Citat:
Ursprungligen postat av
Fetarsle
Ja, som rubriken lyder upplever jag det som att varenda restaurang enbart serverar skräpmat. När jag går runt på stan dominerar burgarhak, pizzerior, kebabställen, sanbbmatskedjor och andra ställen som bara säljer skräpmat.
Men även när man går in på ställen som ska vara bättre och där man förväntar sig kunna äta riktig mat så är det bara skräpmat på menyn. Enda skillnaden är att den är tre gånger så dyr som på de mer traditionella skräpmatställena. En hamburgare utan varken ketchup eller dressing och en liten salladsbit för 250 kronor och sen måste man köpa till pommes för 90 kronor. Det är svårt att hitta restauranger där det finns riktig mat på menyn - enbart hamburgare och pizza brukar gå att välja på, och om det exempelvis finns någon köttbit att välja på serveras den ändå med fettiga pommes frites istället för vanlig potatis.
Det går knappt längre att hitta något ställe som serverar vanlig svensk husmanskost eller något annat som åtminstone inte badar i fett och smält ost.
Vad har hänt? Vill folk bara äta skit när de går ut?
Vilken stad och stadsdel är det du upplever att det är brist på bra mat?
I mindre städer så är det förmodligen efterfrågan som styr utbudet. Skräpmat är vad gemene man trycker i sig numera.
Sedan så är inte vanlig Svensk husmanskost speciellt ”nyttig”. Det är svårt att hitta rätter som inte består av en massa kolesterol och kolhydrater när det kommer till husmanskost.
I storstäderna upplever jag att det finns ett brett utbud av restauranger som serverar hälsosam mat för den hälsomedvetna.
Det är inte svårt att få till en hyfsad rätt ens på närmaste pizzeria eller kebabhak.
En kebabsallad går att hitta för 100 lappen för den snåla som ogillar pommes eller ris av hälsoskäl.
Dom bättre restaurangerna finns, men brukar inte dela gata med dessa typer av hak, man får vidga sina vyer och googla sig fram till ställen som serverar det man söker.
Potatis är väl kanske heller inte standard att servera till en bit kött utan fiskrätter.
Det brukar gå att byta ut till pommes till potatis om potatis finns på menyn.