2026-06-23, 13:18
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Eftersom jag nämnde att jobbet skulle göras på löpande timmar är det en rättvis jämförelse. Någon som har mycket bättre koll på marknaden (hantverkarna) utnyttjar någons (kundens) okunskap för att fakturera oskäligt mycket.
Det är verkligen inte samma. Guldbrev ger ett anbud som kunden accepterar.

Var i ditt exempel är hantverkarens anbud?
Citera
2026-06-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Om en person värderar sin 18 karats ring som om det vore finguld och dessutom förväntar sig smältpriset så leder det till att personen gör en mycket högre värdering av sin ring. Sannolikheten att acceptera Guldfynds bud minskar således, eftersom avståndet till deras bud ökar.

En vanlig person känner dessutom till karat.

Tant Agda 76 var i 40-årsåldern när persondatorn blev var mans egendom på 90-talet. Hon var mitt uppe i arbetslivet när smartphones dök upp. Hon kan googla som alla andra.

Hade det handlat om något svårvärderat som eventuellt antik- eller hantverksvärde skulle en lekman kunna fintas bort. Men att ta ställning till priset för metallen är ungefär lika enkelt som att kolla upp marknadspriset för en aktie.

Du har precis beskrivit problemet i ditt eget svar min vän. Å ena sidan säger du att vissa människor inte har någon aning om skillnader mellan karat och därav inte vet vad den hypotetiska ringen faktiskt är värd, i nästa stycke säger du att alla med säkerhet vet vad karathalten är i sina smycken. Din argumentation håller inte utan talar emot sig själv.

Har du XRF och densitetstestat dina smycken? Om inte så vet du inte vad dina smycken är för karat. Många äldre har smycken äldre än kattfoten eller smycken köpta utomlands och då kan du inte, bara med blotta ögat, avgöra ungefär hur mycket ett gram av dina smycken är värda.

Du kanske tycker att det är lätt, men det gör inte tant Agda. Du är uppenbarligen kompetent nog att kunna använda internet, men både du och jag känner nog gamla människor som inte är det, och det är den sortens människor som Guldbrev, Guldbussen och GuldAdam skor sig på.
Citera
2026-06-23, 14:17
Medlem
trailblasers avatar
Jag har aldrig förstått mig på de personer som går på guldbrevs affärsidé.

Det verkar bara krångligt och riskabelt. Det är ju bara åka in till närmaste ort och sälja fysiskt.

Sen är det ju uppseendeväckande att de ger rediga skambud i första skedet, på gränsen till lurendrejeri enligt mig.
Citera
2026-06-23, 14:17
Medlem
Jag förstår inte hur folk gång på gång på gång ska bli lurade av sånt här och har nästan svårt att känna nån form sympati. Är inte såna här lurendrejerier till och med en stor del av ett av våra största kulturella verk ('å kristina, guldet blev till sand')?
Citera
2026-06-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsnarkoman
Du har precis beskrivit problemet i ditt eget svar min vän. Å ena sidan säger du att vissa människor inte har någon aning om skillnader mellan karat och därav inte vet vad den hypotetiska ringen faktiskt är värd, i nästa stycke säger du att alla med säkerhet vet vad karathalten är i sina smycken. Din argumentation håller inte utan talar emot sig själv.

Har du XRF och densitetstestat dina smycken? Om inte så vet du inte vad dina smycken är för karat. Många äldre har smycken äldre än kattfoten eller smycken köpta utomlands och då kan du inte, bara med blotta ögat, avgöra ungefär hur mycket ett gram av dina smycken är värda.

Du kanske tycker att det är lätt, men det gör inte tant Agda. Du är uppenbarligen kompetent nog att kunna använda internet, men både du och jag känner nog gamla människor som inte är det, och det är den sortens människor som Guldbrev, Guldbussen och GuldAdam skor sig på.

Det var du som påstod de ej kan skillnaden mellan 18 karat och guld med högsta renhetsgrad. Jag visade på hur sådan okunskap hade lett till övervärdering och därmed mindre sannolikhet lockas av Guldbrevs bud.

Vanliga människor känner naturligtvis till karat.

