2026-06-22, 19:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Sedan så är inte vanlig Svensk husmanskost speciellt ”nyttig”. Det är svårt att hitta rätter som inte består av en massa kolesterol och kolhydrater när det kommer till husmanskost.

Är kolhydrater farliga? Vilken mat innehåller kolesterol?

Men jo, jag fattar, husman behöver inte vara nyttig. Är man ute efter grönsaker så hittar man det sällan där om man inte menar en sallad vid sidan.

Jag har inget emot att äta onyttig mat som pizza och kebab, men har krav på den.
Citera
2026-06-22, 19:50
Medlem
Hawaii73s avatar
Man tar väll några burgare ute eller käkar på indiern eller thaihaket några gånger i månaden, för att det är gott och bekvämt. Vill ha något nyttigt så måsta man laga det själv hemma från scratch med bra råvaror
Citera
2026-06-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetarsle
Ja, som rubriken lyder upplever jag det som att varenda restaurang enbart serverar skräpmat. När jag går runt på stan dominerar burgarhak, pizzerior, kebabställen, sanbbmatskedjor och andra ställen som bara säljer skräpmat.

Men även när man går in på ställen som ska vara bättre och där man förväntar sig kunna äta riktig mat så är det bara skräpmat på menyn. Enda skillnaden är att den är tre gånger så dyr som på de mer traditionella skräpmatställena. En hamburgare utan varken ketchup eller dressing och en liten salladsbit för 250 kronor och sen måste man köpa till pommes för 90 kronor. Det är svårt att hitta restauranger där det finns riktig mat på menyn - enbart hamburgare och pizza brukar gå att välja på, och om det exempelvis finns någon köttbit att välja på serveras den ändå med fettiga pommes frites istället för vanlig potatis.

Det går knappt längre att hitta något ställe som serverar vanlig svensk husmanskost eller något annat som åtminstone inte badar i fett och smält ost.

Vad har hänt? Vill folk bara äta skit när de går ut?

Det är det som säljer. Restauranger måste ju ha mat som folk "vill ha".

Tyvärr har snabbmaten skadat våra smaklökar och belöningssystem så att hälsosam eller normal mat lätt upplevs som "tråkig".

Sedan är lönekostnaderna väldigt höga så för att folk ska överhuvudtaget ha råd att äta måste även restaurangen vara snabbmat - dvs snabb att tillaga och av billiga ingredienser.

Det är hela storyn.
Citera
2026-06-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du får väl flytta från hålan där du bor om du vill käka bättre. I småstäder som Skurup, Alvesta, Grums osv finns bara Olearys, grillkök och pizzerior. På AGs i Stockholm får du en 200g finburgare MED pommes för 365kr.

Jag tror du missade poängen på något vis. Även om det är en "finburgare MED pommes" är det fortfarande i grunden snabbmat som följer snabbmatens logik. Nämligen exakt rätt kombination av fett, socker, salt och syra för att ge en omedelbar upplevelse av att det är jättegott. Men sedan mår man ofrånkomligen dåligt efter någon timma för maten är ändå ohälsosam i grunden även när ingredienserna är dyra.

För övrigt gäller samma logik för sk Michelinrestauranger - det är samma logik bakom maten bara att ingedienserna är mycket mera exklusiva. Deras rätter är komponerade med kunskap och logik från snabbmatskulturen för att ge maximal upplevelse från smaklökarna.

Motsatsen till detta är traditionella maträtter från jordens alla hörn som har överlevt pga de är prisvärda och kombinerar enkla och billiga råvaror som passar med varandra. Som exempelvis sill och potatis här hemma eller linser med ris osv. När rätterna väl existerar i en kanoniserad form och upplevs som "korrekta" finns det inget behov från restaurangernas sida att konkurrera genom att "addera" mera smaker eller ingredienser. Det är denna konskurrens som lett till utvecklingen av snabbmatens logik med starkare smaker och mera "wow" i upplevelsen. Vilket så klart har en positiv sida att det blir mer spänannde att äta - men oftast mindre hälsosamt. Aioli till pissakanterna, dressing på pizzan (som redan har ost) eller godis i glassen (som redan är god i sig) är alla exempel på denna logik. Till slut var glassen full med godis och då återstod bara att tillsätta salt för att göra den mer beroendeframkallande.
Citera
2026-06-22, 22:32
Medlem
ceyifam2s avatar
Kalops i all ära, och fisk går att hitta åtminstone längs kusten, men något som är 100% omöjligt att hitta är kotletter och sås med potatis. Har någon gång sett det som dagens, kotletterna ser ut att ha gjorts i ugn och såsen, lol, nej tack.

