2026-06-22, 16:01
Medlem
bomhulls avatar
Minns att det fanns en vit smörja i maskrosstjälken ,kan man verkligen äta detta?
Citera
2026-06-22, 16:05
Medlem
granskott för c vitamin, sen vet jag fan inte.
Citera
2026-06-22, 16:14
Medlem
Finns väl nån lav (eller flera) som växer lite överallt i norr som man kan koka ner till en äcklig gelegröt för näring?
Åt nån sån gegga i Värmland för länge sen, skulle man tydligen kunna överleva på.
Citera
2026-06-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Kanske för att svamp inte är en växt.
Meen...ditt provrörsbarn.
Fast du har helt rätt i ditt påpekande.
Men däremot, svamp är väl största födokällan i svenska skogar, växt eller inte.

Jag tror inte TS är någon botanisk expert, så att han skulle bry sig om det, om han varit expert hade han inte ens behövt ställa frågan om vad mer som går att äta...
Citera
2026-06-22, 19:02
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Minns att det fanns en vit smörja i maskrosstjälken ,kan man verkligen äta detta?

Jag använder maskros till mycket, dock ej stjälkarna.

Bladen funkar som sallad.

Knopparna är goda att steka.

Roten är användbar.

Blomman kokar jag te på,
Citera
2026-06-22, 19:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag använder maskros till mycket, dock ej stjälkarna.

Bladen funkar som sallad.

Knopparna är goda att steka.

Roten är användbar.

Blomman kokar jag te på,

Glöm inte maskrosvin!
Å andra sidan måste man ha socker (och brödjäst), och det är ju inte lätt att få tag på i nödsituation.
Citera
2026-06-22, 19:56
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, helt otroligt att det krävdes nio inlägg innan någon skrev svamp.

I butiken så är kantareller rätt dyra men att gå ut i skogen och plocka dem är gratis.

Samma sak med många bär såsom blåbär, lingon, smultron och hallon. Brukar vara lätta att hitta och är gratis att plocka.
Det är väldigt lite näring/energi i svamp.
Citera
2026-06-22, 19:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det är väldigt lite näring/energi i svamp.

Kanske sant men väldigt goda.
Citera
2026-06-22, 20:09
Medlem
Jag vill varmt rekommendera https://www.skogsskafferiet.se/ . Där kan man se vilka växter som är ätliga under årets alla månader. En riktig guldgruva av information.

Kombinera gärna med gratisappen Seek by iNaturalist. Den identifierar all flora och fauna med stor framgång. Man får mycket info genom den, och även släktskap och latinsk namn.

Kopiera sen det latinska namnet och googla det med "edible" eller "medicinal", så kan man hitta väldigt många medicinalväxter och ätbara växter. Jag använder även Seek för att identifiera svampar, dock så har jag med mig en svampbok då också.

En bra portal för medicinalväxter är: https://www.gammaltochnytt.com/medicinalv%C3%A4xter-i-sverige .
Citera
2026-06-22, 20:40
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Glöm inte maskrosvin!
Å andra sidan måste man ha socker (och brödjäst), och det är ju inte lätt att få tag på i nödsituation.

Blåbär däremot är självjäsande.

Själv hämtar jag stor del av min mat i skogen, utan att det för den skull råder någon nödsituation.
Citera
2026-06-22, 20:49
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Blir det riktig krisigt får man nog vidga vyerna lite och varva svampen med Insekter
Citera
2026-06-22, 20:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Blåbär däremot är självjäsande.

Själv hämtar jag stor del av min mat i skogen, utan att det för den skull råder någon nödsituation.

När jag fiskade tog ett ton torsk och sej per tur, skojar inte. Tyvärr så sålde jag båten för 20 år sedan. (Förnedrade/förändrade regler i Västerhavet, läs EU). Halland.

Tyvärr 2:
Stora delar av året så kan man inte plocka svamå och bär i Sverige, eller äpplen etc.
Mänga verkar tro det i tråden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in