2026-06-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Exakt hur många goda gärningar? Med ditt resonemang finns det väldigt många människor som idag är i helvetet även om de trodde på allt som Jesus lärde och gjorde men på grund av ålder eller sjukdom eller handikapp inte hann prestera tillräckligt för att "köpa" sin frälsning. Rövaren på korset till exempel hann ju bara med en god gärning, om vi nu ens kan räkna bekännelsen som en "gärning". Om 1 god gärning räckte för honom men 10 eller 100 goda gärningar inte räcker för dig eller mig så kan ingen vara säker på sin frälsning.

Bibeln är tydlig med att våra gärningar bör reflektera vad vi tror på. Ingenstans i Bibeln står det dock något om att det är gärningarna i sig som frälser oss. Eller ens att gärningar plus tron frälser oss. Det är tron allena, vilket jag menar framgår tydligt av bland annat verserna från Efesierbrevet och Galaterbrevet.

Men inte vilken tro som helst. Den som "säger sig tro" (som Jesus uttryckte det) men lever ett liv som indikerar att tron inte är förankrad i Jesus Kristus och hans frälsningsgärning på korset har en falsk tro som Gud inte erkänner. Det är viktigt att man förstår begrepp som "tro" och "nåd" på ett korrekt sätt och inte missbrukar begreppen som en ursäkt för att leva ett hedonistisk och oansvarigt liv. Paulus bemöter ju mycket av just detta i sina brev, inte minst genom sin polemik mot exempelvis gnosticismen.

Rätt tro kommer att producera rätt gärningar, fel tro kommer att producera fel gärningar. Och inte ens den mest helgade av oss ofullkomliga människor kommer alltid att göra rätt gärningar. Syndfri perfektion finns inte, annat än hos Jesus Kristus.
Alltså: liksom en endas överträdelse ledde till fällande dom för alla människor, så har också en endas rättfärdiga gärning lett till frikännande och liv för alla människor. Rom 5:18

En gärning räckte.

Ty det är Gud som verkar i er så att ni både i vilja och gärning förverkligar hans syfte. Filipperbrevet 2:13

Så nej, du kan inte säga att tron frälser. Om ingen predikar, hur ska någon höra evangeliet då? Det är minst sagt själviskt.

Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta. 2:12

Arbeta på din frälsning innebär att du inte kan ta din frälsning för givet. Annars skulle ingen avfalla från tron, och vi vet att så inte är fallet.

Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min Fader i himlen. Matt 10.33

Om du förnekar Jesus som Gud, som Jv gör, kommer du inte till Fadern. Om du inte bekänner din tro inför människor blir du förnekad av änglarna. Lukas 12 tror jag.
Citera
2026-06-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Alltså: liksom en endas överträdelse ledde till fällande dom för alla människor, så har också en endas rättfärdiga gärning lett till frikännande och liv för alla människor. Rom 5:18
Och vem är denna enda? Jo det är ingen annan än Jesus Kristus, Guds enfödde son, som kom till jorden för att frälsa mänskligheten genom att dö på korset för våra synder. Jehovas vittnen och andra som menar att vi frälser oss själva genom våra gärningar förminskar Kristi frälsningsgärning på korset.

Citat:
Om du förnekar Jesus som Gud, som Jv gör, kommer du inte till Fadern. Om du inte bekänner din tro inför människor blir du förnekad av änglarna. Lukas 12 tror jag.
Precis, och det är ju inte minst synen på Jesus Kristus som skiljer Jehovas vittnen från kristendom.
Citera
2026-06-23, 15:38
Medlem
Citat:
Exakt hur många goda gärningar?

Varför antar du att det är ett antal gärningar? Varför försöker du förvränga det jag (och Jakob) säger?

Citat:
Med ditt resonemang finns det väldigt många människor som idag är i helvetet även om de trodde på allt som Jesus lärde och gjorde men på grund av ålder eller sjukdom eller handikapp inte hann prestera tillräckligt för att "köpa" sin frälsning.

Du förvränger, man kan inte "köpa sin frälsning". Om man är gammal, är sjuk eller har ett handikapp, så kan man ändå älska sin nästa som sig själv, det är en gärning.

Citat:
Rövaren på korset till exempel hann ju bara med en god gärning, om vi nu ens kan räkna bekännelsen som en "gärning". Om 1 god gärning räckte för honom men 10 eller 100 goda gärningar inte räcker för dig eller mig så kan ingen vara säker på sin frälsning.

Återigen förvränger du. Jakob är tydlig med vad som gäller, om man säger sig ha tro, men säger till en broder eller syster: "Gå i frid, håll er varma och ät er mätta«" trots att dom är utan kläder och saknar mat för dagen, så har man en död tro.

