2026-06-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Uppenbarligen bryr du dig en hel del eftersom du skriver inlägg efter inlägg om ämnet i den här tråden.

Återigen så är det inte du och din lilla krets som spelar roll utan vad som spelar roll är vad majoriteten tycker.

Attityden hos bortskämda yngre svenskar (om dina uppgifter över huvud taget stämmer) kommer sig uppenbart av att de inte har råd till en fin sportbil. Detta lär ändras när de blir äldre och får råd.
Eller så är jag här som alla andra för att diskutera.

Okej har du någon källa för vad majoriten tycker? Eller är källan att du tror att majoriten tycker att sportbil är status?
https://www.mynewsdesk.com/se/kvdbil/pressreleases/vaelj-raett-bil-naer-du-ska-imponera-paa-grannen-1864285?utm_source=chatgpt.com
19 % tycker att det är en viktig statusmarkör och då är den bestäld av bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.
Då är det inte ens sportbil specifikt utan bra bil generellt.

Attityden hos bortskämda yngre svenskar (om dina uppgifter över huvud taget stämmer) kommer sig uppenbart av att de inte har råd till en fin sportbil. Detta lär ändras när de blir äldre och får råd.
Tills dess får du blunda och drömma om att folk runkar när de ser en sportbil.
Citera
2026-06-23, 16:02
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vart har jag påstått det? Kan du inte citera där jag har skrivit att folk inte kan ha flera intressen eller att man inte kan träna och köra sportbil?

Återkom först med källa på att intresset för sportbilar minskat.

Citat:
Syftade på att min far köpte skog istället för någon sportbil, men ja det är kul att få komma och jaga hos polaren.

Din far är alltså din polare och det har något med krympande intresse för sportbilar hos yngre människor att göra?

Citat:
Ja vi har förstått att du samlar på barnporr, och hatar dumpen.

Du har pratat om pokemonsamling i tråden, jag har inte nämnt vare sig Dumpen eller porr av något slag i tråden. Sportbilar är iofs porr för mig.

(Neutralt inställd till Dumpen, tittar typ en gång per månad för att se om någon jag känner/känner till fastnat i nätet, hittills har jag kammat noll. Inte särskilt förtjust i barn på något vis så nej.)

Citat:
Det har jag inte heller gjort, bara att det är vanligt förekommande även bland folk som är knegare som har ett genuint intresse för bilar.
Du måste inte vara någon "borgare" för att köpa sportbil.

Intresset har alltså inte minskat eftersom var och varannan äger sportbil, även vanliga knegare?

Citat:
No shit att priset stiger ju färre det blir av en äldre sportbil

Eftersom det finns en efterfrågan.

Citat:
Grejen är ju att den disponibla inkomsterna har ökat.

Efter en period av nedgång.

Citat:
Fler har råd med sportbil, husen idag har betydligt högre standard, datorer, telefoner, abonemang, resor (folk reser utomlands mer), resturangbesök osv.

"Ungefär 2 till 3 procent av den vuxna befolkningen (cirka 160 000 till 240 000 personer) har ett sparande eller en nettoförmögenhet på minst 2 miljoner kronor exklusive bostad" enligt AI. Så inte särskilt många alltså, och främst äldre.

Citat:
Bara för att säg fler äger en äldre sportbil så innebär det inte att intresset har blivit större.
Om intresset mäts i hurvida man äger en sportbil eller inte så kan man säga att intresset har ökat eftersom det finns fler registerade äldre sportbilar jämfört med säg 70-talet.

Intresset har alltså snarare ökat än minskat.

Citat:
Men lägger man in faktorer som befolkningstillväxt och den kraftigt allmäna ökade konsumtionen så är mönstret inte alls tydligt utan det är andra intressen som tar betydligt större andel nu jämfört med tidigare.

Fattigdomen ökar, äldre som investerat klokt har däremot råd på äldre dar, därför kör äldre män sportbil, medan yngre tittar på med avundsjuka i blicken.
Citera
2026-06-23, 16:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Det är ju status bland folk som spelar att vara duktig och ha bra grejer samt kanske någon samling av vad det nu kan vara.
Folk som inte har intresse kunde inte ha brytt sig mindre.

Du har någon ide om att jag och andra människor som inte är intresserade av sportbilar kommer tycka att det är status för att någon äger och kör runt i någon sportbil
Jag är ledsen att behöva krossa din illusion men det är som att tro att bara för att man själv tycker att man är cool för att man åker runt med någon volvo 240 med rutorna nere och spelar hög musik så innebär det inte att alla andra tycker det.
https://www.youtube.com/watch?v=FDsWZ0Jw3Ik
Nej bara för att folk kollar så innebär det inte att de tycker att det är status

Fast att vara riktigt skicklig på datorspel och ha dyra bra grejer kan absolut vara status ja, men det var ju inte det jag sa. Jag sa bara "att spela datorspel" inte är statusrelaterat, likaså är varken "att simma" eller "att laga mat" det. Men är man till exempel stjärnkock så är det status.

