2026-06-21, 23:58
Medlem
Fetarsles avatar
Ja, som rubriken lyder upplever jag det som att varenda restaurang enbart serverar skräpmat. När jag går runt på stan dominerar burgarhak, pizzerior, kebabställen, sanbbmatskedjor och andra ställen som bara säljer skräpmat.

Men även när man går in på ställen som ska vara bättre och där man förväntar sig kunna äta riktig mat så är det bara skräpmat på menyn. Enda skillnaden är att den är tre gånger så dyr som på de mer traditionella skräpmatställena. En hamburgare utan varken ketchup eller dressing och en liten salladsbit för 250 kronor och sen måste man köpa till pommes för 90 kronor. Det är svårt att hitta restauranger där det finns riktig mat på menyn - enbart hamburgare och pizza brukar gå att välja på, och om det exempelvis finns någon köttbit att välja på serveras den ändå med fettiga pommes frites istället för vanlig potatis.

Det går knappt längre att hitta något ställe som serverar vanlig svensk husmanskost eller något annat som åtminstone inte badar i fett och smält ost.

Vad har hänt? Vill folk bara äta skit när de går ut?
Citera
2026-06-22, 00:01
Avstängd
svenskar lever på skräpmat tyvärr, hamburgare, kebab, kebab-pizza, tacos
Citera
2026-06-22, 00:17
Medlem
I staden jag bor i finns det 12 restauranger med Michelin-stjärnor. Jag har inte ätit där, men jag tror inte de serverar skräpmat.
Citera
2026-06-22, 00:18
Moderator
tobess avatar
Att en burgare kostar mera på restaurang får man (väl) hoppas på beror på bättre råvaror. Sen kan jag ju tycka att "vanlig svensk husmanskost" och bättre mat är något av en oxymoron.

Hela konceptet med husmanskost är väl ändå att det ska vara hyfsad mat till ett hyfsat pris? Ingen gourmetupplevelse men något som gör att det inte känns speciellt mycket i plånboken heller.

Att skräpmat säljer är väl gissningsvis för att det är det som folk vill äta. Det är ju på sätt och vis den nya husmanskosten, bara väldigt mycket onyttigare då anledningen till att det är billigare är att råvarorna är sämre och att det istället skarvas mer mer fett, salt och socker.
Citera
2026-06-22, 00:32
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetarsle
Ja, som rubriken lyder upplever jag det som att varenda restaurang enbart serverar skräpmat. När jag går runt på stan dominerar burgarhak, pizzerior, kebabställen, sanbbmatskedjor och andra ställen som bara säljer skräpmat.

Det går knappt längre att hitta något ställe som serverar vanlig svensk husmanskost eller något annat som åtminstone inte badar i fett och smält ost.

Vill folk bara äta skit när de går ut?
Det är bedrövligt, jag försöker att undvika att äta ute som mycket som möjligt. Vill inte gynna sådan verksamhet, servera skit för summor som det absolut inte är värt.
Citera
2026-06-22, 01:11
Medlem
Onanikrems avatar
Dagens ungar är uppfödda på skräpmat som pizza och kebab. Finns riktiga restauranger som serverar riktig mat princip i alla medelstora städer. Gäller bara att hitta till dem då de sällan ligger efter paradstråken i centrum. Sedan kan man ju definiera riktig mat på många olika sätt, skräpmaten är sånt som översköljt oss i mer än 40 år. Det som säljer bäst, snabbt, flottigt och salt.
Citera
2026-06-22, 01:14
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
En hamburgare utan varken ketchup eller dressing och en liten salladsbit för 250 kronor och sen måste man köpa till pommes för 90 kronor.

Med de priserna lär väl en tillagad bit oxfilé med stekt lök, potatis och lite sky gå på 15000 kronor, minst. Där har du kanske svaret, personalen ska ju ha en hundring bara för att ställa fram vattenkaraffen.
Citera
2026-06-22, 01:49
Medlem
IceEyess avatar
Märkligt. Har varit på massvis av restauranger där det serveras annat än pizza, hamburgare osv.
Citera
2026-06-22, 02:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vet inte var du bor men inom 10 min gångavstånd kan jag få ribs, röding, brisket, hängmörad biff, fin schnitzel, oxfile, rydberg, lax, mixed grill, entrecote, souvlaki, plankor, pasta och angusburgare.
Citera
2026-06-22, 02:06
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Men även när man går in på ställen som ska vara bättre och där man förväntar sig kunna äta riktig mat så är det bara skräpmat på menyn. Enda skillnaden är att den är tre gånger så dyr som på de mer traditionella skräpmatställena. En hamburgare utan varken ketchup eller dressing och en liten salladsbit för 250 kronor och sen måste man köpa till pommes för 90 kronor. Det är svårt att hitta restauranger där det finns riktig mat på menyn - enbart hamburgare och pizza brukar gå att välja på, och om det exempelvis finns någon köttbit att välja på serveras den ändå med fettiga pommes frites istället för vanlig potatis.

Vad har hänt? Vill folk bara äta skit när de går ut?

Det kan väl stämma att en stor del av restaurangerna har skräpmat. Men som alla vet finns det ju restauranger som har väldigt bra mat, dock att man får betala för det. Du får helt enkelt leta upp de bra restaurangerna. Kolla med ChatGPT.
Citera
2026-06-22, 05:54
Medlem
Durgas avatar
Finns ju lunch restauranger hur många som helst kring arbetsplatserna, om man nu nödvändigtvis inte måste äta på kvällarna.
Citera
2026-06-22, 07:49
Medlem
förr fanns det falafel-vagnar överallt där man kunde köpa en reäl falafelrulle med massvis av sallad och riven vitkål för bara 25-30 :-

Dem tog de givetvis bort
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in