2026-06-23, 13:26
  #49
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har det någonsin hänt nånstans i världen att en helikopter kraschat för att den kört in i en drönare stor som en gurka?
Händer ju dagligen i ukraina, 😁.
Citera
2026-06-23, 13:30
  #50
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har det någonsin hänt nånstans i världen att en helikopter kraschat för att den kört in i en drönare stor som en gurka?

Oklart, men de kan behöva lägga om flygrutter osv.
Alltså bara för det inte har skett en skada innebör det inte att det inte kan ske. Jag har aldrig skjutit någon med ett jaktgevär av misstag. Men det betyder inte att jag inte är försiktig när jag hanterar ett sådamt liksom?
Citera
2026-06-23, 13:36
  #51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Händer ju dagligen i ukraina, 😁.

Fast dom drönarna har väl sprängmedel fastspänt på sig? Lite skillnad.
Citera
2026-06-23, 13:39
  #52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Oklart, men de kan behöva lägga om flygrutter osv.
Alltså bara för det inte har skett en skada innebör det inte att det inte kan ske. Jag har aldrig skjutit någon med ett jaktgevär av misstag. Men det betyder inte att jag inte är försiktig när jag hanterar ett sådamt liksom?

Nu är det inget i artiklarna som tyder på att mannen skulle ha använt denna mini-drönare på ett farligt sätt för flygtrafik. Han kanske flög den på några få meters höjd för att filma sin familj?
Citera
2026-06-23, 13:42
  #53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De flesta människor blir inte fulla på fyra-fem öl.

Det beror på, faktiskt. Har man aldrig druckit öl alls i hela livet, så..

En annan grej är att man kan åka dit för en munfull öl, om man blåser i alkomätaren omedelbart. -Men är nykter i övrigt.

När polisen hade en dag i min skola runt 1980, fick jag nöjet att demonstrera alkomätaren inför hela skolan. ("Blåsa i påsen"). Fick en liten folköl av polisen som jag drack upp, sen fick jag "blåsa i påsen". Mätningen visade att jag var "full"..
(Konstigt av konstapeln att ge mig en öl, jag var väl 13 då, men jag var stor redan på den tiden)

Hur som, väldigt konstigt att rätten inte avskrev målet, det var ju bara en leksak.
Han kanske störde någon med sitt flygande?
(En "VIP" kanske?)
Citera
2026-06-23, 13:45
  #54
Medlem
Cameltotems avatar
Räknas Radiostyrd bil som rattfylla?
Citera
2026-06-23, 14:09
  #55
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu är det inget i artiklarna som tyder på att mannen skulle ha använt denna mini-drönare på ett farligt sätt för flygtrafik. Han kanske flög den på några få meters höjd för att filma sin familj?

Vi vet ju inte. Mer än att han var klart alkoholpåverkad?
Citera
2026-06-23, 14:19
  #56
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Rimligt, nja. Kanske inte. Men sant, ja. Drönare räknas tydligen som obemannat luftfartyg. Har man en promille på minst 0,2 räknas det som flygfylleri, samma som rattfylleri. Vikten på drönaren spelar nog ingen roll. Straffet kan innebära böter eller fängelse i upp till 6 månader.
Citera
2026-06-23, 14:23
  #57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Rimligt, nja. Kanske inte. Men sant, ja. Drönare räknas tydligen som obemannat luftfartyg. Har man en promille på minst 0,2 räknas det som flygfylleri, samma som rattfylleri. Vikten på drönaren spelar nog ingen roll. Straffet kan innebära böter eller fängelse i upp till 6 månader.

Vilket är helt sjukt när det gäller en sån här mini-drönare. Gör om lagen nu.
Citera
2026-06-23, 14:24
  #58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Vi vet ju inte. Mer än att han var klart alkoholpåverkad?

Klart och klart. Han hade druckit några bärs. Jag hade långt över 0,9 promille på midsommarafton.
Citera
2026-06-23, 14:26
  #59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det beror på, faktiskt. Har man aldrig druckit öl alls i hela livet, så..

En annan grej är att man kan åka dit för en munfull öl, om man blåser i alkomätaren omedelbart. -Men är nykter i övrigt.

När polisen hade en dag i min skola runt 1980, fick jag nöjet att demonstrera alkomätaren inför hela skolan. ("Blåsa i påsen"). Fick en liten folköl av polisen som jag drack upp, sen fick jag "blåsa i påsen". Mätningen visade att jag var "full"..
(Konstigt av konstapeln att ge mig en öl, jag var väl 13 då, men jag var stor redan på den tiden)

Hur som, väldigt konstigt att rätten inte avskrev målet, det var ju bara en leksak.
Han kanske störde någon med sitt flygande?
(En "VIP" kanske?)

Du har rätt i att en klunk öl kan ge utslag i en alkoholmätare men då är det bara att begära blodprov vilket kommer visa 0,0.
Citera
2026-06-23, 14:30
  #60
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Räknas Radiostyrd bil som rattfylla?
Om du orsakar en trafikolycka så borde det definitivt göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in