Det handlar inte om antalet gärningar, utan om att man som kristen har gärningar, om man nu tror.

Citat:
Bibeln är tydlig med att våra gärningar bör reflektera vad vi tror på. Ingenstans i Bibeln står det dock något om att det är gärningarna i sig som frälser oss. Eller ens att gärningar plus tron frälser oss. Det är tron allena, vilket jag menar framgår tydligt av bland annat verserna från Efesierbrevet och Galaterbrevet.

Du säger gärningar bör reflektera vad vi tror på, men om man enbart har tro(tron allena), och inga gärningar, tror du att Gud ser den personen med ett gott öga?

Citat:
Rätt tro kommer att producera rätt gärningar, fel tro kommer att producera fel gärningar.

Så gärningar krävs också? Inte bara en tro?
Citera
2026-06-23, 16:45
Medlem
Citat:
Och vem är denna enda? Jo det är ingen annan än Jesus Kristus, Guds enfödde son, som kom till jorden för att frälsa mänskligheten genom att dö på korset för våra synder. Jehovas vittnen och andra som menar att vi frälser oss själva genom våra gärningar förminskar Kristi frälsningsgärning på korset.

Precis, och det är ju inte minst synen på Jesus Kristus som skiljer Jehovas vittnen från kristendom.
Romarbrevet 4
[4] Den som har gärningar att peka på (Herre, herre, profeterade vi inte i ditt nsmn) får sin lön inte som en nåd utan som en rättighet. [5] Den däremot som står utan gärningar men tror på honom som gör syndaren rättfärdig, han (nyfrälst/nyomvänd som rövaren på korset) får sin TRO räknad som rättfärdighet.

Av den som fått mer, krävs mer. Har du tro och kunskap SKALL du förkunna evangeliet.

Matteus 5
[16] På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.

Romarbrevet 2
[6] Han skall löna var och en efter hans gärningar:

Sök på gärningar på bibeln.se. Du kanske lär dig något!
Citera
2026-06-23, 16:55
Medlem
Citat:
Romarbrevet 4
[4] Den som har gärningar att peka på (Herre, herre, profeterade vi inte i ditt nsmn) får sin lön inte som en nåd utan som en rättighet. [5] Den däremot som står utan gärningar men tror på honom som gör syndaren rättfärdig, han (nyfrälst/nyomvänd som rövaren på korset) får sin TRO räknad som rättfärdighet.

Av den som fått mer, krävs mer. Har du tro och kunskap SKALL du förkunna evangeliet.

Matteus 5
[16] På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.

Romarbrevet 2
[6] Han skall löna var och en efter hans gärningar:

Sök på gärningar på bibeln.se. Du kanske lär dig något!
Jag tycker nog jag varit tydlig med var Bibeln står i frågan och ser inget mervärde i någon fortsatt diskussion med er jehovas vittnen.
Agree to disagree helt enkelt.
Citera
2026-06-23, 17:01
Medlem
Citat:
Jag tycker nog jag varit tydlig med var Bibeln står i frågan och ser inget mervärde i någon fortsatt diskussion med er jehovas vittnen.
Agree to disagree helt enkelt.
Nej, du har bevisligen fel. Det kan alla som sökt på ordet gärningar på bibeln.se intyga. Jag har aldrig varit ett döpt JV.
Citera
2026-06-24, 08:37
Medlem
Citat:
Nej, du har bevisligen fel. Det kan alla som sökt på ordet gärningar på bibeln.se intyga. Jag har aldrig varit ett döpt JV.
Då är du välkommen att kommentera bibelverser som tidigare nämnts i tråden och som säger motsatsen till vad du hävdar:

"Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig. Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem." (Ef 2:8-10, SFB)

"Men vi vet att människan inte förklaras rättfärdig genom laggärningar utan genom tro på Jesus Kristus. Därför har också vi satt vår tro till Kristus Jesus, för att stå som rättfärdiga genom tro på Kristus och inte genom laggärningar. Genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig"

Bibelverserna du valde att citera understryker vikten av goda gärningar vilket jag såklart instämmer med till 100%. Våra gärningar har konsekvenser. Men de kan inte frälsa oss från vår synd. Verserna Matt 5:16 och Rom 2:6 som du tar upp nämner ingenting om frälsning eller rättfärdiggörelse. Och Rom 4:4-5 säger ju motsatsen till det du påstår, där det lyfts fram hur Abraham blev rättfärdig genom sin tro och inte genom sina gärningar.

