Citat:
Alltså: liksom en endas överträdelse ledde till fällande dom för alla människor, så har också en endas rättfärdiga gärning lett till frikännande och liv för alla människor. Rom 5:18
Exakt hur många goda gärningar? Med ditt resonemang finns det väldigt många människor som idag är i helvetet även om de trodde på allt som Jesus lärde och gjorde men på grund av ålder eller sjukdom eller handikapp inte hann prestera tillräckligt för att "köpa" sin frälsning. Rövaren på korset till exempel hann ju bara med en god gärning, om vi nu ens kan räkna bekännelsen som en "gärning". Om 1 god gärning räckte för honom men 10 eller 100 goda gärningar inte räcker för dig eller mig så kan ingen vara säker på sin frälsning.
Bibeln är tydlig med att våra gärningar bör reflektera vad vi tror på. Ingenstans i Bibeln står det dock något om att det är gärningarna i sig som frälser oss. Eller ens att gärningar plus tron frälser oss. Det är tron allena, vilket jag menar framgår tydligt av bland annat verserna från Efesierbrevet och Galaterbrevet.
Men inte vilken tro som helst. Den som "säger sig tro" (som Jesus uttryckte det) men lever ett liv som indikerar att tron inte är förankrad i Jesus Kristus och hans frälsningsgärning på korset har en falsk tro som Gud inte erkänner. Det är viktigt att man förstår begrepp som "tro" och "nåd" på ett korrekt sätt och inte missbrukar begreppen som en ursäkt för att leva ett hedonistisk och oansvarigt liv. Paulus bemöter ju mycket av just detta i sina brev, inte minst genom sin polemik mot exempelvis gnosticismen.
Rätt tro kommer att producera rätt gärningar, fel tro kommer att producera fel gärningar. Och inte ens den mest helgade av oss ofullkomliga människor kommer alltid att göra rätt gärningar. Syndfri perfektion finns inte, annat än hos Jesus Kristus.
Bibeln är tydlig med att våra gärningar bör reflektera vad vi tror på. Ingenstans i Bibeln står det dock något om att det är gärningarna i sig som frälser oss. Eller ens att gärningar plus tron frälser oss. Det är tron allena, vilket jag menar framgår tydligt av bland annat verserna från Efesierbrevet och Galaterbrevet.
Men inte vilken tro som helst. Den som "säger sig tro" (som Jesus uttryckte det) men lever ett liv som indikerar att tron inte är förankrad i Jesus Kristus och hans frälsningsgärning på korset har en falsk tro som Gud inte erkänner. Det är viktigt att man förstår begrepp som "tro" och "nåd" på ett korrekt sätt och inte missbrukar begreppen som en ursäkt för att leva ett hedonistisk och oansvarigt liv. Paulus bemöter ju mycket av just detta i sina brev, inte minst genom sin polemik mot exempelvis gnosticismen.
Rätt tro kommer att producera rätt gärningar, fel tro kommer att producera fel gärningar. Och inte ens den mest helgade av oss ofullkomliga människor kommer alltid att göra rätt gärningar. Syndfri perfektion finns inte, annat än hos Jesus Kristus.
En gärning räckte.
Ty det är Gud som verkar i er så att ni både i vilja och gärning förverkligar hans syfte. Filipperbrevet 2:13
Så nej, du kan inte säga att tron frälser. Om ingen predikar, hur ska någon höra evangeliet då? Det är minst sagt själviskt.
Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta. 2:12
Arbeta på din frälsning innebär att du inte kan ta din frälsning för givet. Annars skulle ingen avfalla från tron, och vi vet att så inte är fallet.
Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min Fader i himlen. Matt 10.33
Om du förnekar Jesus som Gud, som Jv gör, kommer du inte till Fadern. Om du inte bekänner din tro inför människor blir du förnekad av änglarna. Lukas 12 tror jag.