2026-06-11, 07:27
Avslutad
Jag har tagit 7,5 för andra gången i måndags och sedan dess får jag inte i mig nåt att äta alls. Blir illamående av all mat. Jag fattar ju att det inte är bra, men vet inte hur jag ska göra. Borde väl backa till lägre dos nästa vecka antar jag. Igår fick jag i mig en knäckemacka till frukost och några tuggor sallad till lunch. Sedan inget mer. Någon som har tips? Mejeriprodukter och kött är det som är mest illamåendeframkallande.
Citera
2026-06-12, 21:13
Medlem
bozze4evigts avatar
Har kört ayd sen augusti. Funkat jättebra och superbra service med mera.

Bytte till Mounjaro i februari pga effekt avtagit.

Upplevde dock att ayd ville mjölka på pengar väldigt mycket. Bad om höjd dos men de ville inte dom utan vänta. Fick höjt till slut och fick 5mg pennor till 5mg dos vilket blev dyrt.
Bad om att få höja till 7,5 men de ville ge mig 7,5 penna och inte 15 med klickmetoden.

Sa att andra läkare skriver ut 15mg tidigt skede för att köra klickmetoden. Då skulle de bevilja det efter två månader med 7,5 penna. Sen när höjningen till 15 penna skulle komma så ville de ha betalt för två månadsavgifter då pennnan räcker två månader. 750kr /mån

Bytte till doktera. Inga problem fick 15mg direkt och 199kr /mån

Ayd skulle kosta 3500/mån medan doktera blir ca 1700kr /mån med klickmetoden
Citera
2026-06-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundret-Blixt
Jag har tagit 7,5 för andra gången i måndags och sedan dess får jag inte i mig nåt att äta alls. Blir illamående av all mat. Jag fattar ju att det inte är bra, men vet inte hur jag ska göra. Borde väl backa till lägre dos nästa vecka antar jag. Igår fick jag i mig en knäckemacka till frukost och några tuggor sallad till lunch. Sedan inget mer. Någon som har tips? Mejeriprodukter och kött är det som är mest illamåendeframkallande.
Postafen?
Citera
2026-06-15, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pussel747
Om någon annan råkat ut för samma och känner sig orolig vill jag bara meddela att allt ser bra ut med bebis.

Sen en fråga. Någon som vet hur länge sprutan egentligen håller? Har för mig fyra veckor men jag (och många med mig, vad det verkar) klickar och då har man den ju i åtta veckor och det har funkat för mig iaf. Jag har inte kunnat med att slänga en 15 mg spruta där jag endast tagit två (eller egentligen en eftersom jag klickar) doser, som kostat ca 5000 kr. Vad hade ni gjort?

Grattis till bebisen!

Om inte utgångsdatumet är passerat och den har varit i kylskåp hela tiden och i övrigt ser bra ut skulle nog inte jag tveka.
Citera
2026-06-15, 19:28
Medlem
Jag skulle vilja börja med Monjaro men saknar 2 kg för att ha BMI 30.

Funkar det eller behöver man absolut vara över 30? Jag har inga andra risksjukdomar.
Finns det någon vårdgivare där det varit ok?
Funkar det med de digitala som finansieras av offentlig vård, eller är de hårdare på något sätt? Förstår inte varför inte alla använder dem annars..

Hur går det till när man redovisar längd och vikt, visar man på video eller skickar man in bilder?
Går de igenom ens gamla journaler?
Citera
2026-06-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushme
Jag skulle vilja börja med Monjaro men saknar 2 kg för att ha BMI 30.

Funkar det eller behöver man absolut vara över 30? Jag har inga andra risksjukdomar.
Finns det någon vårdgivare där det varit ok?
Funkar det med de digitala som finansieras av offentlig vård, eller är de hårdare på något sätt? Förstår inte varför inte alla använder dem annars..

Hur går det till när man redovisar längd och vikt, visar man på video eller skickar man in bilder?
Går de igenom ens gamla journaler?

Gör ett försök hos Doktera, jag låg personligen på 29.5 BMI innan jag började och hade inga problem att få det utskrivet. Du skickar en bild och svarar på lite frågor i ett webbformulär, så tips är väl att försöka se lite extra tjock ut på bilden och sedan är det ju upp till dig om du är rak med svaren i formuläret eller inte.
Citera
2026-06-18, 21:05
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag började med Mounjaro 5 mg i måndags kväll.

