2026-06-23, 09:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Vem predikar du för? Det är ett företag som erbjuder en värderingstjänst och blåser sina kunder. Det finns inget anständigt, svenskt eller annat som rättfärdigar det.

Det är inte en tattare som knackar på om den får köpa guld. Företag, tjänst, ocker.

Att det finns folk för allt rättfärdigar inte parasitbeteende, särskilt då inte mot de som har det sämre.
Tror vi missuppfattat varandra lite. Aldrig i helvetet jag rättfärdigar det! För min del skulle de få näringsförbud och återbetalningsskyldighet till drabbade de lurat.

De får fortsätta med sin reklam och lura äldre utan åtgärd som det är i dag.
Kanske jag skrev otydligt förut, kanske tänkte mer än jag skrev?
Citera
2026-06-23, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Men för helve människa. Det handlar inte om en basar i Mellanöstern där du ska bjuda på en matta!
Detta handlar om SKROTGULD. Skiten har inget värde utöver metallvärdet och är därför oroligt lätt att värdera.

Och? Förstår nog inte din poäng. Kolla tradera. Går utmärkt att sätta vilket pris man vill. Handlar ju om begagnat och då är man som kund skyldig att skaffa sig den kunskap som krävs. Är inte jättesvårt direkt utan mer lathet.
Citera
2026-06-23, 09:51
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Och? Förstår nog inte din poäng. Kolla tradera. Går utmärkt att sätta vilket pris man vill. Handlar ju om begagnat och då är man som kund skyldig att skaffa sig den kunskap som krävs. Är inte jättesvårt direkt utan mer lathet.
Konstig jämförelse, Tradera är en öppen marknad med budgivning vilket oftast leder till att saker säljs till ett marknadsmässigt pris.

Här har vi å andra sidan ett företag som i princip satt i system att blåsa godtrogna människor.

Närmaste jämförelsen jag kan komma på är den där juristen Soheil i Malmö som övertalade senildementa gamlingar att testamentera bort sina hus till honom.
Citera
2026-06-23, 09:52
Medlem
trottwells avatar
I privatekonomi finns en tråd om Guldbrev:

(FB) Vem säljer sitt guld till Guldbrev?
Citera
2026-06-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Konstig jämförelse, Tradera är en öppen marknad med budgivning vilket oftast leder till att saker säljs till ett marknadsmässigt pris.

Här har vi å andra sidan ett företag som i princip satt i system att blåsa godtrogna människor.

Närmaste jämförelsen jag kan komma på är den där juristen Soheil i Malmö som övertalade senildementa gamlingar att testamentera bort sina hus till honom.

Nja. Det är en öppen marknad. Har svårt att se varför man blir illa berörd av detta. Är man bildad så skickar man inte iväg guld sådär kan jag tycka. Och om man gör det så gör man det av fri vilja.

Har svårt att tro att man gör något rent juridiskt. Man kan tycka vad man vill men det är inget olagligt att ge skambud. Ta det inte liksom. Saknar man kunskap så får man väl börja läsa böcker och börja titta på nyheterna. Det gör jag varje dag och är en anledning att jag är smart.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-06-23 kl. 09:56.
Citera
2026-06-23, 10:05
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Nja. Det är en öppen marknad. Har svårt att se varför man blir illa berörd av detta. Är man bildad så skickar man inte iväg guld sådär kan jag tycka. Och om man gör det så gör man det av fri vilja.

Har svårt att tro att man gör något rent juridiskt. Man kan tycka vad man vill men det är inget olagligt att ge skambud. Ta det inte liksom. Saknar man kunskap så får man väl börja läsa böcker och börja titta på nyheterna. Det gör jag varje dag och är en anledning att jag är smart.
Det är sällan man så tydligt ser Dunning-Kruger i det fria.
Citera
2026-06-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Det är sällan man så tydligt ser Dunning-Kruger i det fria.

