2026-06-23, 05:14
Medlem
AnabolicH2Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Nej, jag är inte i Stockholm. Priserna har stått stilla realt i 5-6 år. Nu vänder det och vi är på väg ut ur lågkonjunktur med lägre arbetslöshet. Du är alldeles för negativ

Jag gillar ekonomi och grafer.

Om man kollar på grafer över prisutvecklingen så tycker jag att det känns väldigt uppenbart att en korrigering är nödvändig.

Än mer intressant är ju att man kan jämställa ett bostadsköp med margin trading där man fram tills relativt nyligen haft en hävstång på ungefär 6,6.

Det anses ju då vara säkert då folk behöver bostäder och det inte kan sjunka ad infinitum.

Men med tanke på hur levnadsomkostnaderna ökar gällande mat och annat, så känns det ändå som om den spekulativa bubblan måste spricka snart? Lägg därtill extrem osäkerhet kring framtiden...

Att staten sedan sänkt krav på kontantinsats till 10% - och därmed ökat hävstång YTTERLIGARE från 6,6-10x, säger något om bostadsmarknadens status.

Sedan '08 bailout och c-19 pengatryckande så verkar människor tror att både aktiemarknaden och bostadsmarknaden måste fortsätta uppåt, konstant; som om det vore en naturlag.

Det krävs inget Black Swan event för att allt skall 'kollapsa' - ökad bolåneränta med 4-5%+ under några få år, så får vi se en kaskad av tvångsförsäljningar och en efterföljande krasch.

Jag är långt ifrån någon expert, ville bara lufta mina tankar och höra om någon annan tänker på samma sätt? 🙂
Citera
2026-06-23, 06:55
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1

Kollat runt lite på hyresrätter i stan och det mest är skräp. Fula hus, omoderna lägenheter och en hyra som är alldeles för dyr jämfört med att köpa och amortera. Riv riv riv

Fast allt är inte elände! Vad sägs om en våning på tre rum, 90 kvm i 1700-talshus, 1.tr., Mäster Mikaels gata 2 på Södermalm invid Katarina kyrka. Hyra 12 000/månad, värme och vatten inkluderat. Stadsholmen hyresvärd.

https://www.stadsholmen.se/app/uploads/2018/09/SanktaKatarinaStorre5-FAKTABLAD.pdf
Senast redigerad av Comitium 2026-06-23 kl. 06:58.
Citera
2026-06-23, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Nej, priserna trendade nedåt för 6 år sedan, för att stagnera på 2024 års nivåer. (Som monetärt är ungefär samma som 2018)

Jag tror med att det med tid går uppåt, men känns inte som vi är där riktigt ännu. Behövs några år stagnerar till.

Jag tror att vi har en bättre konjunktur framför oss, än det varit sedan 4 år tillbaka. Vi är egentligen redan där och doppar tårna, men upplever nuläget som värre än vad det är. Därför lättar vi inte på lädret.

Mycket tack vare klantarslena Donald&Bibi, som nu har fått mullorna att inse att de sitter med trumf på hand. Så jävla klantigt. Vi hade nog varit ett halvår-år före i konjunkturförbättringen nu, om det inte hade varit för denna ”dynamiska duo”. Och scenariot borgerlig valseger hade inte sett så osannolikt ut. Nu är folk istället osäkra och suktar efter ”social trygghet”. Magda kommer vinna på WO.

Jaha, hur påverkar detta bopriserna? Jag tror vi kommer att få en bättre konjunktur, pga bättre omvärldsläge de kommande åren. Med den ständiga brasklappen om inte någon dåre med förmkt makt därute går bärsärk igen. Detta kommer ha en positiv inverkan på löneutvecklingen och troligtvis, över tid, spilla över på bopriserna.

Förhoppningsvis är den galna, (till stora delar) FOMO-drivna marknaden som vi såg under 2010-talet, förpassad till historien. Och bostadspriserna kan följa löner och inflation istället.
Citera
2026-06-23, 09:02
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Kan man på något vis ordna till hyresmarknaden utan marknadshyra? Jag är emot marknadshyra men samtidigt förstår jag att nuvarande system med kötid inte fungerar.