Nu efter fyra dagar har jag gått ned ungefär 2–3 kg ner. Förstår att mycket är vätska och mindre mat i magen, men ändå en tydlig start.

Största skillnaden hittills är aptiten. Den är nästan helt borta. Är inte alls sugen på mat. Jag blir proppmätt på väldigt små mängder mat, typ kvarg, knäcke/riskakor och lite ost/gurka.

Det mest intressanta är dock suget efter öl och chips men nu känner jag nästan inget sug alls.

Biverkningar hittills: Framför allt trötthet tisdag/onsdag efter jobbet. Var sjukt jävla trött.

Min plan är att ligga kvar på 5 mg åtminstone till mitten av augusti och inte stressa upp till 7,5 mg, eftersom 5 mg redan tar väldigt hårt på min aptit.

Gjorde till middag idag 200 gram kvarg, två knäckebröd och två riskakor. Åt ett knäckebröd och sedan var jag inte sugen på mer.

Hungerkänslan/aptiten är som bortblåst.
Citera
2026-06-21, 19:58
Medlem
Hej,

En fundering till er som kan medicinen och dess effekter. Jag är en medelålders man, 103kg, 193-195cm och en begynnande mage.

Jag har försökt att gå ner i vikt men det är fasen omöjligt. Dricker inte så mycket alkohol men har ett stort sötsug och äter gärna för stora portioner mat. Hade velat gå ner till 90kg eller så.

Vilka läkare/företag rekommenderar ni för att få mounjaro utskrivet?

Klickmetoden verkar praktisk för att komma ner i pris men hur svårt är det att få starkar penna utskrivet?

Hur ska man tänka med hur länge man ska köra och vilken dos. (Lägre och längre eller högre och kortare period).Jag tänker att medicinen skulle var en tillfällig sak och att jag när jag nått en bra målvikt trappar av. Hur har det gått för er som har trappat av?
Citera
2026-06-22, 15:02
Medlem
BlackDahlias avatar
Detta var det smidigaste jag någonsin har varit med om!! Fyllde i formuläret och skickade bild till Doktera igår förmiddag, idag efter lunch hade jag fått recept på startdos och nålar å ett -Hej, har skrivit ut recept, vi hörs om 4 veckor. Lycka till! 😅😂
Jag är typ i chock!! Hade förväntat mig minst en veckas väntetid följt av kanske ett videosamtal eller iaf ett chatt-meddelande med följdfrågor innan godkännande.
Jag plussade på några kilo på vikten då jag låg på BMI 28-29, så för att vara på den säkra sidan så avrundade jag så att säga uppåt!😉
Det enda negativa i den här historien är då att medicinen är restad på alla apotek i närheten, så får beställa. 🤗
Citera
2026-06-22, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackDahlia
Detta var det smidigaste jag någonsin har varit med om!! Fyllde i formuläret och skickade bild till Doktera igår förmiddag, idag efter lunch hade jag fått recept på startdos och nålar å ett -Hej, har skrivit ut recept, vi hörs om 4 veckor. Lycka till! 😅😂
Jag är typ i chock!! Hade förväntat mig minst en veckas väntetid följt av kanske ett videosamtal eller iaf ett chatt-meddelande med följdfrågor innan godkännande.
Jag plussade på några kilo på vikten då jag låg på BMI 28-29, så för att vara på den säkra sidan så avrundade jag så att säga uppåt!😉
Det enda negativa i den här historien är då att medicinen är restad på alla apotek i närheten, så får beställa. 🤗

Vad är det för foto de vill ha och vilken dos har du fått?
Citera
2026-06-22, 21:58
Medlem
BlackDahlias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vad är det för foto de vill ha och vilken dos har du fått?

Jag fick som de flesta andra 2,5mg i startdos. De vill ha en helkroppsbild (ansiktet skall synas för identifikation) i åtsittande/tighta kläder. Du behöver även ta bild på ditt körkort/id-kort.

Lycka till!
Citera
2026-06-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackDahlia
Jag fick som de flesta andra 2,5mg i startdos. De vill ha en helkroppsbild (ansiktet skall synas för identifikation) i åtsittande/tighta kläder. Du behöver även ta bild på ditt körkort/id-kort.

Lycka till!
För hur lång period skrev de ut till dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in