Mina föräldrar är jämngamla med din fiktiva 76-åring. Precis som de flesta svenskar skaffade de persondator och internet under 90-talets PC-boom. Liksom de flesta boomers hänger de på Facebook, Instagram, med mera, med sina smartphones. Dagens 76-åringar är födda 1950, inte 1920.
Senast redigerad av Maximalist 2026-06-23 kl. 14:42.
Citera
2026-06-23, 14:29
Medlem
Orka leva på SMS-lån och sedan gnälla för att man är pank och måste sälja till guldbrev, haha
Citera
2026-06-23, 14:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Och? Förstår nog inte din poäng. Kolla tradera. Går utmärkt att sätta vilket pris man vill. Handlar ju om begagnat och då är man som kund skyldig att skaffa sig den kunskap som krävs. Är inte jättesvårt direkt utan mer lathet.

Poängen är att om någon går till en bilfirma och byter in sin bil och får en bråkdel av vad den är värd så är det en j**** t****rfirma.
Precis som denna firma.
Citera
2026-06-23, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SuzoX
Orka leva på SMS-lån och sedan gnälla för att man är pank och måste sälja till guldbrev, haha

Idiot! Att sälja guld behöver inte vara tecken på fattigdom. Man kanske tror att värdet har peakat.
Citera
2026-06-23, 15:08
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt så, gubben fick mer pengar eftersom han var påläst och det visar att guldbrev fungerar bra. Och Gubben.

Det är inte att lura någon, att begära 100.000 kr för en bil och sedan sälja den för 90.000 kr när ingen vill betala det första priset. Någon kunde ha betalat, men alla var för kunniga. Är de riktigt dumma tar de i efterhand reda på vad de kunde fått och fått ge men sådana offerkoftor behöver man inte lyssna på.

Jag kan med säkerhet säga att DU inte ska sälja en bil och DU ska inte köpa en bil. Du kommer i båda fallen att "bli lurad", med din egen terminologi. men i självaverket är du bara okunnig och okunniga gör lite sämre affärer men kan vara nöjda ändå.

Duktigt av dig att inte ens förstå när jag förklarade som för en 5-åring.

Du ger exempel nu på 100 000 kr respektive 90 000 kronor. Det är ingen ocker eller lurendrejeri. Vad gav jag exempel på? Detta är ett test för att se om du förstod vad jag skrev.
Citera
2026-06-23, 15:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Duktigt av dig att inte ens förstå när jag förklarade som för en 5-åring.

Du ger exempel nu på 100 000 kr respektive 90 000 kronor. Det är ingen ocker eller lurendrejeri. Vad gav jag exempel på? Detta är ett test för att se om du förstod vad jag skrev.
Den här tråden handlar inte om dig.
Citera
2026-06-23, 15:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Är det inte känna att dessa företag är lurendrejeri länge nu? Folks som vill köpa saker av dig brukar ofta vara ett skäl att ta reda på mera om vad värdet kan vara?
Så enkelt är det ju: man fråga TVÅ köpare vad de betalar och säljer till den som gav bästa budet.

Det kan finnas en tredje som betalar ännu bättre, man får själv avgöra hur mycket jobb det är värt att tjäna en slant.

Allt ovan gäller samtliga begagnade varor som existerar, inklusive hus och tröjor och guld.

Exceptionellt mycket okunskap i tråden. Det finns ingen exakt värdering på några begagnade varor. Alla priser är vad två personer kommer överens om.

Detta sagt så fascinerar det mig hur kanske bara 5 eller 10 personer som jobbar på guldbrev kan tjäna 100 mkr per år. Uppenbarligen behöver de konkurrens. Notera att de enbart kan ge skambud för att de VET att ingen säljare vänder sig till någon annan. Dvs de har helt inriktat firman på att köpa av äldre kvinnor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-23 kl. 15:19.
Citera
2026-06-23, 15:18
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi64
OTIPPAT att den överskattade och totalt avdankade "skådespelaren" Mikael Persbrandt gör reklam för guldturnéer...

Att guldbrev är skojare verkar alla i denna tråd förstå. Men det fullkomligt kryllar av fler oseriösa aktörer i denna bransch, med tillhörande kändisar som står på kö för att göra reklam för att FLER äldre ska luras när de försöker avyttra sina besparingar i form av guld.

Den vidrige gjorde ju tidigare reklam för spelbolag. En rutten person helt enkelt eftersom han knappast behövde medverka till att lura folk pga ekonomiska resurser. Helt jävla otroligt att vissa ser upp till missbrukaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in