Citat:
Ursprungligen postat av
Fore1
Nej, jag är inte i Stockholm. Priserna har stått stilla realt i 5-6 år. Nu vänder det och vi är på väg ut ur lågkonjunktur med lägre arbetslöshet. Du är alldeles för negativ
Jag gillar ekonomi och grafer.
Om man kollar på grafer över prisutvecklingen så tycker jag att det känns väldigt uppenbart att en korrigering är nödvändig.
Än mer intressant är ju att man kan jämställa ett bostadsköp med margin trading där man fram tills relativt nyligen haft en hävstång på ungefär 6,6.
Det anses ju då vara säkert då folk behöver bostäder och det inte kan sjunka ad infinitum.
Men med tanke på hur levnadsomkostnaderna ökar gällande mat och annat, så känns det ändå som om den spekulativa bubblan måste spricka snart? Lägg därtill extrem osäkerhet kring framtiden...
Att staten sedan sänkt krav på kontantinsats till 10% - och därmed ökat hävstång YTTERLIGARE från 6,6-10x, säger något om bostadsmarknadens status.
Sedan '08 bailout och c-19 pengatryckande så verkar människor tror att både aktiemarknaden och bostadsmarknaden måste fortsätta uppåt, konstant; som om det vore en naturlag.
Det krävs inget Black Swan event för att allt skall 'kollapsa' - ökad bolåneränta med 4-5%+ under några få år, så får vi se en kaskad av tvångsförsäljningar och en efterföljande krasch.
Jag är långt ifrån någon expert, ville bara lufta mina tankar och höra om någon annan tänker på samma sätt? 🙂