2026-06-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
För mig handlar debatt om att få någon att tänka till i lite andra banor för en stund.

Om det är fallet så kan du ju aldrig i en debatt hänvisa till vad du tycker. Ingen tänker i andra banor ens en sekund om det enda du har att komma med en personlig åsikt, en uppfattning, eller en känsla. Snarare befäster du den andres tankebana, eftersom hen ser att din åsikt inte verkar kunna stödjas av fakta eller argument.
Senast redigerad av Flaskback 2026-06-22 kl. 15:52.
Citera
2026-06-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Om det är fallet så kan du ju aldrig i en debatt hänvisa till vad du tycker. Ingen tänker i andra banor ens en sekund om det enda du har att komma med en personlig åsikt, en uppfattning, eller en känsla. Snarare befäster du den andres tankebana, eftersom hen din åsikt inte verkar kunna stödjas av fakta eller argument.
En debatt handlar väl oftast om vad folk just tycker?
Citera
2026-06-22, 15:45
Medlem
Citat:

Nej. Som jag redan skrivit, en debatt handlar om att övertyga (den andre, åskådare, kanske beslutsfattare) om varför det man tycker är rätt och riktigt. Du kan ju uttrycka vad du tycker i en demonstration eller en ekokammare. Hela poängen med en debatt är att försöka bevisa att något är mer än något man "bara" tycker.
Citera
2026-06-22, 15:46
Medlem
Citat:

T o m Charlie Kirk - en relativt svag debattör - hade vänt sig i graven över detta påstående. Han var ju alltid noggrant med att komma med något mer än sin personliga åsikt.
Citera
2026-06-22, 15:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att Kirk kunde motivera sina åsikter. Jag har inte lyssnat på honom förens efter mordet men det lilla jag sett av honom så kunde han alltid motivera varför han tyckte som han tyckte.
Vad kunde han motivera? Jag menar ämne.
Citera
2026-06-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad kunde han motivera? Jag menar ämne.
Vad han tyckte om Israel t ex.
Citera
2026-06-22, 16:51
Medlem
Citat:
Nej. Som jag redan skrivit, en debatt handlar om att övertyga (den andre, åskådare, kanske beslutsfattare) om varför det man tycker är rätt och riktigt. Du kan ju uttrycka vad du tycker i en demonstration eller en ekokammare. Hela poängen med en debatt är att försöka bevisa att något är mer än något man "bara" tycker.
Ja man försöker förklara varför man tycker som man tycker.
Citera
2026-06-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ja man försöker förklara varför man tycker som man tycker.

Ja precis. Man kan alltså inte, som du påstår, bara framföra en åsikt. Man måste motivera den också. Det är ju det jag sagt hela tiden.
Citera
2026-06-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ja precis. Man kan alltså inte, som du påstår, bara framföra en åsikt. Man måste motivera den också. Det är ju det jag sagt hela tiden.
Det har jag också sagt hela tiden.
Citera
2026-06-22, 17:11
Medlem
Citat:
Det har jag också sagt hela tiden.

Nej:

Citat:

Citat:
För mig handlar debatt om att få någon att tänka till i lite andra banor för en stund.

Citat:
Så tycker du, jag tycker annorlunda. Det är poängen med att debattera.
Citera
2026-06-22, 17:23
Medlem
Citat:
Nej:
Jo du läser in saker i det jag skriver som inte stämmer med det jag skriver. En debatt handlar om åsikter och försök att förklara varför man har dessa åsikter. När någon börjar ljuga, feltolka med vilje och skapa halmgubbar, då kan man säga att hen har förlorat debatten.
Citera
2026-06-22, 17:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad han tyckte om Israel t ex.
Vad sa han?

Enligt Vance, i nya boken, så varnade Kirk för högerns antisemitism i ett samtal sommaren 2025.

Att det blev som Kirk anade är ett faktum.

Att Vance ens återger detta sticker ut.

Annars har han genomgående varit flat när det stormat som värst med hyllningar till Hitler i New York Young Republican Clubs chatt, Carlsons invit av Fuentes, rasist som anställts av Musk.
Et Cetera.

Ur artikeln:

Vances kopplingar till högerinfluencers som har ägnat sig åt antisemitism, och hans ovilja att ta avstånd från dem, har också gjort vissa amerikanska judar obekväma.

Vance erkänner att en växande ström av anti-israeliska stämningar inom den amerikanska högern har ibland glidit över i ren antisemitism.

"Vance acknowledges a growing strain of anti-Israel sentiment on the American right that has at times slid into outright antisemitism"

(...) young conservatives who contend Israel has too much influence on U.S. foreign policy."

Vance:
”Det första var att de var mycket arga över israeliskt inflytande i amerikansk politik.
Det andra var att vissa gick från legitim oenighet med den israeliska regeringen till antisemitism.”

Vance citerar Kirk som säger att för vissa "övergår den oron till ilska och till och med judehat".
https://forward.com/news/831878/jd-vance-charlie-kirk-book-antisemitism/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in