Skulle man inte kunna reservera alla mindre lägenheter för ungdomar? Kanske lotta ut de populäraste bostäderna istället för kötid? Kanske införa "Familjelägenheter" där det ska vara minst en vuxen och två barn till de större lägenheterna? Finns kommuner som har gjort det.
Kort svar är nej.

Längre svar är att hyresregleringen är själva anledningen till att vi har en kö, det var även kö till de mest attraktiva kontrakten när vi byggde miljonprogrammet och det inte var bostadsbrist. Nyligen var det en person som tecknade kontrakt på en lägenhet på 165m2 på östermalm för 19.000 i månaden efter att ha stått i kö i 42 år, men även när han ställde sig i kö på tidigt 80-tal var det runt 50.000 som stod i bostadskön. Att bygga mer kommer alltså inte hjälpa, vi kommer ha kö oavsett hur mycket vi bygger.

Anledningen till det är att det kommer alltid att vara obegränsad efterfrågan på något man kan köpa till mindre kostnad än vad det upplevs vara värt. Om man hade prisreglerat en viss matvara så att till exempel oxfile och falukorv hade haft ungefär samma pris hade det varit köer och svart marknad som gällde för att få tag på oxfile.

Bristen på hyresrätter får också följdeffekter, en av de är att efterfrågan på lägenheter i skitområden är artificiellt hög då det inte finns några andra lägenheter att hyra. Antagligen skulle dessa vid marknadshyra bli betydligt mindre attraktiva och gå ner i pris. En annan följdeffekt är att det blir större efterfrågan på bostadsrätter och villor då hyresrätter inte är ett alternativ för de flesta.

Kön är alltså inte en bugg utan en feature. Det känner naturligtvis alla politiker till (förutom kanske miljöpartister och vänsterpartister). Problemet är, som man ser i den här tråden, att det är politiskt omöjligt att införa eftersom alla de som bor i hyresrätt idag är livrädda för att det skall drabba dem personligen på något sätt. Men förr eller senare kommer man behöva ta bort systemet med hyresreglering, då kommer vi se ett fall på priserna på ägda boenden.
Citera
2026-06-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnabolicH2O
Jag gillar ekonomi och grafer.

Om man kollar på grafer över prisutvecklingen så tycker jag att det känns väldigt uppenbart att en korrigering är nödvändig.

Än mer intressant är ju att man kan jämställa ett bostadsköp med margin trading där man fram tills relativt nyligen haft en hävstång på ungefär 6,6.

Det anses ju då vara säkert då folk behöver bostäder och det inte kan sjunka ad infinitum.

Men med tanke på hur levnadsomkostnaderna ökar gällande mat och annat, så känns det ändå som om den spekulativa bubblan måste spricka snart? Lägg därtill extrem osäkerhet kring framtiden...

Att staten sedan sänkt krav på kontantinsats till 10% - och därmed ökat hävstång YTTERLIGARE från 6,6-10x, säger något om bostadsmarknadens status.

Sedan '08 bailout och c-19 pengatryckande så verkar människor tror att både aktiemarknaden och bostadsmarknaden måste fortsätta uppåt, konstant; som om det vore en naturlag.

Det krävs inget Black Swan event för att allt skall 'kollapsa' - ökad bolåneränta med 4-5%+ under några få år, så får vi se en kaskad av tvångsförsäljningar och en efterföljande krasch.

Jag är långt ifrån någon expert, ville bara lufta mina tankar och höra om någon annan tänker på samma sätt? 🙂

Hög ränta på 5% under flera år? Vad ska driva det? Energikris som ger högre inflation eller en högkonjunktur som ökar inflation?
Varför ska räntan upp ?

Sen är det dyrare att bo i hyresrätt idag så varför inte köpa en lägenhet eller hus?

Börsens uppgång är väl mer oroväckande än bostadsmarknaden som faktiskt realt stått still i 5 år i Sverige..
Citera
2026-06-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Kön är alltså inte en bugg utan en feature. Det känner naturligtvis alla politiker till (förutom kanske miljöpartister och vänsterpartister). Problemet är, som man ser i den här tråden, att det är politiskt omöjligt att införa eftersom alla de som bor i hyresrätt idag är livrädda för att det skall drabba dem personligen på något sätt. Men förr eller senare kommer man behöva ta bort systemet med hyresreglering, då kommer vi se ett fall på priserna på ägda boenden.