Det spelar ingen roll hur mycket du försöker få det till att konceptet status är nåt som inte finns eller att det betyder massor av andra saker. Det existerar visst, precis på samma sätt som det alltid har gjort. Du försöker med alla dina krafter övertala folk om att det inte finns, varför kan man undra? Är det kanske ett tillvägagångssätt du tar till för att höja din egen status?

PS jag har inte orkat kolla din länk.
Citera
2026-06-23, 16:03
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Inte nödvändigtvis, men relevansen i sammanhanget är att det också är en bilkultur som i allra högsta grad smutsar ner helheten.

Nej det har inte med vartannat att göra. Sportbilar är exklusiv lyx. EPA = WT.
Citera
2026-06-23, 16:07
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Eller så är jag här som alla andra för att diskutera.

Diskuterar du saker som du är ointresserad av? Tämligen uppenbart att det är väldigt viktigt för dig att föra fram (den felaktiga) poängen att intresset för sportbilar minskat. Inte ens detta faktum klarar du av att förhålla dig intellektuellt ärlig till.
Citera
2026-06-23, 16:37
Medlem
norther1s avatar
Citat:

Skitsnack. En sportbil som gått många bil och säljs billigt är fortfarande en sportbil. Du kan fråga Ola från någon sketen ort i Dalarna om vad han tycker om sin sportiga Volvo från tidigt 00-tal som har en V6:a i sig. Det är också en sportbil och har absolut inget med lyx att göra.

Poängen är att folk som är utanför denna krets betraktar det som WT oavsett. Undantaget är förstås lyxbilar som är sportiga. Dock inte BMW eller Audi då dessa märken har en saftig babbestämpel över sig.

Som sagt är det en annan grej om du är 40+, men därav det gubbiga över det hela.
Citera
2026-06-23, 16:46
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Skitsnack. En sportbil som gått många bil och säljs billigt är fortfarande en sportbil. Du kan fråga Ola från någon sketen ort i Dalarna om vad han tycker om sin sportiga Volvo från tidigt 00-tal som har en V6:a i sig. Det är också en sportbil och har absolut inget med lyx att göra.

Poängen är att folk som är utanför denna krets betraktar det som WT oavsett. Undantaget är förstås lyxbilar som är sportiga. Dock inte BMW eller Audi då dessa märken har en saftig babbestämpel över sig.

Som sagt är det en annan grej om du är 40+, men därav det gubbiga över det hela.

Betraktar inte Volvo av något slag som sportbil.

Lyxigare BMW, Mercedes och Audi kan definitivt vara sportbilar. Din rasism kan du ta och stoppa upp där solen inte skiner.

Äldre som investerat klokt har råd att köpa dyrare saker därav att det blivit alltmer äldre som kör sportbilar.

Edit: Är väl egentligen för en ännu strängare tolkning av vad som är sportbil än jag ger uttryck för ovan, och då är det väl bara bilar av typen Andrew Tate äger som är riktiga sportbilar.
Senast redigerad av JacquesDuquesne 2026-06-23 kl. 16:49.
Citera
2026-06-23, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag har aldrig ifrågasatt om en rejäl speldator 7skulle vara status eller inte, jag pratade bara om "att spela datorspel". Inte för att det skulle vara låg status på nåt sätt alls med det, men inte hög status heller. Det är heller inte hög status att simma eller att laga mat, det bara är. Medan en sportbil är en solklar statussymbol.
Nu blandar du bort korten.
Nej det är inte status att spela datorspel eller laga mat eller köra bil.
Däremot kan ägandet av vissa artiklar eller kunnande kan vara status i vissa kretsar.
Där kommer delar av generationsklyftan in.
För vissa är det status att ha en snabb dator, för andra en snabb bil för andra kunskapen att kunna laga god mat eller äga en häftig spis.
Men alla ser det inte som status att äga en sportbil, framför inte för den yngre generationen.
Sen idag kan man väl fundera på vad som är en sportbil eller inte.
På 60-70 talet var det en liten 2 sittsig bil alternativt en stor muskelbil med en prestanda som vilken liten bensinbil som helst idag.
Runt millennieskiftet en hårt designad 2 sitsig bil som gjorde 0-100 på runt 5-6 sekunder.
Idag gör vanliga familiebilar det.
Så svaret är att sportbilen var en dröm för oss gubbar när vi var 15-20 vilket gör att vi när vi har råd vid 50 att skaffa en.samma finns inte bland de ungdomar jag känner. Då är det annat som gäller.
Så därav att det är mest gamla gubbar som skaffar en sportbil. Tror inte det kommer vara samma sak om 40år.
Själv har jag bytt ut min nu efter 10år, då nackdelarna med krångligt insteg sämre komfort samt att rullatorn inte får plats i skuffen har vägt över så nu har den bytts mot en "familjebil" men med samma prestanda.
Senast redigerad av SkogsSaab 2026-06-23 kl. 16:55.
Citera
2026-06-23, 17:10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu blandar du bort korten.
Nej det är inte status att spela datorspel eller laga mat eller köra bil.
Däremot kan ägandet av vissa artiklar eller kunnande kan vara status i vissa kretsar.
Där kommer delar av generationsklyftan in.
För vissa är det status att ha en snabb dator, för andra en snabb bil för andra kunskapen att kunna laga god mat eller äga en häftig spis.
Men alla ser det inte som status att äga en sportbil, framför inte för den yngre generationen.
Sen idag kan man väl fundera på vad som är en sportbil eller inte.
På 60-70 talet var det en liten 2 sittsig bil alternativt en stor muskelbil med en prestanda som vilken liten bensinbil som helst idag.
Runt millennieskiftet en hårt designad 2 sitsig bil som gjorde 0-100 på runt 5-6 sekunder.
Idag gör vanliga familiebilar det.
Så svaret är att sportbilen var en dröm för oss gubbar när vi var 15-20 vilket gör att vi när vi har råd vid 50 att skaffa en.samma finns inte bland de ungdomar jag känner. Då är det annat som gäller.
Så därav att det är mest gamla gubbar som skaffar en sportbil. Tror inte det kommer vara samma sak om 40år.
Själv har jag bytt ut min nu efter 10år, då nackdelarna med krångligt insteg sämre komfort samt att rullatorn inte får plats i skuffen har vägt över så nu har den bytts mot en "familjebil" men med samma prestanda.

