriga som efter förbudet om hets mot folkgrupp substituerat talet om judar till "kritik av Israel"
aldrig trott på vad de själva sagt.
Inte trots att utsagorna var falska i alla bemärkelser, utan på grund av att de var/är falska fick de desto
större politisk betydelse genom sin strikt formella och kompromisslösa utformning.
Som genom sin brist på verklighetsförankring, både som beskrivningar betraktade och som "åsikter"
betraktade, inte hade några naturliga spärrar eller begränsningar och därför formuleras godtyckligt.
Åsikterna i ämnet beskrivs ibland som vanföreställningar, vilket i sig är en vanföreställning.
Men, jag citerar; "man får åsikter av deras åsikter" bekräftar bara mitt påstående att det är beteende
som härmas, utan någon eftertanke eller reflexion.
En vanföreställning är till synes åtminstone delvis en legitim ursäkt för att ha fel i sak.
Men att ljuga medvetet är något annat.
"det finns massor av judar och andra som visar sina åsikter"
Nej, det är en illusion.
Ingen har någonsin kunnat visa en åsikt, och ingen har sett en åsikt, utom möjligen sin egen
i sina egna tankar.
Vad som visas och syns är istället yttranden som inte skall förväxlas med åsikter
och vad som rör sig i huvudet på någon.
Nu är det möjligen så att ex.v "Aron Flam" som du lyfte fram kan ha haft "åsikter" att döma av
hur han har uttalat sig i olika frågor. Men har han rätt i sak, är frågan oavsett hans uppsåt.
Han har utöver en massa uttalanden om Israel, även sagt att antisemitism är en rasism mot "högre
stående raser" medan "vanlig rasism" är riktad mot "lägre stående raser".
Det må vara underförstått, givet Flams förmodade antirasism att vad som anges som högre respektive
lägre stående syftar på hur majoriteten i praktiken uppfattar de olika "raserna".
Inte att Flam själv skulle vara skyldig till hets mot folkgrupp.
Ända valde Flam att spela ned sitt uttalande, och det verkar ha blivit både avpublicerat och ihjältiget,
förutom av Nordiska Motståndsrörelsen som av egna politiska skäl valde att berätta om Flams i mitt
tycke geniala sammanfattning av världsproblemen.
Flam själv, å andra sidan, är ingen Einstein även om han enligt sin egen beskrivning onekligen tillhör
en priviligierad folkgrupp.
Jag menar han borde ha förvaltat sitt uttalande bättre, och stått för det.
Han sa visst något i stil med att "det var något jag körde med i min roll som komiker".
I värsta fall trodde han därför inte på vad han själv sagt, vilket de flesta komiker aldrig gör.
Även om Flam inte är så begåvad som man hoppas, så är han åtminstone komiker.
Något måste ändå ha skrämt honom att ta tillbaka sitt yttrande, vilket nog var att riskera bli diagnosticerad som "narcissist" som Trump blev.
För övrigt så kan man från de två respektive grupper som Palestina och Israel representerar, urskilja
de två mest kända representanterna, nämligen Usama Bin Laden respektive Albert Einstein.
Det går att nämna fler terrorister och fler Nobelpristagare i fysik, och se hur de statistiskt fördelar sig
i olika folkgrupper.
Men eftersom jag är fullständigt ointresserad inte bara av detta ämne utan de flesta ämnen,
överlåter jag den uppgiften till andra.
Till sist; "Vi handlar mycket med Israel och de är med EBU, vad då inget samröre?
"
Det väcker två frågor;
1. Vad betyder "Vi"?
2. Vad betyder "EBU"?