2026-06-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Att erbjuda 3000kr för att senare dubblera erbjudandet vid ett nej låter ganska svinigt och att de hoppas på att sändaren är desperat nog för snabba pengar.

Människor som i ren desperation snabbt måste göra sig av med guld för att få tag i pengar låter inte som särskilt hederliga eller ordningsamma personer. Rör det sig om narkomaner?
Citera
2026-06-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I Sverige säljer vi för marknadsvärdet. Så med allt från bilar till guld.

Sålde en bil av lite ovanligare sort men tyvärr lite nedgången också för några år sedan.
Hade inte ute någon annons, bilen var egentligen inte till salu men en jävel snokade upp mig ändå, trots hemligt/skyddat nummer. Vad skall du ha sa han. Jag drog till i överkant och vi skrev på dagen efter.

Så gör man affär i Sverige. Skulle aldrig gått lägre då jag egentligen inte behöver pengarna. Dock skönt att få en garageplats ledig ändå.

Skön du är som passar på att runka egot lite med att ytterliga beskriva dina tillgångar och krösnäsa för stora affärer på ett anonymt forum.

Men när ett företag går ut till privatpersoner och erbjuder en tjänst för värdering av guld och lägger sig 1/4 av vad som tycks vara skäligt marknadsvärde och dessutom under sitt eget lägsta grundpris då heter det inte affärer på svenska, vi kallar det ocker.

De blåser fattiglappar, pensionärer och vanligt folk som inte har näsa för sånt här men bidrar till samhället på andra sätt, kanske mer än dig. Så ofräscht att sitta på hög häst och slå sig för bröstet. För du fattar att de där tusenlapparna gör skillnad för de som inte är välsignade som du.

Känns det bra?
Citera
2026-06-22, 20:07
Medlem
Är man så korkad och skickar smyckena till guldbrev så förtjänar man att bli lurad.
Citera
2026-06-22, 20:22
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Det är ju hela deras affärsidé att betala så lite som möjligt och sen sälja så dyrt som möjligt.
Citera
2026-06-22, 20:27
Medlem
Enbolots avatar
Har varit i ädelmetalbranchen i 30 år, alla dessa bolag, Guldbrev, Guldturnen med Michael Persbrant och allt vad de kallar sig är bluffmakare då de betalar långt under vad dagspriset på finguldet ligger, ja de betalar tom. sämre än vad Svenska Pantbanken gör som ger 1050 kr/g för finguldet. Bäst vad jag vet är Guldcentralen som ger 1300 kr/g för finguld i form av nypräglade investringstackor.
Dessa blufföretag försöker slå i kunderna att de har kostnader för affinering (rening) av guldet då allt guld oavsett karat smälts ner och silver och koppar avskiljs så de får 24 karat 999/1000. När det gäller tandguld så lurar nästan alla kunderna på värdet av paladium som används som legeringsmetall.
Att som Guldbrev säger i sin reklam "sälj dit guld och få pengar" är befängt då guld är pengar, inflationssäkra pengar desutom.
Citera
2026-06-22, 20:40
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
https://www.sverigesradio.se/artikel/kunder-larmar-om-guldbrevs-metoder-erbjuder-laga-bud
Granskning av SR.

Låter helt sjukt!
Vad vet vi om företaget Guldbrev?
Vad vet vi om företagets VD Robert Per Magnus Nyberg?

Låter Prinsen från Nigeria helt sjukt enligt dig? Du är iallafall en bit på vägen. Om så en liten jävla liten bit för det är skrattretande vad godtrogna vissa är
Citera
2026-06-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Skön du är som passar på att runka egot lite med att ytterliga beskriva dina tillgångar och krösnäsa för stora affärer på ett anonymt forum.

Men när ett företag går ut till privatpersoner och erbjuder en tjänst för värdering av guld och lägger sig 1/4 av vad som tycks vara skäligt marknadsvärde och dessutom under sitt eget lägsta grundpris då heter det inte affärer på svenska, vi kallar det ocker.

De blåser fattiglappar, pensionärer och vanligt folk som inte har näsa för sånt här men bidrar till samhället på andra sätt, kanske mer än dig. Så ofräscht att sitta på hög häst och slå sig för bröstet. För du fattar att de där tusenlapparna gör skillnad för de som inte är välsignade som du.

Känns det bra?

Ingen som tvingar folk sälja eller ta SMS lån, visst är man desperat för hyran eller fungerade saker/kläder så, visst.

Har och har. Planerat och kämpat mitt liv.

Ja, det är ädelt att jobba hårt som USKa hela livet. Inte får man mycket för det.
Citera
2026-06-22, 21:06
Medlem
Enbolots avatar
Vore intressant att veta vad dessa ringar som skickades in vägde? Utgår från att det var vanligt standardguld 18 K.
Citera
2026-06-22, 21:14
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Man väger sitt guld, sen tittar man på nätet vad olika företag erbjuder. Det ska liksom inte vara något jävla dealande med någon satans krumelur.
Nåja, står det Viven Nilsson stämplat på guldet så är det värt lite mer än det väger, likaså om det med kyrilliska bokstäver står Fabege.
Citera
2026-06-22, 21:26
Medlem
B´stards avatar
Bolaget är brutalt lönsamt i en bransch där de inte besitter något som helst monopol på att "köpa guld"

91 miljoner i rörelseresultat på en omsättning om 404 miljoner!! När det hur många som helst som köper guld. Både vinst och vinstmarginal har ökat nåt helt otroligt de senaste åren. Så sent som 2021 gick de med förlust.

Folk är för naiva/lata/bekväma.

Tror man att bolaget kan köra vidare i samma takt så är ju aktien ganska billig. 16 kr för tillfället - vinsten i q1 blev 1.57 kr per aktie , dubblat jämfört med 2025 (även omsättningen snudd på dubblades). Om kunderna inte uteblir så är det förmodligen billigaste aktien någonsin...
Citera
2026-06-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I Sverige säljer vi för marknadsvärdet. Så med allt från bilar till guld.
Så gör man affär i Sverige.
När jag läste detta så tänkte jag att det måste var det dummaste jag hört idag.. Vilket det är, då det såklart inte stämmer - du behöver knappt gå utanför dörren för att veta om det i Sverige, men för ämnets skull så kan du jämföra Tavex (som säljer för över marknadsvärdet) med exempelvis BullionVault (som säljer för marknadsvärdet).
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Folk är generellt sätt snälla och godtrogna. Speciellt den äldre generationen. Man förväntar sig att få ett rimligt pris och inte bli alltför lurad. Att dom senare använder ett lågt initialt bud med aggressiva försäljningsmetoder är ovant för många. Man kan helt förstå varför folk känner sig lurade och som får dåliga omdömen.
Detta stämmer dock och jag skulle instämma i det, förhoppningsvis är det detta som den första citerade syftade på men misslyckades med att artikulera.
Citera
2026-06-22, 21:45
Medlem
Inget tvång att sälja till Guldbrev om man inte vill. Jag hade aldrig gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in