Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Inläggen i den här tråden blir rätt långa och jag skriver dem inte i webbläsaren(mer än en gång har texterna försvunnit) klippte fel stycke i vad som blivit en rätt grundlig text om fri vilja.
Nej, fri vilja kan inte fullt ut kompensera för oturen i våra startförutsättningar.
Men fri vilja består bland annat i förmågan att ibland överskrida, modifiera och motverka effekterna av dessa förutsättningar genom lärande, självkontroll och socialt samarbete.
Det är en ganska evolutionär syn på frihet. Frihet är inte ett mirakel som upphäver kausaliteten. Frihet är en biologiskt och kulturellt utvecklad kapacitet som ger vissa organismer större möjlighet än andra att påverka sin egen framtid.
“Men även förmågan att höja sig över sina förutsättningar är ju själv beroende av förutsättningar."
“Ja, naturligtvis. Men det följer inte att skillnaden mellan att kunna reflektera och förändras, och att inte kunna det, är oviktig eller illusorisk."
fri vilja är en förmåga att förbättra sin position i spelet, inte en förmåga att välja vilka kort man fick när spelet började.
Samtidigt är jag ingen naiv meritokrat. Jag är väl medveten om att vissa människor får betydligt bättre kort än andra.
Jag har aldrig sagt att världen är rättvis.
Det handlar nu inte om rättvisa.
Men, ja systemet kan givetvis kompensera för, eller mer typiskt,
förstärka de tendenser det råkar vara försett med.
Och det på det gamla vanliga viset. Den som råkar vara försedd med god och välkalibrerad självkontroll gör det goda valet och är sannolikt den som också har ett system som kompenserar. Samtidigt som den som råkar vara försedd med sämre självkontroll och därmed plägar göra det dåliga valet sannolikt också innehar ett system utan uttalade benägenheter för strategisk kompensation.
Så var det med fri vilja i detta fall. Det är riktigt att de egenskaper som kallas fri vilja "inte fullt ut kan kompensera för förutsättningar". De kan inte kompensera detta i en enda grad ovan exakt noll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Jag tror att kärnan i vår oenighet ligger i att du behandlar "instrumentellt ansvar" som om det vore samma sak som "låtsasansvar". Det är ju just det steget Dennett avvisar.
Tvärtom, det är du som förringar instrumentellt ansvar och utmålar det som behavioristisk betingning och ett tillstånd där vi går runt och låtas. Men det skiljer sig inte på något kvalitativt vis från det samhälle som är fallet här och nu. Jag är enig gällande att mänsklig psykologisk konstitution, social praktik och den med detta samevolverade kulturen bygger ett praktiskt ansvar och att det, som system, är nödvändigt och nyttigt.
Och fram till denna punkt är min och Dennetts uppfattningar alldeles identiska. Men i tillägg till detta menar han att vi inom detta utilitaristiskt motiverade system faktiskt är ansvariga och att vi faktiskt förtjänar exempelvis straff och klander och det oavsett konsekvenser. Inte på ett magiskt vis, utan i kraft av våra funktioner och interaktioner. Och här öppnar sig en avgrundsdjup oenighet.
För övrigt, vad skiljer det instrumentella ansvar du beskriver som behavioristiska ingenjörsinsatser från ditt ädlare instrumentella ansvar?
Citat:
Du säger att om ansvar rättfärdigas genom dess roll i mänskliga praktiker och sociala system så är vi bara kvar med att behandla människor som om de vore ansvariga. Men varför följer det? Samma resonemang skulle kunna användas mot pengar, löften, äganderätt eller lagar. Att dessa institutioner existerar därför att de fyller funktioner innebär inte att de är fiktioner. De är verkliga sociala fenomen vars existens består i deras funktion och roll i mänskligt liv.
Du tycks söka ett ansvar som existerar oberoende av alla sådana praktiker. Men då återkommer frågan: vad skulle ett sådant ansvar ens vara?
När du säger att ett system inte kan vara ansvarigt för sina funktioners utformning förutsätter du återigen att ansvar kräver ansvar för den yttersta källan till funktionerna. Det är precis detta Dennett menar är ett felsökande efter en omöjlig egenskap.
Vi håller inte människor ansvariga därför att de skapat sina egna psykologiska strukturer från intet. Vi håller dem ansvariga därför att de är de system genom vilka överväganden, värderingar, reflektion och beslut faktiskt verkar. Ansvar är kopplat till agentens kapacitet att svara på skäl, inte till att vara den ultimata orsaken till sig själv.
Du säger att kompatibilismen kollapsar om den inte kan bygga något "ovanpå" instrumentalismen. Men Dennetts invändning är att du här ställer upp ett falskt alternativ. Antingen ultimativt metafysiskt ansvar eller ren beteendemanipulation. Varför skulle det vara de enda alternativen?
Det finns en mellanposition: ansvar som en realitet på person- och samhällsnivå. Inte därför att människor är självorsakande, utan därför att människor är särskilda typer av system. System som kan förstå normer, förutse konsekvenser, rättfärdiga sina handlingar, ompröva sina motiv och modifiera sitt beteende i ljuset av kritik.
Att dessa förmågor har naturalistiska orsaker innebär inte att de upphör att vara ansvarsgrundande. Tvärtom är det just därför de kan spela den roll de gör.
Det är därför jag inte ser att kompatibilismen kollapsar i inkompatibilism. Inkompatibilisten säger: "Eftersom ingen är ytterst ansvarig för vem de är, är ingen egentligen ansvarig." Kompatibilisten svarar: "Det följer bara om man redan antar att ansvar kräver yttersta självorsak." Och det är just den premissen som står på spel.
Det räcker inte att konstatera att våra ansvarspraktiker fyller funktioner. Du måste också visa varför ett ansvar som existerar på agentnivå, och som vilar på kapaciteter för resonemang och självreglering, är otillräckligt om det inte dessutom vilar på någon form av ultimativt självförfattarskap. Det är där jag fortfarande tycker att argumentet saknar en avgörande länk.
Pengars värde är en dålig analogi eftersom den överenskommelsen är en konvention som upphör imorgon om användarna plötsligt slutar att behandla exempelvis den svenska kronan i enlighet med den funktionen. Det gäller inte moralisk praktik och dessutom antar jag att kompatibilister menar att ansvar är något mer än en tillfällig överenskommelse?
Jag "söker" inget ansvar bortom det som finns i mänsklig praktik och förstår inte hur det skulle kunna finnas eller varför det skulle vara önskvärt från första början. Jag ställer vidare icke upp någon dikotomi mellan inget och ontologiskt ansvar utan efterfrågar upprepat en precisering av hur en mellanposition ska förstås. Det vill säga en som innebär vare sig att ontologiska antaganden görs eller att saken blir ekvivalent med strikt instrumentellt ansvar.
Kollapsen är denna, till synes ofrånkomliga, ekvivalens och inget annat.
Jag menar att inte att funktionella ansvarspraktiker är "otillräckliga". Tvärtom, de duger alldeles utmärkt. Det är kompatibilisten som menar att sådana inte räcker och försöker därmed bygga ett genuint naturalistiskt ansvar. Skälen till det skiftar säkert. Dennett menade att utan ett sådant kollapsar civilisationen.