Citat:
Ursprungligen postat av
Schmackk
Man kanske borde jämna ut obalansen genom att snatta nämnda kabel från Jula.
Japp!
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaxxon64
Här vill jag bara inflika med en iakttagelse jag gjort under åren.
På Biltema sålde de ett tag en COB-LED ficklampa för 79:- , jag köpte en likadan på Aliexpress för en tjuga tror jag det var. Det visade sig att den från Ali lyste sämre, var gjort av skröpligare plast och magneten i botten satt snett och var svagare.
Med det vill jag säga att bara för att alla saker är gjorda i Kina kan det vara oerhört stora skillnader i kvalitet på varor som ser exakt likadana som de man köper i butik här i Europa eller Sverige...
Stämmer bra.
Man får göra lite research och köpa från bra säljare.
Kinaskräp är väl inte riktigt sant, då man kan få sinnessjukt bra saker för en struntsumma om man gör research.
Poängen är väl mer att man kan finna *exakt* samma produkt till 1/10 av priset i nästan alla fall.
Magneter på jula som kostar 200kr kan du köpa för 10kr.
Krokar, enklare kablage, tejp, lim.. ja allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hirdman
Förstår hur du menar, men till Jula kan du också åka till samma dag och få varan direkt, beställer du via Temu så kan man behöva vänta någon månad, har du tur, två veckor.
Givetvis, det är ju alltid en trade-off med att vänta.
Men i exemplet så är det ju ganska irrelevant, det förekommer även bland svenska butiker
t.ex har jag enbart en dyr elektronikkedja i staden jag bor.
Vill jag beställa online och vänta några dagar, eller betala premiumpris?
Men det ska ju vara mitt val.
Nu blir vi "tvingade" då hela grejen med att kunna köpa billigt och sedan vänta försvinner.
Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Fast elprodukter är det väldigt dumt att inte köpa av en återförsäljare. Jag skulle aldrig köpa sådant utan att ha en viss garanti.
Skillnaden med företag här är att det gynnar landets ekonomi.
Folk verkar inte förstå det med att pengar helt försvinner utomlands men det är alltså inte bra för landets ekonomi och inflation osv. Sedan så kan jag tänka mig att det främst är fattiga människor som får bidrag mm som handlar på sajterna varpå det försämrar ekonomin något på samma vis som när invandrare bara skickar hem pengar och hemlderna blir starkare ekonomiskt.
När bidrag och ersättningar stannar i landet, håller det statens ekonomiska motståndskraft igång.
Det är antagligen väldigt stora summor som försvinner till Kina. Dock så har handeln visat oss hur mycket vi lägger på närmast ren vinst. Det kostar dock med skatter, personal, lokaler. Fortfarande positivt för staten och därmed våra egna medborgare. Kinahandel? Not so much.
Sist men inte minst är hur oreglerad marknaden med farliga produkter faktiskt är. Det skadar folk både här som där.
Gällande allt vad vi konsumerar så har vi aldrig haft det så bra materiellt som vi har idag.
Givetvis, men det tar inte bort att det är korruption och påtryckningar från lobbyister från storföretaget som pushar igenom detta.
Har jag 100kr att spendera denna månad så kommer jag att spendera dessa 100kr.
Skillnaden är att med nya reglerna så kan jag enbart köpa min kabel, och nu kan jag inte gå till det lokala bageriet och köpa en kaffe och bulle.
Storföretagen vill ha hela kakan och de vill absolut inte dela.
kabel är ett exempel, men det räknas inte riktigt som elektronik, ingen skillnad att köpa en kabel från jula eller större producerare från kina.
Du får ingen garanti eller säkerhet för att du köper en USB-C till USB-C kabel från jula.
Skulle kabeln gå sönder så har du oftast garanti både från Jula samt säljaren på sidan du köpte från i Kina.
Men poängen gäller för alla produkter, varesig det gäller magneter, lim, krokar, mikrofiberdukar.. ja allt
För att gå lite längre, sedan clas ohlson övergick till att sälja allt mer skräp från kina så har ägarna gått med storvinst, samtidigt som personalen får lida.
är det verkligen bra för landet?