2026-06-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej. Vi har ingen sympati för er pundare. Så enkelt är det.

Definera pundare tack. Menar om du är pundare bara för att du brukat/brukar droger så borde man ju vara pundare om man druckit nån öl också!?.

Jävla skillnad på bruk o missbruk, jävla skillnad på drog o drog. Cannabis i jämförelse är en väldigt mild "drog" om man nu kan kalla en planta som vuxit vilt sen innan den första människan knallade runt på jorden för en drog, väldigt mild även jämfört med alkohol.

Jag är generellt för att folk ska få göra exakt vad fan dom vill med sina egna kroppar o därför tycker jag Centerpartiets lagförslag är väldigt bra o ett steg i rätt riktning.
Citera
2026-06-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är kanske där vi skljer oss. Jag värnar om människor och deras liv och det är utmärkt att lagen tvingar alla att ha bilbälte fast det är opraktiskt för då kan 200 till överleva varje år. När jag föddes dödades 2000 per år i Sverige i trafiken, ett sjukt slappt samhälle.

För dig är det viktigare att vara självständig, på ett envist oresonligt sätt, och kör du utan bilbälte. Men det blir böter om polisen ser dig. Det är bra. Svenska staten vill inte att du dör. Det är en bra stat.

Om du bara förstod att ingen kränker dig och samhället inte sätter sig på dig utan bara vill dig väl när de begär att du har bälte på sig, skulle du bli mer som jag.

Ditt värnande om människors liv genom förbud, verkar dock vara helt och hållet godtyckligt.
Eller du kanske tycker att vi ska förbjuda snabbmat och godis också? Fetma skördar många fler liv än droger. Vi kanske rent av borde göra det olagligt att äta mer än ett visst antal kalorier per dag? För att värna om folks liv?
Verkar det rimligt att förbjuda hela befolkningen att äta tårta, därför att tusentals för av fetma varje år?

Varför inte förbjuda bilkörning helt och hållet? Det vore mer jämförbart med ett totalförbud mot att använda droger rekreationellt. Förutom specifikt alkohol då, då ska det av någon anledning inte vara förbjudet, trots att alkohol i de flesta fall utgör en större fara för människors liv än andra droger och orsakar fler dödsfall än alla andra droger tillsammans.
Citera
2026-06-22, 15:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Ditt värnande om människors liv genom förbud, verkar dock vara helt och hållet godtyckligt.
Eller du kanske tycker att vi ska förbjuda snabbmat och godis också? Fetma skördar många fler liv än droger. Vi kanske rent av borde göra det olagligt att äta mer än ett visst antal kalorier per dag? För att värna om folks liv?
Verkar det rimligt att förbjuda hela befolkningen att äta tårta, därför att tusentals för av fetma varje år?

Varför inte förbjuda bilkörning helt och hållet? Det vore mer jämförbart med ett totalförbud mot att använda droger rekreationellt. Förutom specifikt alkohol då, då ska det av någon anledning inte vara förbjudet, trots att alkohol i de flesta fall utgör en större fara för människors liv än andra droger och orsakar fler dödsfall än alla andra droger tillsammans.
Det stämmer att snabbmat, Ultra processed food, cigaretter, så småningom alkohol, kommer att förbjudas. Först i något förbudsgillande land som Australien, därefter i hela västeuropa.

Det är rätt ofattbart men internet kommer att förbjudas under 16 år i Australien och sedan i hela EU. Ofattbart men rätt, inga barn behöver drogen Instagram eller Tiktok.

Vin och öl rasar i försäljning i de flesta länder särskilt i Västeuropa och dagens barn dricker knappt sprit alls. På min tid hinkade 15-åringar mellanöl och blev stupfulla. Det vill jag inte ha tillbaka.

Bilkörning kommer att ersättas med självkörande bilar som helt enkelt inte kan krocka, och allt blir lite bättre utom för den som gillar att bränna järnet. Men det kommer att finnas racingbanor. Kanske.

Och jag ser inget stort fel i det. En värld utan droger, cigaretter, UPF, är en förbudsvärld men den är ändå rätt bra och leva länge kommer vi att göra.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-22 kl. 15:46.
Citera
2026-06-22, 16:19
Medlem
Citat:
Det stämmer att snabbmat, Ultra processed food, cigaretter, så småningom alkohol, kommer att förbjudas. Först i något förbudsgillande land som Australien, därefter i hela västeuropa.

Det är rätt ofattbart men internet kommer att förbjudas under 16 år i Australien och sedan i hela EU. Ofattbart men rätt, inga barn behöver drogen Instagram eller Tiktok.

Vin och öl rasar i försäljning i de flesta länder särskilt i Västeuropa och dagens barn dricker knappt sprit alls. På min tid hinkade 15-åringar mellanöl och blev stupfulla. Det vill jag inte ha tillbaka.

Bilkörning kommer att ersättas med självkörande bilar som helt enkelt inte kan krocka, och allt blir lite bättre utom för den som gillar att bränna järnet. Men det kommer att finnas racingbanor. Kanske.

Och jag ser inget stort fel i det. En värld utan droger, cigaretter, UPF, är en förbudsvärld men den är ändå rätt bra och leva länge kommer vi att göra.

Så du är alltså för att vi inför ett förbud mot att dricka alkohol, äta tårta och köra bil, för att värna om människors liv?
Dina prognoser om vad som kanske händer i framtiden, saknar relevans.
Vart går gränsen för hur stor fara för liv det måste vara för att något ska förbjudas?
Ska vi exempelvis förbjuda fysisk inaktivitet?
Alla former av extremsporter? Ska det vara förbjudet att ägna sig åt bergsklättring eller fallskärmshoppning?

Sen uppstår ju onekligen följande frågeställning: vem fan är DU att sitta och bestämma vilka risker andra vuxna människor ska ha rätt att ta?
Varför räcker det inte med att du avstår sådant som du tycker är för riskfyllt och låter andra människor välja själva?

Och att du pratar om ”en värld utan droger” till följd av förbud, ger en ganska tydlig bild av din kunskapsnivå i ämnet.
Senast redigerad av Solivagus 2026-06-22 kl. 16:21.
Citera
2026-06-22, 16:20
Medlem
Är sverige så smarta dock?
Citera
2026-06-22, 16:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Så du är alltså för att vi inför ett förbud mot att dricka alkohol, äta tårta och köra bil, för att värna om människors liv?
Vart går gränsen för hur stor fara för liv det måste vara för att något ska förbjudas?
Alla former av extremsporter? Ska det vara förbjudet att ägna sig åt bergsklättring eller fallskärmshoppning?

Sen uppstår ju onekligen följande frågeställning: vem fan är DU att sitta och bestämma vilka risker andra vuxna människor ska ha rätt att ta?
Varför räcker det inte med att du avstår sådant som du tycker är för riskfyllt och låter andra människor välja själva?

Och att du pratar om ”en värld utan droger” till följd av förbud, ger en ganska tydlig bild av din kunskapsnivå i ämnet.
Nej, frågan är vem fan du tror du är som tror att du får ta livet av dig genom att göra farliga saker, och under tiden anlita gratis sjukvård på allas bekostnad.

Jag bestämmer ingenting. Jag bara skrev ner vad som redan pågår. Ingenting du sett tydligen, men mer och mer förbud kommer och det är inte för att skydda mig utan för att skydda dig från dig själv. Staten vet inte bättre än alla men staten vet nog bättre än du.
Citera
2026-06-22, 16:43
Medlem
gracelesss avatar
Citat:

Han värnar om att rädda folks liv men samtidigt säger:

Citat:
Charlie Munger, en av världens rikaste, gav många citat som är tänkvärda. T.ex
"Whenever you think something or some person is ruining your life, it's you. A victimization mentality is so debilitating."
"debilitating=försvagande förstörande"

Så vilken är det nu då? Ska vi hjälpa dessa människor för att de inte vet bättre eller får de skylla sig själv? Han verkar ju inte veta vad han tycker, han är väldigt motsägelsefull.

Det är ingen ide att ge han tiden, han verkar inte kunna begripa de enklaste argumenten. Han saknar logiskt tänkande med tanken på att han vill rädda liv men föredrar lagarna som skördar fler liv. Ibland undrar man om demokrati är så bra när halva befolkningen inte kan tänka längre än kaggen.
Citera
2026-06-22, 18:33
Medlem
Citat:
Nej, frågan är vem fan du tror du är som tror att du får ta livet av dig genom att göra farliga saker, och under tiden anlita gratis sjukvård på allas bekostnad.
Jaha, så det är egentligen en fråga om ekonomi snarare än att värna andra människors liv?
Det är ju om möjligt ännu mer obegripligt. För du kan väl inte mena att du tror att samhället gör en ekonomisk vinst på vår nuvarande narkotikapolitik?
Men du kanske bara menar rent principiellt? Alltså att det inte kan tillåtas att någon får gratis sjukvård om det är de själva som bidragit till att de behöver vård, av principskäl?
Det kan du såklart få tycka, men det rimmar ganska illa med att det skulle handla om att du är en fin och empatisk människa som vill diktera hur andra ska leva sina liv för deras eget bästa.
Något annat som rimmar illa med detta är att Sverige har bland den högsta narkotikadödligheten i hela EU, samtidigt som vi för den mest restriktiva förbudspolitiken.

Tycker du att det är ett vettigt argument att tårta bör vara strikt förbjudet för hela befolkningen, så inte överviktiga människor får gratis sjukvård?

Citat:
Jag bestämmer ingenting. Jag bara skrev ner vad som redan pågår. Ingenting du sett tydligen, men mer och mer förbud kommer och det är inte för att skydda mig utan för att skydda dig från dig själv. Staten vet inte bättre än alla men staten vet nog bättre än du.
Men vad har det med saken att göra? Har du rätt därför att det finns folk som håller med dig, eller vad är din poäng?
Senast redigerad av Solivagus 2026-06-22 kl. 18:35.
Citera
2026-06-22, 21:22
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

Jaha så du är för att förbjuda alkohol ändå?

Du har inte ens koll på vad du själv tycker. Dags att lägga ned det här. Det finns massa andra idioter överallt ändå så det är lugnt.
Citera
2026-06-22, 21:24
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
Han värnar om att rädda folks liv men samtidigt säger:

Så vilken är det nu då? Ska vi hjälpa dessa människor för att de inte vet bättre eller får de skylla sig själv? Han verkar ju inte veta vad han tycker, han är väldigt motsägelsefull.

Det är ingen ide att ge han tiden, han verkar inte kunna begripa de enklaste argumenten. Han saknar logiskt tänkande med tanken på att han vill rädda liv men föredrar lagarna som skördar fler liv. Ibland undrar man om demokrati är så bra när halva befolkningen inte kan tänka längre än kaggen.

Ja eller hur. Var det statens ansvar eller ens eget?

Vem vet hur tankarna går ihop hos en narcissistisk störd gubbe som bara sitter och drar en vals och låtsas va intellektuell.
Citera
Igår, 00:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Cannabis --> Narkotikapolitik

/Moderator
Citera
Igår, 07:01
Medlem
Citat:

Är det ett självändamål för dig att alla ska leva länge? Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in