Det kan vara värt att lyfta fram hela stycket för att göra poängen ännu tydligare:

[1] Vad ska vi då säga att Abraham fann, vår förfader efter köttet? [2] Om Abraham förklarades rättfärdig genom gärningar, då har han något att berömma sig av – men inte inför Gud. [3] För vad säger Skriften? Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet. [4] Den som har gärningar får sin lön, inte av nåd utan som förtjänst. [5] Men den som utan gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, han får sin tro tillräknad som rättfärdighet.
[6] Därför uttalar också David sin saligprisning över den människa som Gud tillräknar rättfärdighet utan gärningar: [7] Saliga är de som fått sina brott förlåtna, sina synder övertäckta. [8] Salig är den som Herren inte tillräknar synd.
[9] Gäller den saligprisningen bara de omskurna eller även de oomskurna? Vi säger ju att Abraham fick tron tillräknad som rättfärdighet. [10] När fick han den tillräknad? Som omskuren eller som oomskuren? Inte som omskuren, utan som oomskuren. [11] Han fick omskärelsens tecken som bekräftelse på trons rättfärdighet, och den hade han redan som oomskuren. Så skulle han bli far till alla oomskurna som tror, och så skulle rättfärdighet tillräknas dem. [12] Han skulle också bli far till de omskurna, de som inte bara tillhör de omskurna utan också vandrar i spåren av den tro som vår far Abraham hade redan som oomskuren.

(Rom 4:1-12, SFB)

Vi ser alltså återigen att tron är det som förklarar den orättfärdige rättfärdig. Abraham blev rättfärdig genom tron, inte genom sina gärningar. Vilket illustreras genom att han i Guds ögon betraktades som rättfärdig genom sin tro redan som oomskuren. Alltså innan gärningen omskärelse hade gjorts.
Citera
2026-06-24, 09:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Kristna är oense om alla dogmer som människor har formulerat. Men de är alla lika inför sitt ointresse för Jesus och hans ord.

Vid den tiden talade Jesus och sade: »Jag prisar dig, Fader, du himmelens och jordens Herre, för att du väl har dolt detta för de visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga. — Matteus 11:25

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera
2026-06-24, 09:38
Medlem
Citat:
Då är du välkommen att kommentera bibelverser som tidigare nämnts i tråden och som säger motsatsen till vad du hävdar:

"Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig. Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem." (Ef 2:8-10, SFB)

"Men vi vet att människan inte förklaras rättfärdig genom laggärningar utan genom tro på Jesus Kristus. Därför har också vi satt vår tro till Kristus Jesus, för att stå som rättfärdiga genom tro på Kristus och inte genom laggärningar. Genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig"

Bibelverserna du valde att citera understryker vikten av goda gärningar vilket jag såklart instämmer med till 100%. Våra gärningar har konsekvenser. Men de kan inte frälsa oss från vår synd. Verserna Matt 5:16 och Rom 2:6 som du tar upp nämner ingenting om frälsning eller rättfärdiggörelse. Och Rom 4:4-5 säger ju motsatsen till det du påstår, där det lyfts fram hur Abraham blev rättfärdig genom sin tro och inte genom sina gärningar.

Det kan vara värt att lyfta fram hela stycket för att göra poängen ännu tydligare:

[1] Vad ska vi då säga att Abraham fann, vår förfader efter köttet? [2] Om Abraham förklarades rättfärdig genom gärningar, då har han något att berömma sig av – men inte inför Gud. [3] För vad säger Skriften? Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet. [4] Den som har gärningar får sin lön, inte av nåd utan som förtjänst. [5] Men den som utan gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, han får sin tro tillräknad som rättfärdighet.
[6] Därför uttalar också David sin saligprisning över den människa som Gud tillräknar rättfärdighet utan gärningar: [7] Saliga är de som fått sina brott förlåtna, sina synder övertäckta. [8] Salig är den som Herren inte tillräknar synd.
[9] Gäller den saligprisningen bara de omskurna eller även de oomskurna? Vi säger ju att Abraham fick tron tillräknad som rättfärdighet. [10] När fick han den tillräknad? Som omskuren eller som oomskuren? Inte som omskuren, utan som oomskuren. [11] Han fick omskärelsens tecken som bekräftelse på trons rättfärdighet, och den hade han redan som oomskuren. Så skulle han bli far till alla oomskurna som tror, och så skulle rättfärdighet tillräknas dem. [12] Han skulle också bli far till de omskurna, de som inte bara tillhör de omskurna utan också vandrar i spåren av den tro som vår far Abraham hade redan som oomskuren.

