2026-06-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
uhm... nej, den finns inte med i halso-och-sjukvardslag, det är en speciallag eller fristånde lag, som skapar en straffrihet (nåja, en utökad straffrihet i jmf med brotsbalkens formulering) när du avslutar en bebis liv.

det är inte mer kontroversiellt än när vi steriliserade bögar eller samer, alla som tyckte om det hejade oxo på "hälso och sjukvårdslagarna" (som inte var det heller naturligtvis....)

hälso och sjukvårdslagen är något annat = https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/halso-och-sjukvardslag-201730_sfs-2017-30/
Ja jag fattar inte vad du menar. Men vi kanske är överens om att bara för att Sverige är ett ateistiskt land finns ingen anledning för vården att erbjuda obegränsade tjänster. Vilket var vad jag svarade på.
Senast redigerad av Pipsi 2026-06-23 kl. 15:18.
Citera
2026-06-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja jag fattar inte vad du menar. Men vi kanske är överens om att det finns ingen anledning att bara för att Sverige är ett ateistiskt land finns ingen anledning för vården att erbjuda obegränsade tjänster. Vilket var vad jag svarade på.

förmodligen fattade du ingenting innan jag svarade dig heller….

antar att när man läser ditt svamlande så förstår man att det är lätt för någon att konstatera att du inte riktigt når upp till ”människovärde”…..

inte för att man borde fått aborterat bort dig för det, även nu när vi kan konstatera det i efterhand….
Citera
2026-06-23, 15:19
Medlem
Citat:
förmodligen fattade du ingenting innan jag svarade dig heller….

antar att när man läser ditt svamlande så förstår man att det är lätt för någon att konstatera att du inte riktigt når upp till ”människovärde”…..

inte för att man borde fått aborterat bort dig för det, även nu när vi kan konstatera det i efterhand….
Håller du med eller inte?
Citera
2026-06-23, 15:20
Medlem
Skulle någon på vården dra ut ett foster i sista veckan? Hade du kunnat tänka dig de?
Nu låter detta som något påhittat från Clive Barker haha

Citat:
vården? tror rekomendationen blir samma som när när man aborterade bebisar efter v 20, (eller 22 för den delen) giftspruta genom fittan, så slipper man se barnet självdö på golvet i operationsalen.

tror jag inte, det finns gott om vidriga människor.
Citera
2026-06-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Skulle någon på vården dra ut ett foster i sista veckan?

finns mammor som stryper och lägger sin nyförlösta i frysen. så det skulle inte förvåna mig. finns gott och sjuka människor bara i den här stora tråden

Citat:
Hade du kunnat tänka dig de?
verkligen inte, lika lite som jag kan tänka mig att ge någon abortpiller i v5.

Citat:

Nu låter detta som något påhittat från Clive Barker haha

människors förmåga och kapacitet till ondska vida övergår någon saga
Citera
2026-06-23, 15:26
Medlem
Okey. Antar du inte ens har en tjej eller kanske inte haft...

Citat:
finns mammor som stryper och lägger sin nyförlösta i frysen. så det skulle inte förvåna mig. finns gott och sjuka människor bara i den här stora tråden

verkligen inte, lika lite som jag kan tänka mig att ge någon abortpiller i v5.

människors förmåga och kapacitet till ondska vida övergår någon saga
Citera
2026-06-23, 15:27
Medlem
Citat:
Håller du med eller inte?

nej, även om man ganska enkelt kan se att du inte är nära något genomsnittligt subjektivt människovärde, tycker inte jag att man får döda dig i när din mor bar dig 9 månader.

eller nu heller, även om ditt liv inte är värdigt.
Citera
2026-06-23, 15:29
Medlem
Citat:
nej, även om man ganska enkelt kan se att du inte är nära något genomsnittligt subjektivt människovärde, tycker inte jag att man får döda dig i när din mor bar dig 9 månader.

eller nu heller, även om ditt liv inte är värdigt.
Det här var mitt påstående somdu motsatte dig ”Även en ateistisk stat måste avgöra vilka åtgärder sjukvården ska erbjuda och under vilka förutsättningar.”
Citera
2026-06-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Okey. Antar du inte ens har en tjej eller kanske inte haft...

gift. och har barn. antar att du aldrig haft en tjej om hon inte hade möjligheten att utplåna ditt genetiska bidrag till världen?
Citera
2026-06-23, 15:32
Medlem
Citat:
Det här var mitt påstående somdu motsatte dig ”Även en ateistisk stat måste avgöra vilka åtgärder sjukvården ska erbjuda och under vilka förutsättningar.”

som hitler menar du? nej det håller jag inte med om, du må vara efterbliven , men att ”rensa folkhemet” genom att döda eller sterisea dig, är inte sjukvård
Citera
2026-06-23, 15:42
Medlem
Citat:
som hitler menar du? nej det håller jag inte med om, du må vara efterbliven , men att ”rensa folkhemet” genom att döda eller sterisea dig, är inte sjukvård
Är det åtgärder som sjukvården ska erbjuda om staten är ateistisk menar du?
Citera
2026-06-23, 15:44
Medlem
Citat:
Är det åtgärder som sjukvården ska erbjuda om staten är ateistisk menar du?

nope, vård ska vårda, inte skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in