2026-06-23, 10:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vegoboll
Han kan har kommit ihåg fel ockå, ni vet väl när man är ledig vet man inte riktigt om klockan är 10 elller 12. Båda är ju "morgon/tidig förmiddag"

Och hon brukade väl ställa sin telefon på "stör ej"? Kanske flygplansläge?
Rätt säker på att det i FUP framgår att hon ställt in stör ej från och till den förmiddagen.
Citera
2026-06-23, 12:55
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
Hur ska Daya ha kunnat komma åt toaletten om dörren till hennes rum var låst?
Kanske den bevisdelen dom vill ha.
Att det var (om det var) avföring från flickan i toan så tyder det på något av följande:

1. Flickan har kunnat ta sig ut ur sitt rum till toan - eventuellt var då dörren inte låst och hon kunde ta sig ut ur sitt rum.

2. Emma hade glömt att kolla om flickan spolat efter sig senast flickan var på toa - vilket kan ha varit dagen innan, och då Emma var i lägenheten och "höll koll" på flickan så att hon då fick lov att röra sig fritt - och om så är fallet kan dörren till flickans rum ha varit låst sedan dagen innan när Emma lämnade bostaden.

Sådant kan ha bevisvärde i rätten när man ska ta upp om dörren till flickans rum var låst när branden började.

Aha,,, har aldrig uppfattat att även dörren till flickrummet var låst! Trodde det bara var till lägenheten.
Vad gräsligt.
Citera
2026-06-23, 12:56
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Mest troligt är det ytterligare bevis för att visa på att Emma inte varit hemma.

Hon hade tex inte tid att parkera på sin vanliga parkeringsplats.

Att det är avföring i toaletten kan även det visa på att Daya varit ensam även om det inte är ett bindande bevis, men som sagt en omständighet.

Precis som pottan och spagettitallriken som också nämns under "övriga omständigheter"

Fast det får mig att fundera över avföringen.

Om nu Daya var inlåst som mycket tyder på, när kom avföringen dit då?

I så fall måste det vara från fredagen, innan eller medans Emma var hemma. Man kan ju tycka att hon borde duschat o sånt innan hon åkte till V.

En förklaring kan iofs vara att hon sagt åt D att gå på toaletten innan hon låste in D. Och sen inte själv gått in på toaletten igen.

Ja, det förklarar ju saken.
Visar att hon skyndat hem, och inte redan var hemma.
Smart
Citera
2026-06-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Vi vet inte hur länge gallret varit där, men reagerade bara på Arkens Zoo,, visst hon har en katt
men det stack ändå ut
Att tänka på katten när man är iväg på långtur från dottern (eller så inversterade hon i gallret här)

Mormorn säger att E haft andra djur innan, tror det var marsvin o kaniner. Jag tänker att ett inköp på Arken Zoo inte är konstigt alls.
Citera
2026-06-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
För att där fanns D i sitt rum med kompostgaller och potta , de skulle dessutom märka alla lås på tex kylskåp

Lås på kylskåp? Var har du läst det?

Jag tolkar det som att hon hade vanliga barnlås på en del lådor och skåp. Inte riktiga lås, bara såna där plastgrejer som gör att barn inte ska kunna komma åt t ex knivlådan eller kattmaten.
Citera
2026-06-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av standardkost

Jag tolkar det som att hon hade vanliga barnlås på en del lådor och skåp. Inte riktiga lås, bara såna där plastgrejer som gör att barn inte ska kunna komma åt t ex knivlådan eller kattmaten.
Det hade köpts lås till kylskåp, ett barn som lämnats ensam med kall pasta närmare ett dygn lär ju försöka hitta annan mat , finns kamerabild på flickan stående med kylskåpsdörr öppen
Citera
2026-06-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av standardkost

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det hade köpts lås till kylskåp, ett barn som lämnats ensam med kall pasta närmare ett dygn lär ju försöka hitta annan mat , finns kamerabild på flickan stående med kylskåpsdörr öppen

Jag tror att alla försök att barnsäkra hemmet, inkl grind till barnets rum, lås till kylskåp och kameror, var ett försök från E att kontrollera hemmiljön så mkt som möjligt just med tanke på att hon nästan aldrig var hemma/ att barnet nästan alltid var ensamt hemma.
Citera
2026-06-23, 17:48
Medlem
En annan sak som tyder på att dörren till barnets rum hade låsts utifrån var att den ena katten dog där inne med flickan.

E har ju bortförklarat den stängda dörren med att katten annars drog ut och att flickan ville ha katten där inne.
Citera
2026-06-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Jag tror att alla försök att barnsäkra hemmet, inkl grind till barnets rum, lås till kylskåp och kameror, var ett försök från E att kontrollera hemmiljön så mkt som möjligt just med tanke på att hon nästan aldrig var hemma/ att barnet nästan alltid var ensamt hemma.
Och inte var det för att flickan skulle ha haft någon diagnos och utan konsekvenstänk så att hon var högt och lågt hela tiden så att det var svårt att göra annat än att hålla koll på henne , gick alldeles utmärkt att ha kniv som var lätt att nå , flaskor med kemikalier stående på golvet och lämna henne ensam med katter
Citera
2026-06-23, 20:02
Medlem
Man önskar att domen i sin helhet och även FUP skickas hem till föräldrarna så de inser vilken dotter de hållit om ryggen, med anledning av att de inte valt att stå upp för flickan ens under rättegången genom att vara där eller vittna. Man kan inte blunda hur länge som helst
Citera
2026-06-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delart
Man önskar att domen i sin helhet och även FUP skickas hem till föräldrarna så de inser vilken dotter de hållit om ryggen, med anledning av att de inte valt att stå upp för flickan ens under rättegången genom att vara där eller vittna. Man kan inte blunda hur länge som helst

Eller hur?! Tycker att det är fruktansvärt anmärkningsvärt att de inte ens velat stå upp för lilla D när all skit kommit fram i ljuset! Ynkryggar!
Citera
2026-06-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Är det någon som vet hur det har gått för Emma under veckan som har varit? Ja, jag vill höra om hur hon lider.

Jag var i tingsrätten idag och nej, jag skulle inte säga att hon lider alls. Hon satt med ryggen vänd mot åskådarna och gömde sig bakom håret och hade armen över ansiktet. Hon bryr sig fortfarande mera om sig själv och att inte bli igenkänd än om det hon har gjort. Imorgon är det sista dagen och domen kommer också men tveksamt att det blir mer än 4 år ….viiiiidrig människa !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in