2026-06-21, 15:10
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mja, vilket system är det som du syftar på?
Det som ger byggjobbarna betalt?

Jag syftar på all nuvarande politik kring bostadsmarknaden som helhet.

Jag är inte insatt i den svenska byggbranschen, men jag har förstått att vi är bland de dyraste länderna i Europa. Är det motiverat? Det är dock inte den parametern jag skulle lägga störst tyngd på. Bolånepolitiken är ett större problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Folk känner sig rikare om bostäder ökar i pris, trots att de inte är något rikare i praktiken och med denna känsla av rikedom spenderar de mer istället för att spara pengar vilket leder till med konsumtion som i sin tur driver ekonomin.

Lägg till att man får folk att tro att amortering är ett sparande så känner folk att "jag sparar redan flera tusen i månaden, jag kan spendera resten" trots att de i praktiken inte sparar något alls:
"Kartläggningen pekar på att varannan konsument har mindre än 10 000 kronor i buffertsparande på ett sparkonto och att endast 3 av 10 har 50 000 kronor eller mer tillgängliga i ett sådant sparande. En buffert ger ekonomisk trygghet genom att skydda mot oförutsedda utgifter, inkomstbortfall och behovet av att låna till konsumtion."

De allra största vinnarna på detta system är däremot bankerna som gärna lånar ut pengar till folk och tar ränta på det, dessa är de som gynnas allra mest av högre bostadspriser för ju högre priserna stiger desto dyrare blir ränte och amorteringskostnader för hushållen.

Jag håller helt med om att banken är den sanna vinnaren. Folk som äger en (1) bostad upplever sig vara till gagn, men egentligen är en bostad lika med noll exponering, för någonstans ska man bo. De som har noll (0) bostäder är negativt exponerade mot bostadsmarknaden. Endast de som äger två eller fler bostäder gagnas (kortsiktigt) av tillgångsinflationen.
Citera
2026-06-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Jag syftar på all nuvarande politik kring bostadsmarknaden som helhet.

Jag är inte insatt i den svenska byggbranschen, men jag har förstått att vi är bland de dyraste länderna i Europa. Är det motiverat? Det är dock inte den parametern jag skulle lägga störst tyngd på. Bolånepolitiken är ett större problem.
Hm, tänker du då att du kan starta ett byggbolag och bygga bostäder och tjäna grova stålar?
Borde väl vara så du tänker.
Citera
2026-06-21, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Sämsta köpet måste ändå vara ett dyrt radhus i en kranskommun till Stockholm? Sjukt överprisade. Okej Lidingön eller Saltis, men vem fan vill pröjsa 13 mille för att bo i tio mille för att bo Älvsjö, Haninge eller Älta? Eller fyra för ett fucking radhus sunkställe som Rotebro, Hallunda eller Märsta?

Älvsjö är det inget fel på, mycket nybyggt. Pendeltåg, bra busskommunikation och snart får dom tunnelbana där också, det kommer knappast sänka värdet på bostäderna där.
Citera
2026-06-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Jag håller helt med om att banken är den sanna vinnaren. Folk som äger en (1) bostad upplever sig vara till gagn, men egentligen är en bostad lika med noll exponering, för någonstans ska man bo. De som har noll (0) bostäder är negativt exponerade mot bostadsmarknaden. Endast de som äger två eller fler bostäder gagnas (kortsiktigt) av tillgångsinflationen.
Stora problemet i Sverige är just att de som äger en bostad upplever sig vara gynnade av fördyrningen på bostäder, när de i själva verket är förlorarna.
Dessa som tror att högre pris är en bra sak är de som hindrar utvecklingen, tyvärr och vissa verkar även njuta av att vara nyttiga idioter åt bankerna.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hm, tänker du då att du kan starta ett byggbolag och bygga bostäder och tjäna grova stålar?
Borde väl vara så du tänker.
Är inte det så du tänker?
Du är fortfarande den enda som tjatar om att starta byggföretag konstant och tjäna pengar på bostäder, är väl säkert någon mental låsning hos dig.
Varför följer du inte perfekthairlines råd och köper upp bostäder om de nu är så billiga som du påstår?
Du borde fullkomligt dammsuga marknaden på alla bostäder du kan finna utifrån ditt resonemang om att de är undervärderade
Citera
2026-06-21, 19:57
Medlem
Priserna kommer fortsätta stagnera i några år till. Under denna tiden kommer löneutvecklingen ifatt.