Vill jag äta gott äter jag 9 gånger av 10 hemma. I lugn och ro. Med en kvalitetsöl. Restauranger är när man är på språng. Och då har man oftast bråttom. = snabbmat.
Citera
2026-06-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetarsle
Ja, som rubriken lyder upplever jag det som att varenda restaurang enbart serverar skräpmat. När jag går runt på stan dominerar burgarhak, pizzerior, kebabställen, sanbbmatskedjor och andra ställen som bara säljer skräpmat.

Men även när man går in på ställen som ska vara bättre och där man förväntar sig kunna äta riktig mat så är det bara skräpmat på menyn. Enda skillnaden är att den är tre gånger så dyr som på de mer traditionella skräpmatställena. En hamburgare utan varken ketchup eller dressing och en liten salladsbit för 250 kronor och sen måste man köpa till pommes för 90 kronor. Det är svårt att hitta restauranger där det finns riktig mat på menyn - enbart hamburgare och pizza brukar gå att välja på, och om det exempelvis finns någon köttbit att välja på serveras den ändå med fettiga pommes frites istället för vanlig potatis.

Det går knappt längre att hitta något ställe som serverar vanlig svensk husmanskost eller något annat som åtminstone inte badar i fett och smält ost.

Vad har hänt? Vill folk bara äta skit när de går ut?

Matbrist, lathet och snålheten breder ut sig...

Skrämberoende sabbar allt..
Citera
2026-06-23, 00:21
Medlem
Verkar som den nya generationen av folk inte fått lära sig att göra god mat hemma, den kulturen verkar ha försvunnit när hemmafruarna kom ut i arbetslivet i hög grad. Kommer ihåg när det började ploppa upp pizzerior överallt, korvkioskerna blev större och flyttade inomhus, plankstekskrigen på de mindre restaurangerna (här var det en stor stark och en plankstek för 45:-) de finare matställena kämpade om att behålla kunderna för de populära uppstickarna.

Sedan i dagens hetsiga liv så är det en ren bekvämlighet att äta skräpmaten.
1 ute-pizza per år får räcka för mig, kebab fixar vi hemma, likaså med burgare
de få gånger det blir med den så kallade skräpmaten.
Citera
2026-06-23, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Så det är allt eller inget? ”Jag kör en Darcia, tycker den är lite slö. Du, det finns fem Porsche handlare i stan. Jävla idiot.
Oj vad arg du blev!
Det var underförstått att det finns alla sorters restauranger i min stad, från burgarhak till 3-stjärniga Michelinrestauranger, men jag kanske hade behövt skriva det explicit. Dumt av mig.
Citera
2026-06-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vegoboll
förr fanns det falafel-vagnar överallt där man kunde köpa en reäl falafelrulle med massvis av sallad och riven vitkål för bara 25-30 :-

Dem tog de givetvis bort

Friterad mat i vitt bröd = skräpmat.
Citera
2026-06-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Konstig stad du bor i, visst finns det många Pizzerior med mera men skulle nog säga att hitta restauranger som serverar lite vettigare mat är inte svårt. Leta där folk jobbar, där borde du hitta flera restauranger som typ bara serverar husmanskost, förstår att det där med jobb kanske inte är för dig men där finns maten. Följ pengarna....

Vettigt för vem? Jag springer 50km i veckan i snitt och det är inget fel på den maten för mig så det beror på vem du frågar.
Citera
2026-06-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Friterad mat i vitt bröd = skräpmat.

För dig ja. Men inte för andra
Citera
2026-06-24, 07:40
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Vettigt för vem? Jag springer 50km i veckan i snitt och det är inget fel på den maten för mig så det beror på vem du frågar.
Jag riktade nog mitt svar till TS, men tack för din input den är viktig för oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in