Regleringen kommer inte att försvinna i närtid. Den senaste regeringskrisen, utbröt pga ett försynt förslag om fri hyressättning i nyproduktion.
Citera
2026-06-23, 09:41
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Regleringen kommer inte att försvinna i närtid. Den senaste regeringskrisen, utbröt pga ett försynt förslag om fri hyressättning i nyproduktion.
Det tror inte jag heller. Det kommer behövas en bred överenskommelse men den kommer inte förrän situationen har blivit ännu mer ohållbar, ännu högre priser på bostadsrätter och villor och ännu längre kö. Jag tippar på om ca 10-15 år.
Citera
2026-06-23, 09:41
Medlem
Citat:
Jag kunde förstå att jag inte kunde få ett ordentligt svar.
Du har väl tvärtom fått ett alldeles utmärkt svar.

Eftersom ingen vet hur du vill göra är det bästa att du ordnar det själv. Och med marknadshyra finns inte begränsningar för hur du sänker hyran för andra. Du tar från din egen plånbok och gör det på eget vis.

Citat:
Vi har massvis med privata hyresvärdar i vårat långa land. Dessa går väl runt? Annars hade allt ombildats eller sålts ut.
De flesta ombildningar som gjorts har gjorts av privata hyresvärdar.
Citera
2026-06-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja, det visade sig att det fanns många sovjet-partier i Riksdagen.
Citera
2026-06-23, 10:01
Medlem
Citat:
Nja, det finns ju billiga bostäder.

Jag länkade nyligen en artikel över kommuner där man var nere på en utgift på 3% av disponibel inkomst för ett småhus. Tillkom driftskostnader på det.
Ingen borde väl kunna gråta över att det är dyrt.

Men för att nyproduktion skall bli billigare måste Byggnad strejka ned lönekostnaden och kommuner och stat sänka sina "bidrag" till produktionskostnaden.

Är det på allvar du tänker dig att det skall ske?

Citat:
Utgifter för mat är väl de lägsta någonsin. (som andel av disponibel inkomst). Tror vi är nere på 13% eller så.

Citat:
Nja, däremot tänker nog många att kostnaden för nyproduktion går upp.

Och när priset för nyproduktion drivs upp av fackföreningarna, vad händer då med pris på befintliga bostäder (som är alternativ till att köpa nyproduktionen).

Citat:
Du tänker att priserna inte steg på 70/80-talen när räntan var skyhög?

Citat:
Det finns och har funnits massor med samma tankar som du.
En del lyckas ta in data från verkligheten och ändrar sig. Andra har låsningar och fortsätter med vanföreställningar resten av livet.
Citera
2026-06-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
De flesta ombildningar som gjorts har gjorts av privata hyresvärdar.
Inte i Stockholm är min känsla. I Stockholms stad så har det ofta varit Svenska bostäder och Familjebostäder som ombildat. I Upplands väsby var det också de kommunala som ombildade. Även i Sollentuna.
Citera
2026-06-23, 10:29
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Inte i Stockholm är min känsla. I Stockholms stad så har det ofta varit Svenska bostäder och Familjebostäder som ombildat. I Upplands väsby var det också de kommunala som ombildade. Även i Sollentuna.
En snabb googling gör gällande att sedan 1990-talet har runt 40.000 hyresrätter i allmännyttan ombildats i Stockholmsområdet av totalt ca 130.000 ombildade.

Sedan skall man komma ihåg att det är hyresregleringen som är anledningen till att ombildningar överhuvudtaget är lönsamt för alla inblandade. En hyresfastighet kan man köpa betydligt billigare än samma antal bostadsrätter eftersom de inte kan hyras ut till priset de faktiskt är värda. Därför är en hyresfastighetsägare beredd att sälja till lägre än marknadspris när de ombildas då det priset ändå är högre än marknadspriset på hyresfastigheten. Alltså, husägaren får ut mer än vad han/hon annars skulle få och köparen får betala mindre än motsvarande bostadsrätt i samma område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in