Världsläget kommer självklart ändra prognosen, likaså valet.

Vinner tidö är det bra för barnfamiljer, husägare m.m.

Vinner vänstern är det bra för invandrare, låglönearbetare och hyresrättsinnehavare.
Med en liten twist att invandringen kan öka vilket gör att attraktiva områden rusar igen.
Citera
2026-06-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Priserna kommer fortsätta stagnera i några år till. Under denna tiden kommer löneutvecklingen ifatt.

Världsläget kommer självklart ändra prognosen, likaså valet.

Vinner tidö är det bra för barnfamiljer, husägare m.m.

Vinner vänstern är det bra för invandrare, låglönearbetare och hyresrättsinnehavare.
Med en liten twist att invandringen kan öka vilket gör att attraktiva områden rusar igen.

Priserna har ökat senare tiden, antal avslut jämfört med förra året har ökat 10%. Reallöneökningar, sänkt matmoms, sänkt skatt på el, jobbskatteavdrag, ändrad amortering och lägre kontantinsats.

Ökad invandring fyller hyresrätter och kanske att S väljer en mindre stram väg.

Kollat runt lite på hyresrätter i stan och det mest är skräp. Fula hus, omoderna lägenheter och en hyra som är alldeles för dyr jämfört med att köpa och amortera. Riv riv riv
Citera
2026-06-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Priserna har ökat senare tiden, antal avslut jämfört med förra året har ökat 10%. Reallöneökningar, sänkt matmoms, sänkt skatt på el, jobbskatteavdrag, ändrad amortering och lägre kontantinsats.

Ökad invandring fyller hyresrätter och kanske att S väljer en mindre stram väg.

Kollat runt lite på hyresrätter i stan och det mest är skräp. Fula hus, omoderna lägenheter och en hyra som är alldeles för dyr jämfört med att köpa och amortera. Riv riv riv

Du är i Stockholm, jag kikar främst i övriga top 10 städer. När jag läser tråden verkar även Stockholm djupt delat mellan stagnation och innerstan som visar uppgång. Men det låter jag er bybor fundera vidare på.
Citera
2026-06-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Hyresregleringen har sina konsekvenser. Men det var värre förr. På 60 och 70-talen var den så vansinnig att centrala Stockholm förslummades.
Citera
2026-06-22, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Du är i Stockholm, jag kikar främst i övriga top 10 städer. När jag läser tråden verkar även Stockholm djupt delat mellan stagnation och innerstan som visar uppgång. Men det låter jag er bybor fundera vidare på.

Nej, jag är inte i Stockholm. Priserna har stått stilla realt i 5-6 år. Nu vänder det och vi är på väg ut ur lågkonjunktur med lägre arbetslöshet. Du är alldeles för negativ
Citera
2026-06-22, 09:15
Medlem
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Wvk7Mj/lagenhetskopet-blev-en-mardrom-grundlurade
https://www.brfpanorama360.se/

Konkurs för BRF Panorama 360 efter en massa byggfel och förlorad rättegång. 37 bostäder och inflytt 2022. I snitt kommer de boende vara -2,16M.
Citera
2026-06-22, 11:28
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Wvk7Mj/lagenhetskopet-blev-en-mardrom-grundlurade

Konkurs för BRF Panorama 360 efter en massa byggfel och förlorad rättegång. 37 bostäder och inflytt 2022. I snitt kommer de boende vara -2,16M.
Två miljoner minus och en dyr hyresrätt på det kan inte vara roligt, speciellt inte om man är pensionär.
Citera
2026-06-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO

Har typ inget att göra med bostadsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in