(Rom 4:1-12, SFB)

Vi ser alltså återigen att tron är det som förklarar den orättfärdige rättfärdig. Abraham blev rättfärdig genom tron, inte genom sina gärningar. Vilket illustreras genom att han i Guds ögon betraktades som rättfärdig genom sin tro redan som oomskuren. Alltså innan gärningen omskärelse hade gjorts.
Förstår du skillnaden mellan NÅD och LÖN? Vi är FRÄLSTA av NÅD, och vi får LÖN för goda GÄRNINGAR!

Känn dig lurad av en falsk lära! Förblindelse är en synd!
Citera
2026-06-24, 11:46
Medlem
Citat:
Förstår du skillnaden mellan NÅD och LÖN? Vi är FRÄLSTA av NÅD, och vi får LÖN för goda GÄRNINGAR!
Vilket ju är exakt det jag varit inne på hela tiden. Vi blir alltså inte frälsta av våra goda gärningar.
Att vi får lön däremot är någonting helt annat.

Du nämnde tidigare att du inte "varit ett döpt JV" men det är likväl Jehovas vittnens läror du förespråkar? Jag ställer frågan eftersom det är ganska viktigt i sammanhanget då JV tror på en annan Bibel och en annan Jesus än vad kristna tror på. JV tror ju till exempel inte att Jesus är Gud, vilket är en central sanning inom kristendomen.
Citera
2026-06-24, 12:38
Medlem
Citat:
Vilket ju är exakt det jag varit inne på hela tiden. Vi blir alltså inte frälsta av våra goda gärningar.
Att vi får lön däremot är någonting helt annat.

Du nämnde tidigare att du inte "varit ett döpt JV" men det är likväl Jehovas vittnens läror du förespråkar? Jag ställer frågan eftersom det är ganska viktigt i sammanhanget då JV tror på en annan Bibel och en annan Jesus än vad kristna tror på. JV tror ju till exempel inte att Jesus är Gud, vilket är en central sanning inom kristendomen.
Nej, du blir frälst från dina ONDA gärningar av NÅD, inte för att du förtjänat frälsning för goda gärningar. För att ingen ska berömma sig och skryta. Det är vsd Paulus skriver. Läs Matt 6 om lön och skatter i himlen, som du samlar genom goda gärningar på jorden. Läs också om talenter, dvs andliga gåvor, som du kan bli av med. Du kan alltså bli av ned din frälsning om du är trolös.

Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: ARBETA med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta.

Arbeta, vilket betyder att du KAN bli frälst om du, som Jesus säger, håller ut till slutet. Inte ens Paulus var så tvärsäker som du på att han var frälst.

kanske jag då kan nå fram till uppståndelsen från de döda.Tro inte att jag redan har nått detta eller redan har blivit fullkomlig.

Du ska läsa vad jag skriver utan att jämföra med vad andra skriver.
Citera
2026-06-24, 13:32
Medlem
Citat:
Nej, du blir frälst från dina ONDA gärningar av NÅD, inte för att du förtjänat frälsning för goda gärningar. För att ingen ska berömma sig och skryta. Det är vsd Paulus skriver. Läs Matt 6 om lön och skatter i himlen, som du samlar genom goda gärningar på jorden. Läs också om talenter, dvs andliga gåvor, som du kan bli av med. Du kan alltså bli av ned din frälsning om du är trolös.
Självklart kan en människa förlora sin frälsning. Bibeln har flera exempel på detta. Men inte genom man råkat synda så många gånger att Gud slutar att förlåta. Eller för att man inte uppfyller en godtycklig kvot av goda gärningar som man måste hinna åstadkomma innan man dör. Det är tron som frälser, och det är avfall från tron gör att vi kan förlora vår frälsning.

Citat:
Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: ARBETA med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta.
Vad gäller Fil 2:12 så framgår det tydligt att Paulus skriver till människor som redan är troende kristna. Paulus skulle inte använda begrepp som ”mina älskade” och ”ni som alltid varit lydiga” om han talade om hedningar, utan han talar till sina bröder och systrar i tron. Paulus uppmaning handlar däremot om andlig mognad. Det är skillnad på rättfärdiggörelse och helgelse. Och i versen precis efter förtydligar också Paulus att det är ”Gud som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja ska ske” så inte ens helgelsen kan vi skryta och ta åt oss äran för, utan vi är helt beroende av den Helige Andes hjälp.

Citat:
Du ska läsa vad jag skriver utan att jämföra med vad andra skriver
Jag föredrar att jämföra vad du skriver med vad Bibeln faktiskt säger. Visst finns det delar som förenar JV med kristendom men det är också viktigt att lyfta fram skillnaderna, inte minst i synen på Jesus Kristus och på vad som är grunden för vår frälsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in