Vi har delade meningar om vad status är för något. Jag menar att det är något objektivt, medan du tycks mena att det är något subjektivt.
Citera
2026-06-23, 17:47
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Han fattar inte det

Citat:
Med det sagt vill jag också tillägga att det i regel inte uppfattas som lika häftigt att åka sportbil som förr. Rent krasst uppfattas det som gubbigt, babbigt eller varför inte bondlurk då denna bilkultur blivit rejält nedsmutsad av alla finniga EPA-förare. Med andra ord väcker sportbilar generellt fruktansvärt negativa associationer för yngre män.

Om du hade lagt samma energi på att tjäna pengar, som du lägger på att försöka övertala folk att låta bli att skaffa sportbil (för att du ska slippa se sämre ut), så hade du haft råd med sportbil själv och sluppit hålla på med denna charader.
Citera
2026-06-23, 18:05
Medlem
Citat:
Fast att vara riktigt skicklig på datorspel och ha dyra bra grejer kan absolut vara status ja, men det var ju inte det jag sa. Jag sa bara "att spela datorspel" inte är statusrelaterat, likaså är varken "att simma" eller "att laga mat" det. Men är man till exempel stjärnkock så är det status.

Det spelar ingen roll hur mycket du försöker få det till att konceptet status är nåt som inte finns eller att det betyder massor av andra saker. Det existerar visst, precis på samma sätt som det alltid har gjort. Du försöker med alla dina krafter övertala folk om att det inte finns, varför kan man undra? Är det kanske ett tillvägagångssätt du tar till för att höja din egen status?

PS jag har inte orkat kolla din länk.
Haha va snackar du ens om? Jag har inte påstått att konceptet status inte finns eller att själva begreppet "status" betyder olika saker.

Vad jag har sagt är att vad som innebär status är olika för människor.
Det är inte direkt någon nyhet att livsåskådningar, livsstil, materiella intressen skiljer sig vida åt mellan människor.

Man är ju efterbliven på riktigt om man seriöst tror att alla tycker att det är status att ha sportbil.
Det är som att tro att alla tycker att det är status att ha 300 HP.
Eller att alla tycker det är status med tatueringar.
Eller att det är status att vara vegan.

Det är som att försöka förneka att människor är olika och tycker olika

Tar vi min länk så var det bara 19% av befolkningen som såg bilen som en viktig status markör. Då var undersökningen gjord av SIFO av en beställare som vill lyfta bilen.
Citera
2026-06-23, 18:05
Medlem
Citat:
Vi har delade meningar om vad status är för något. Jag menar att det är något objektivt, medan du tycks mena att det är något subjektivt.
Status är per definition subjektivt.
Det är hur andra människor eller en själv ser på det.
En sportbil kan vara status i vissa kretsar och his vissa personer.
Men det behöver inte vara det, jag hade en i 10år en pojkrum som jag tog tag i. Härligt med känslan och rolig att använda bara för mig själv. Då jag hade plats i min plånbok och liv för att ha den.
Där ligger orsaken till att de flesta ägare till sportbilar är äldre män. Det krävs ett intresse kombinerat med en ekonomisk möjlighet.
Jag hade gärna haft en sportbil när jag var 18-25, men då fanns inte de ekonomiska förutsättningarna.
Sen när man hade ekonomi fanns det inte plats i livet.
Möjligheten fanns efter att barnen flyttat ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in