2026-06-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad säger Jesus?

Vad var Jesu gärningar?
Citera
2026-06-22, 17:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad var Jesu gärningar?
Men vad säger Jesus om att tro?
Citera
2026-06-22, 19:01
Medlem
Citat:
Men vad säger Jesus om att tro?

Men vad säger Jesu gärningar?
Citera
2026-06-22, 19:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men vad säger Jesu gärningar?
Gärningar:
Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. — Matteus 7:21

Tro:
Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Citera
2026-06-22, 19:24
Medlem
Citat:
Gärningar:
Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. — Matteus 7:21

Tro:
Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Precist, det behövs både tro och gärningar.
Citera
2026-06-22, 19:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Precist, det behövs både tro och gärningar.
Och kärlek till budskapet, vare sig man hört det eller inte.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35
Citera
2026-06-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Du frågar saker som normalt tar en livstid att förstå.
Om det hade varit lätt, så hade vi inte behövt vare sig religion eller psykologer.

Men tänk dig ett litet barn.
Dom som ännu inte blivit hjärntvättade med lärdom om vad som är bra och vad som är dåligt.

Den dag du upptäcker att du inte duger som du är, den dagen kommer synden till världen.
Det är skitenkelt

Martyrer koms ihåg mycket mer. Om Jesus inte dött hade han knappast blivit samma symbol om han ens blivit ihågkommen.

Förr behövde folk religion för att "förklara" saker de inte begrep.
Bra utbildning minskar procenten religiösa, i Sverige har det minskat från nästan alla till få procent på drygt 100 år...
En del svaga behöver religion som krycka fortfarande och en del troende är bara korkade

Bibeln LJUGER om flera saker. T ex var Barabas INTE en rövare som påstås, utan en frihetskämpe mer fysiskt påtaglig, så INTE konstigt om de av romarna förtryckta judarna tyckte Barabas var viktigare än Jesus, speciellt eftersom många judar INTE trodde på att Jesus var Messias.
Dessutom är det mycket möjligt att som någon skrev att religiösa ledare ville ha bort Jesus och det är möjligt att då låg bakom att Jesus togs och inte valdes att räddas.

F ö var det smart av romledningen att låta judarna välja vilken som skulle räddas, för då kunde de skylla på judarna...
Citera
2026-06-22, 22:14
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Vad är helighet?
Gud.

Tron. Blodet. Kärleken.
Gud är kärlek. Sonen Jesus Guds lamm är samma lika.
Förbundet. Gemenskap.

Nåt helt och fullkomligt kan vara heligt. Utan svek. När man är frimodig. När man inte är rädd. När man läkt. När man är tyst i anden. Är Helighet. Förtröstan. Helighet är att lita till Gud och abide in him. Tack Jesus.

Friheten i Kristus.
Helighet.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-06-22 kl. 22:39.
Citera
2026-06-23, 05:04
Medlem
Pungsvings avatar
För han hetsade mot prästernas arvoden.
Citera
2026-06-23, 13:51
Medlem
Citat:
Om det är enbart tro "allena" som frälser, så behövs ju inga gärningar för att bli frälst, medans Jakob sade att det behövs både tro och gärningar.
Exakt hur många goda gärningar? Med ditt resonemang finns det väldigt många människor som idag är i helvetet även om de trodde på allt som Jesus lärde och gjorde men på grund av ålder eller sjukdom eller handikapp inte hann prestera tillräckligt för att "köpa" sin frälsning. Rövaren på korset till exempel hann ju bara med en god gärning, om vi nu ens kan räkna bekännelsen som en "gärning". Om 1 god gärning räckte för honom men 10 eller 100 goda gärningar inte räcker för dig eller mig så kan ingen vara säker på sin frälsning.

Bibeln är tydlig med att våra gärningar bör reflektera vad vi tror på. Ingenstans i Bibeln står det dock något om att det är gärningarna i sig som frälser oss. Eller ens att gärningar plus tron frälser oss. Det är tron allena, vilket jag menar framgår tydligt av bland annat verserna från Efesierbrevet och Galaterbrevet.

Men inte vilken tro som helst. Den som "säger sig tro" (som Jesus uttryckte det) men lever ett liv som indikerar att tron inte är förankrad i Jesus Kristus och hans frälsningsgärning på korset har en falsk tro som Gud inte erkänner. Det är viktigt att man förstår begrepp som "tro" och "nåd" på ett korrekt sätt och inte missbrukar begreppen som en ursäkt för att leva ett hedonistisk och oansvarigt liv. Paulus bemöter ju mycket av just detta i sina brev, inte minst genom sin polemik mot exempelvis gnosticismen.

Rätt tro kommer att producera rätt gärningar, fel tro kommer att producera fel gärningar. Och inte ens den mest helgade av oss ofullkomliga människor kommer alltid att göra rätt gärningar. Syndfri perfektion finns inte, annat än hos Jesus Kristus.
Citera
2026-06-23, 14:01
Medlem
Det behövdes en stort trolleri trick för att återta makten över folket?
Citera
2026-06-23, 14:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Exakt hur många goda gärningar? Med ditt resonemang finns det väldigt många människor som idag är i helvetet även om de trodde på allt som Jesus lärde och gjorde men på grund av ålder eller sjukdom eller handikapp inte hann prestera tillräckligt för att "köpa" sin frälsning. Rövaren på korset till exempel hann ju bara med en god gärning, om vi nu ens kan räkna bekännelsen som en "gärning". Om 1 god gärning räckte för honom men 10 eller 100 goda gärningar inte räcker för dig eller mig så kan ingen vara säker på sin frälsning.

Bibeln är tydlig med att våra gärningar bör reflektera vad vi tror på. Ingenstans i Bibeln står det dock något om att det är gärningarna i sig som frälser oss. Eller ens att gärningar plus tron frälser oss. Det är tron allena, vilket jag menar framgår tydligt av bland annat verserna från Efesierbrevet och Galaterbrevet.

Men inte vilken tro som helst. Den som "säger sig tro" (som Jesus uttryckte det) men lever ett liv som indikerar att tron inte är förankrad i Jesus Kristus och hans frälsningsgärning på korset har en falsk tro som Gud inte erkänner. Det är viktigt att man förstår begrepp som "tro" och "nåd" på ett korrekt sätt och inte missbrukar begreppen som en ursäkt för att leva ett hedonistisk och oansvarigt liv. Paulus bemöter ju mycket av just detta i sina brev, inte minst genom sin polemik mot exempelvis gnosticismen.

Rätt tro kommer att producera rätt gärningar, fel tro kommer att producera fel gärningar. Och inte ens den mest helgade av oss ofullkomliga människor kommer alltid att göra rätt gärningar. Syndfri perfektion finns inte, annat än hos Jesus Kristus.
Frågan om gärningar är en fråga om människans allmänna beteende.

Hav bort ifrån mig dina sångers buller; jag gitter icke höra ditt psaltarspel. Men må rätten flöda fram såsom vatten, och rättfärdigheten lik en bäck som aldrig sinar. — Amos 5:23-24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in