2026-06-22, 17:29
  #25
Medlem
Ser bara att arbetslösa med bidrag måste söka jobb
Vilket jag trodde redan var så

Lite hårdare krav på svenska språket i vården
Vilket också borde vara en självklarhet tidigare också

Lite längre tid med ansökningar till migrationen
Inte så stora förändringar alltså, eller knappt några
Citera
2026-06-22, 17:40
  #26
Medlem
De luktar illa också men det kanske inte står någonting i lagarna om det?
Citera
2026-06-22, 18:05
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Just det!
De som hade utbildning och kunde svenska och var bra på sitt arbete och omtyckta av de äldre ersattes av invandrare utan utbildning och utan svenska som språk.
Arbetsgivare tar in dessa då de kräver lägre lön och en del har lönebidrag.
(jag har arbetat inom vården men de som togs in förstörde ryktet samt gjorde jobbet outhärdligt. Kollegor det inte gick att kommunicera med alls och cheferna brydde sig inte.)


För att kommunerna måste spara för att socialbidragen har ökat så mkt pga invandringen.

Inget folkutbyte, nejdå inte alls

Först tar man in så många socialbidragstagare att kommunerna går på knäna.
Sen måste dom få ut några i arbete, så staten ger den lönebidragsjobb, som kommunerna måste prioritera för att kunna spara mer till nya anlända gravida socialbidragstagare

skrattretande faktiskt
__________________
Senast redigerad av OGfog 2026-06-22 kl. 18:08.
Citera
2026-06-22, 18:48
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Varenda punkt dom skulle tillföra Sverige nåt har ju fallerat totalt

Äldrevården ett exempel
funkade mycket mycket mycket bra innan dom kom hit för att knulla gamlingar

Finns otroligt mycket jobb inom äldreomsorgen men av någon anledning verkar etniska svenskar inte vilja ha dom. Du kanske ska sätta på dig handskarna och rädda äldreomsorgen?
Citera
2026-06-22, 18:50
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Finns otroligt mycket jobb inom äldreomsorgen men av någon anledning verkar etniska svenskar inte vilja ha dom. Du kanske ska sätta på dig handskarna och rädda äldreomsorgen?
Vill inte, finns mycket jag inte vill/velat men är tvungen att göra/gjort...
__________________
Senast redigerad av tjanska 2026-06-22 kl. 18:56.
Citera
2026-06-22, 18:52
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vill inte, finns mycket jag inte vill men är tvungen att göra...

Livet… Om du skulle ändra dig så är du välkommen framöver, det är jag övertygad om!
Citera
2026-06-22, 18:54
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Livet… Om du skulle ändra dig så är du välkommen framöver, det är jag övertygad om!
Jag har gjort 50 år i arbetslivet så jag är nog snart i behov av bra/pålitlig äldrevård...
Citera
2026-06-22, 18:56
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag har gjort 50 år i arbetslivet så jag är nog snart i behov av bra/pålitlig äldrevård...

Håller tummarna för dig! Låter som att du förtjänat en schysst äldreomsorg när det väl bär av.
Citera
2026-06-22, 19:22
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Minst 2 miljoner måste ut.

Kommer det ske på första dagen? Tveksamt.


Tidös två första år ökade ju invandringen med nästan 50% för att nu sjunka tillbaka till nivåerna den låg på när sossarna styrde, så nej.

Tveksamt att det skulle ske ens om Tidö får försämra svensk arbetsmarknad 4-8 eller 40 år till.
Citera
2026-06-22, 19:44
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Finns otroligt mycket jobb inom äldreomsorgen men av någon anledning verkar etniska svenskar inte vilja ha dom. Du kanske ska sätta på dig handskarna och rädda äldreomsorgen?
Det är mycket som är fel inom vissa kommunala hemtjänster.

Vet en afrikansk kvinna som vårdade en närstående.
Hon var sådär i början men efter ett tag blev hon bättre och bättre.

Men vissa fel kommunen gjorde där var bl a; Låta henne gå på 90%, jag menar, come on, vem fan vill jobba på 90 %. Det verkade gå bra att lösa något extrapass för henne, då och då, men ändå.
Man vill ju kvalificera sig upp en nivå från soc iaf. (Och kommunen vill ju inte få en duktig fastanställd på halsen.🙂‍↔️

Sen har jag läst nåt jäkla dokument där kommunpolitikerna menade att då kan ju nyanlända lära sig svenska också, vilket är obeskrivligt naivt, vissa vill inte. Och att utsätta våra äldre som behöver både kontinuitet och kommunikation för att känna sig trygga för det här är hänsynslöst. 😈👊
Citera
2026-06-22, 20:14
  #35
Medlem
Vad bra.

Tyvärr kommer vänstern vinna och rasera detta men men.

Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Finns otroligt mycket jobb inom äldreomsorgen men av någon anledning verkar etniska svenskar inte vilja ha dom. Du kanske ska sätta på dig handskarna och rädda äldreomsorgen?

Svenskar, speciellt kvinnor, utbildar sig i allt större utsträckning.

Varför ska de jobba som USK på äldreboende för 19k när de har examen och kan jobba på kontor för 40k?

Och de som är utan utbildning kan jobba på fabrik med OB och tjäna bra med pengar.

https://da.se/2026/06/pappersarbetaren-linn-21-tjanar-45-000-blev-chockad-nar-lonen-kom/

Eller du tänker hela Sveriges ekonomi ska vara skola, sjukvård och äldrevård? Blir bra det. Idioti.
__________________
Senast redigerad av MidSommarVinter 2026-06-22 kl. 20:17.
Citera
2026-06-22, 22:09
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Det är mycket som är fel inom vissa kommunala hemtjänster.

Vet en afrikansk kvinna som vårdade en närstående.
Hon var sådär i början men efter ett tag blev hon bättre och bättre.

Men vissa fel kommunen gjorde där var bl a; Låta henne gå på 90%, jag menar, come on, vem fan vill jobba på 90 %. Det verkade gå bra att lösa något extrapass för henne, då och då, men ändå.
Man vill ju kvalificera sig upp en nivå från soc iaf. (Och kommunen vill ju inte få en duktig fastanställd på halsen.🙂‍↔️

Sen har jag läst nåt jäkla dokument där kommunpolitikerna menade att då kan ju nyanlända lära sig svenska också, vilket är obeskrivligt naivt, vissa vill inte. Och att utsätta våra äldre som behöver både kontinuitet och kommunikation för att känna sig trygga för det här är hänsynslöst. 😈👊

Kul att det blev bättre med tiden, tar ju ett tag att komma in i jobbet och lära känna brukaren. Gällande att jobba 90%, var är det för fel med det?

Det dokumentet tar jag gärna del av, sen vet vi att kommuner sköter äldreomsorgen på väldigt olika sätt. Detta då de kan ha väldigt olika ambitionsnivå gällande hemtjänsten, vissa kommuner satsar multum och andra gör minsta möjliga. Det där med kommunikation och svenska språket är väl bra om personen har den kunskap som krävs från början, således att man får utveckla sitt språk under arbetstid. Ser det som naturligt och bra steg mot ett bättre språk för de som har utrymme att utveckla språket. Sen måste det finnas en gräns för vad som är tillräckliga språkkunskaper. Det kan ju inte vara så svårt att ta reda på vid en anställningsintervju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in