Citat:
Ursprungligen postat av
MissGanesh
Kan lova att han inte är berättigad att bo på gruppboende, då har man STORA behov. Tror inte på serviceboende heller trots att man har mindre behov där. Boendestödjare kan jag tänka mig, men då måste han skaffa boende själv.
Tror många blir förvirrade över det hela eftersom man har varit rätt generös med sådant under perioder för att sedan strama åt det. Men jag håller med - han har uppenbarligen inte "omfattande" funktionshinder då han kan röra sig obehindrat, klarar av att äta, duscha och klä på sig själv. Jag tror Anna kommer fortsätta att få kämpa med att få honom ur hemmet - tyvärr verkar han ha den typen av IF som gärna faller mellan stolarna. Inte riktigt handikappad, inte riktigt på nivån att fungera normalt.
Men hela grejen att Anna på något sätt skulle gynnas genom att ha honom hemma är fantasier. Han kan säkert tillhöra LSS-kretsen, men det betyder inte att man får allt beviljat. Han får på sin grad lättare insatser via LSS och inga som Anna kan själv kan gynnas ekonomiskt av.