Citat:
Ursprungligen postat av
Maximalist
Om en person värderar sin 18 karats ring som om det vore finguld och dessutom förväntar sig smältpriset så leder det till att personen gör en mycket högre värdering av sin ring. Sannolikheten att acceptera Guldfynds bud minskar således, eftersom avståndet till deras bud ökar.
En vanlig person känner dessutom till karat.
Tant Agda 76 var i 40-årsåldern när persondatorn blev var mans egendom på 90-talet. Hon var mitt uppe i arbetslivet när smartphones dök upp. Hon kan googla som alla andra.
Hade det handlat om något svårvärderat som eventuellt antik- eller hantverksvärde skulle en lekman kunna fintas bort. Men att ta ställning till priset för metallen är ungefär lika enkelt som att kolla upp marknadspriset för en aktie.
Du har precis beskrivit problemet i ditt eget svar min vän. Å ena sidan säger du att vissa människor inte har någon aning om skillnader mellan karat och därav inte vet vad den hypotetiska ringen faktiskt är värd, i nästa stycke säger du att alla med säkerhet vet vad karathalten är i sina smycken. Din argumentation håller inte utan talar emot sig själv.
Har du XRF och densitetstestat dina smycken? Om inte så vet du inte vad dina smycken är för karat. Många äldre har smycken äldre än kattfoten eller smycken köpta utomlands och då kan du inte, bara med blotta ögat, avgöra ungefär hur mycket ett gram av dina smycken är värda.
Du kanske tycker att det är lätt, men det gör inte tant Agda. Du är uppenbarligen kompetent nog att kunna använda internet, men både du och jag känner nog gamla människor som inte är det, och det är den sortens människor som Guldbrev, Guldbussen och GuldAdam skor sig på.