2026-06-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad sa han?

Enligt Vance, i nya boken, så varnade Kirk för högerns antisemitism i ett samtal sommaren 2025.

Att det blev som Kirk anade är ett faktum.

Att Vance ens återger detta sticker ut.

Annars har han genomgående varit flat när det stormat som värst med hyllningar till Hitler i New York Young Republican Clubs chatt, Carlsons invit av Fuentes, rasist som anställts av Musk.
Et Cetera.

Ur artikeln:

Vances kopplingar till högerinfluencers som har ägnat sig åt antisemitism, och hans ovilja att ta avstånd från dem, har också gjort vissa amerikanska judar obekväma.

Vance erkänner att en växande ström av anti-israeliska stämningar inom den amerikanska högern har ibland glidit över i ren antisemitism.

"Vance acknowledges a growing strain of anti-Israel sentiment on the American right that has at times slid into outright antisemitism"

(...) young conservatives who contend Israel has too much influence on U.S. foreign policy."

Vance:
”Det första var att de var mycket arga över israeliskt inflytande i amerikansk politik.
Det andra var att vissa gick från legitim oenighet med den israeliska regeringen till antisemitism.”

Vance citerar Kirk som säger att för vissa "övergår den oron till ilska och till och med judehat".
https://forward.com/news/831878/jd-vance-charlie-kirk-book-antisemitism/
Han sade att han har varit i Israel och gränsen mot Palestina var så välbevakad att det skulle ta max 15 minuter innan dom hade haft fullt med soldater på plats 7:e oktober. Så han tyckte något var mycket skumt med attacken och frågade sig om det hade varit en standdown order...
Senast redigerad av Jumpingonthemoon 2026-06-22 kl. 20:18.
Citera
2026-06-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Jo du läser in saker i det jag skriver som inte stämmer med det jag skriver. En debatt handlar om åsikter och försök att förklara varför man har dessa åsikter. När någon börjar ljuga, feltolka med vilje och skapa halmgubbar, då kan man säga att hen har förlorat debatten.

Eller när någon säger att den andre har mindre visdom än ett barn. Vilket ju är vad Charlie Kirk gjorde.
Citera
2026-06-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Eller när någon säger att den andre har mindre visdom än ett barn. Vilket ju är vad Charlie Kirk gjorde.
Jag gissar att han gjorde en koppling till Kejsarens Nya Kläder.
Citera
2026-06-22, 22:50
Medlem
Citat:
Jag gissar att han gjorde en koppling till Kejsarens Nya Kläder.

Du kan gissa vad du vill. Det gör det inte mindre till en ad hominemattack - och således en kapitulation.
Citera
2026-06-23, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Du kan gissa vad du vill. Det gör det inte mindre till en ad hominemattack - och således en kapitulation.
Och jag håller inte med dig. Men om du länkar hela debatten så kanske jag ändra inställning, jag har ju inte hört den.
Citera
2026-06-23, 02:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att Kirk kunde motivera sina åsikter. Jag har inte lyssnat på honom förens efter mordet men det lilla jag sett av honom så kunde han alltid motivera varför han tyckte som han tyckte.
Citat:
Vad kunde han motivera? Jag menar ämne
Citat:
Vad han tyckte om Israel t ex.
Citat:
Han sade att han har varit i Israel och gränsen mot Palestina var så välbevakad att det skulle ta max 15 minuter innan dom hade haft fullt med soldater på plats 7:e oktober. Så han tyckte något var mycket skumt med attacken och frågade sig om det hade varit en standdown order...
Du tycker detta var välmotivererat?

Det låter mer som att en rookie uttalat sig - en grogrund för konspirationer.
Se spoiler:
Citera
2026-06-23, 04:03
Medlem
Citat:
Du tycker detta var välmotivererat?

Det låter mer som att en rookie uttalat sig - en grogrund för konspirationer.
Se spoiler:
Ja jag tycker det var väldigt välmotiverat.
Citera
2026-06-23, 04:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja jag tycker det var väldigt välmotiverat.
Inte ett dugg förvånad att Kirk nått framgång med såna supporters som dig. HAHA!

Kirk har sett gränsen till Gaza en gång och han såg många poliser. Därför var det mystiskt med terrordåd.

Jösses ...
Citera
2026-06-23, 06:09
Medlem
Citat:
Inte ett dugg förvånad att Kirk nått framgång med såna supporters som dig. HAHA!

Kirk har sett gränsen till Gaza en gång och han såg många poliser. Därför var det mystiskt med terrordåd.

Jösses ...
Ad hominem, där förlorade du diskussionen.
Citera
2026-06-23, 07:10
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
På förekommen anledning så finns ett behov att kommentera lite om Kirks kändisskap utanför kretsar som står inte ingår i hans målgrupp amerikanska highschool-studenter.

För egen del hade jag viss insikt om vem Kirk var innan han dog. Han var någon med starka åsikter inom amerikansk konservatism, en agitatör av något slag. Han var känd för sina ofta polariserande ståndpunkter och att han delgav dessa genom framträdanden och debatter i det offentliga rummet. Ett upplägg som under hans sista tid och efter hans död ofta efterhärmats med varierande framgång. Kirk var den mest framgångsrike av dessa och tydligen var hans scennärvaro tillräckligt karismatisk för att publiken skulle samlas genom enbart att hans namn gav honom igenkänning; Charlie Kirk - känd för att han var känd.

Sedan kom nyheten om att han blivit skjuten. Det fanns en video där man kunde se när han blev skjuten och jag valde att inte titta på den. Jag såg ingen nytta med att se när någon dör under våldsamma former. Obehagliga och ljugande individer försökte genast kapitalisera på hans död, innan den ens var bekräftad. Black Helicopter-fantasier och annat trams spreds vida kring men fick inget större fäste.

Kirk erhöll postum Horst Wessel-status och toppen av det var minnesstunden som mest liknade en rockkonsert. Det var osmakligt.

Personligen tyckte jag att det var obehagligt att någon blivit skjuten för vad jag i stunden antog var åsikter. Motivet är ännu inte känt och inte heller är någon gärningsman säkert identifierad. Mordet är en gåta och jag tänker inte spekulera vidare i det.

Nu är det änkan som har tagit över. En svagare scenpersonlighet där "Charlie Kirks änka" också har ett kort bäst före-datum. Det är inte heller "female Charlie Kirk" och kan inte bli det.
Citera
2026-06-23, 07:54
Avstängd
Mailmanss avatar
Hon är bara ute efter fame och pengar..
Hon släppte in alla som ormarna som Charlie tog avstånd ifrån. Luktar mossad långa vägar
Citera
2026-06-23, 12:26
Medlem
Citat:
Och jag håller inte med dig. Men om du länkar hela debatten så kanske jag ändra inställning, jag har ju inte hört den.

Var ju inte så svårt att hitta.

https://www.youtube.com/watch?v=dkiM-z0Mzyg

Bonusvideo, som än mer belyser de olika debattfel som Kirk gjorde:
https://www.youtube.com/watch?v=9O7y50cNb7c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här