Citat:
Ursprungligen postat av
MrSvensson
Alltid skoj med korruption och kapitalism.
Jula köper in 100000 av kinaskräp och betalar löjligt låga kostnader för dessa, inkl tull.
Privatperson köper in 1 produkt och måste betala löjligt dyra kostnader i form av tull.
I dagsläget kan man köpa t.ex en kabel för 50kr från kina.
Samma kabel kostar 99kr på Jula.
Efter tull så kanske den hamnar på 99kr från kina.
Alltså kommer man i fortsättningen handla från Jula då det blir samma pris.
Slutsatsen blir alltså inte att produkter tillverkas inom Sverige/EU - vi kommer fortfarande köpa kinaskräp men nu ska vi enbart gynna företagen.
Fast elprodukter är det väldigt dumt att inte köpa av en återförsäljare. Jag skulle aldrig köpa sådant utan att ha en viss garanti.
Skillnaden med företag här är att det gynnar landets ekonomi.
Folk verkar inte förstå det med att pengar helt försvinner utomlands men det är alltså inte bra för landets ekonomi och inflation osv. Sedan så kan jag tänka mig att det främst är fattiga människor som får bidrag mm som handlar på sajterna varpå det försämrar ekonomin något på samma vis som när invandrare bara skickar hem pengar och hemlderna blir starkare ekonomiskt.
När bidrag och ersättningar stannar i landet, håller det statens ekonomiska motståndskraft igång.
Det är antagligen väldigt stora summor som försvinner till Kina. Dock så har handeln visat oss hur mycket vi lägger på närmast ren vinst. Det kostar dock med skatter, personal, lokaler. Fortfarande positivt för staten och därmed våra egna medborgare. Kinahandel? Not so much.
Sist men inte minst är hur oreglerad marknaden med farliga produkter faktiskt är. Det skadar folk både här som där.
Gällande allt vad vi konsumerar så har vi aldrig haft det så bra materiellt som vi har idag.