Offerkoftan... Tragiskt. Men vi får väl se. Vad finns det att diskutera mer än känslor liksom. Många säljer ju guld bara för att det är förknippat med känslor. Ganska konstig tråd även om jag förstår den. Se den som lärdom och använd den lärdomen när du själv ska sälja av guld. Det tänker jag själv göra.
Citera
2026-06-23, 10:30
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Offerkoftan... Tragiskt. Men vi får väl se. Vad finns det att diskutera mer än känslor liksom. Många säljer ju guld bara för att det är förknippat med känslor. Ganska konstig tråd även om jag förstår den. Se den som lärdom och använd den lärdomen när du själv ska sälja av guld. Det tänker jag själv göra.
Ja, det löser sig nog om du toppar upp ditt redan maxade smart-konto genom att titta på lite fler nyheter.
Citera
2026-06-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsnarkoman
De flesta som hört att guldet går upp har ingen aning om vad det betyder. Säg att spotpriset är 1400kr per gram och du har en ring på 2g, 18K. Betyder det att ringen är värd 2800 kronor? Nej. Först ska du dra av 25% av 2800, eftersom ringen är 18K och spotpriset är för finguld. Då får du alltså 2100 för ringen? Nej. Ingen betalar smältpriset eftersom det inte finns någon vinst. Är 750 kronor per gram ett bra bud, vad pantbankerna ger? Inte i jämförelse med vissa guldhandlare som ger närmare 900 per gram. Om ringarna du har inte är graverade kan du däremot få mer av en pantbank än av en guldsmed, eftersom en pantbank ger dig överskottet efter avslutad auktion.

Det finns ingen tant Agda 76 som har koll på allt det här när hon läser på en Guldbrev/Guldadam-reklam att guldet är rekordhögt. Tant Agda vet förmodligen inte ens vilken karat hennes ring är med säkerhet och kan därav ändå bli lurad.

Du säger att en vanlig hederlig person inte tar vilket bud som helst, men var lägger sig då en vanlig hederlig svensk, du som vet? 3% under smält? 10%?

Vill du bli av med ett dödsbo som tagit 7 månader att finalisera så är man rätt trött på byråkrati, och risken är då att man, genom reklam, tror att man får ett bra bud trots att man de facto blir lurad.

Om en person värderar sin 18 karats ring som om det vore finguld och dessutom förväntar sig smältpriset så leder det till att personen gör en mycket högre värdering av sin ring. Sannolikheten att acceptera Guldfynds bud minskar således, eftersom avståndet till deras bud ökar.

En vanlig person känner dessutom till karat.

Tant Agda 76 var i 40-årsåldern när persondatorn blev var mans egendom på 90-talet. Hon var mitt uppe i arbetslivet när smartphones dök upp. Hon kan googla som alla andra.

Hade det handlat om något svårvärderat som eventuellt antik- eller hantverksvärde skulle en lekman kunna fintas bort. Men att ta ställning till priset för metallen är ungefär lika enkelt som att kolla upp marknadspriset för en aktie.
Citera
2026-06-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Ja, det löser sig nog om du toppar upp ditt redan maxade smart-konto genom att titta på lite fler nyheter.

Det ska jag göra. =)
Du och ni andra får fortsätta att lipa på flashback. Bara för att ni stör er på smartare invandrare.
Citera
2026-06-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Väldigt konstigt.
Att folk inte förstår att man inte kommer gå mer än lägsta pris som första bud är hel galet.

Det är just detta som är en starkt bidragande orsak till att man undviker affärer med just araber. Att man alltid, var evoga gång ska behöva förhandla utifrån ett skambud alternativt ockerpris.

I er kultur har man vid stöld först gjort något fel om man blir påkommen. Din svinaktiga kultur lyser rakt igenom dina inlägg.
Citera
2026-06-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Finns något som kallas rekommenderat - REK
Ja, och? Går väl ändå att ta ett paket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto