Citat:
Ursprungligen postat av
din.mats.i.skolan
Du utgår från att TS är biolog, kanske det stämmer, kanske inte, men många tänker lika runt växter och svampar.
Skulle ändå vilja repetera min skepsis runt svampar. Här är det lätt att göra fel och med vissa svampar gäller väldigt små frihetsgrader. Kanske upptäcker du ditt misstag först flera veckor senare och då för att dina njurar inte längre fungerar. Enda säkra kortet är “soppar” som inte är röda på undersidan (väldigt få är det). Sedan finns någon enstaka som smakar väldigt illa men som inte är giftig.
Jag utgår från att TS har läst bilogi i grundskolan. Gul kantarell och blek taggsvamp är två till säkra svampkort.
Nu gäller ämnet dock ätbara växter. Kan tipsa om facebookprofilen ”Veckans växt”, en kille som går igenom en ätlig växt per vecka från Sveriges flora.