2026-06-23, 02:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Man kan inte fasta i månader och samtidigt må bra! Man överlever om man har ofantlig tur ca 2 månader på bara vatten men blir snabbt så svag att man knappt förmår röra på sig!
Om inte fettförbränningen kommer igång sjunker pulsen dramatiskt och man blir svag och orkeslös efter några dagar. Det gäller att just kåmpa och röra sig samt att få i sig de mineraler som finns i alla växter.

Jodå man kan må förvånsvärt bra men självklart slutar svält med döden.
Citera
2026-06-23, 04:25
Medlem
På vintern nej. På sommaren: maskrosor, brännässlor, svamp och bär. Men det är inget du kommer överleva på.

Jakt och fiske är nyckeln till överlevnad.

Om du inte ens klarat det så har jag ett grymt trix. Köp rent baconsvålschips som du maler ned i en mixer och blandar med lite talg. Kan mixa ned i multivitamin också. Jag brukar ha torkad lever. Sen pressa ned i tomma snusdosor, lägg i kylen och flytta över till plastfolie eller vaxpapper när det stelnat.

Extremt energirikt och mycket protein. Innehåller allt man behöver.

Får plats med ett par års ranson i en stor ryggsäck. Faktiskt ganska gott dessutom.
Citera
2026-06-23, 04:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Du utgår från att TS är biolog, kanske det stämmer, kanske inte, men många tänker lika runt växter och svampar.

Skulle ändå vilja repetera min skepsis runt svampar. Här är det lätt att göra fel och med vissa svampar gäller väldigt små frihetsgrader. Kanske upptäcker du ditt misstag först flera veckor senare och då för att dina njurar inte längre fungerar. Enda säkra kortet är “soppar” som inte är röda på undersidan (väldigt få är det). Sedan finns någon enstaka som smakar väldigt illa men som inte är giftig.

Håller man sig till soppar och kantareller av olika slag så är svamp ok även om det nu inte är växter men fortfarande ätbara och finns i skogen.
Citera
2026-06-23, 06:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Så du tänker bli samlare som nomaderna? Hört talas om odling och djurhushållning? Det växer inget ätbart i skogen under vintern.
Citera
2026-06-23, 15:28
Medlem
RektumHamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Du utgår från att TS är biolog, kanske det stämmer, kanske inte, men många tänker lika runt växter och svampar.

Skulle ändå vilja repetera min skepsis runt svampar. Här är det lätt att göra fel och med vissa svampar gäller väldigt små frihetsgrader. Kanske upptäcker du ditt misstag först flera veckor senare och då för att dina njurar inte längre fungerar. Enda säkra kortet är “soppar” som inte är röda på undersidan (väldigt få är det). Sedan finns någon enstaka som smakar väldigt illa men som inte är giftig.

Jag utgår från att TS har läst bilogi i grundskolan. Gul kantarell och blek taggsvamp är två till säkra svampkort.

Nu gäller ämnet dock ätbara växter. Kan tipsa om facebookprofilen ”Veckans växt”, en kille som går igenom en ätlig växt per vecka från Sveriges flora.
Citera
2026-06-23, 15:35
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Hur mkt kcal är det i svamp??, 100g svamp lika med ?, 1000g svamp lika med??.

Det är väldigt få kalorier, ca 250 per kilo svamp. Inte så mycket, men betydligt mer än noll. That said - finns blåbär, björnbär och hallon så skippa svampen.
Citera
2026-06-23, 16:14
Medlem
nofjuns avatar
Det finns enormt mycket, nypon, havtorn blåbär, lingon, hjortron, hallon, smultron, björnbär, enbär, rönnbär, slånbär, nässlor, harsyra, kirskål, maskros, granskott och olika svampar är bara några exempel. Med rätt kunskap kan man hitta förvånansvärt mycket ätbart.
Citera
2026-06-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om inte fettförbränningen kommer igång sjunker pulsen dramatiskt och man blir svag och orkeslös efter några dagar. Det gäller att just kåmpa och röra sig samt att få i sig de mineraler som finns i alla växter.

Jodå man kan må förvånsvärt bra men självklart slutar svält med döden.

Då tycker jag du ska prova att fasta ett par månader!👍😁
Citera
2026-06-23, 20:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Då tycker jag du ska prova att fasta ett par månader!👍😁
Det avser jag att göra när livsmedelsmarknaden kollapsar och det blir global massvält, t.ex efter ett kärnvapenkrig.
Citera
2026-06-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är det!
Kostar nada, men gå ut i skogen bara, inte i bebyggelse. -Det finns hundar och katter i bebyggelse..
(Pinkar och skiter)

Bra tänkt! Det ska jag ta med mig!
Citera
Idag, 07:36
Medlem
skalman1973s avatar
Det intressanta i sammanhanget är egentligen inte vad som är ätbart utan metoder för spara/lagra det man hittar . Hasselnötter är tacksamt svamp är tacksamt lingon är tacksamt saltad torkad fisk är tacksamt ( tänk förvaring och hållbarhet )

Nu gav jag bara några få exempel . Men tänker man långsiktigt och på de mindre fruktbara delarna av året så måste man " lagra "
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in