2026-06-21, 16:27
  #133
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
Det är hopplöst. Kriget mot droger har lyckats övertala er om detta trams, men du kan fortfarande inte visa ett enda dödsfall från cannabis i Sverige. Däremot finns det många som har dött av Spice och annat skit. Det är data, inte bias. Så med det enkla argumentet är det enkelt att konstatera att de som röker gräs ligger mycket bättre till än de som röker annat gift som är "lagligt".

Så länge du inte kan begripa att lagarna spelar 0 roll för drogmissbrukare så kommer det inte vara rimligt för dig. Ingen kommer sluta knarka bara för att det är olagligt, istället knarkar man skit som är farligare. Jag har varit där, det är inget som jag ville. Nu hade jag turen att jag kunde komma ur det, men det finns inget stöd riktigt utan att man förstör sitt liv.

Det spelar ingen roll vad du tycker när data klart och tydligt visar att dödligheten av cannabis existerar inte. Ditt argument kommer alltså från att "fel är fel", eller saker kan vara farligt, snarare än att "vi ska minska skada". Hopplöst men som någon annan sa i tråden, när alla boomers är i graven kanske vi kan få någon rimlig politik i det här landet (gäller saker utöver droger).
Mitt argument kommer från det glasklara "det finns ingen nytta med droger, men droger kan förstöra livet för människor, människor kan inte avgöra det själva om de är drogmissbrukare, alltså ska samhället vara emot droget". När det finns nytta, som smärtlindring med ett bloss när man är gammal, så får man gärna använda cannabis och jag röstar för att vi får det så i Sverige.
Citera
2026-06-21, 16:29
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Rätta mig om jag har fel, men i lagboken, den som styr användning av droger i Sverige, görs ingen skillnad någonstans mot olika narkotikapreparat. Det finns rimligen bara en lista på vad som är narkotika, möjligen olika klasser. Det är rimligt, det är ju ingen skillnad på om någon begår brott under cannabisrök eller heroinspruta.
Jag tror det vi diskuterar här är önskade förändringar i lagboken, åtminstone om jag läser rubriken rätt 🙂
Citera
2026-06-21, 16:51
  #135
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är väl inte så konstigt att de flesta vill leva laglydiga liv istället för att ingå i kriminalitet?

Angående ungdomar ska de inte bruka cannabis. En stor fördel med att legalisera är att man då kan införa åldersgräns.
Och då kan du ju hävda att ungdomar kommer att köpa på andra vägar ändå, men jag antar att du tycker att åldersgräns på alkohol ändå är bra på något sätt? Trots att underåriga kan få tag i alkohol om de anstränger sig?


Ungdomar gör det ändå och och kommer göra det ännu mer om det blir lagligt. Se på alkohol eller på länder där cannabis är lagligt - där varje gram som röks är mycket potentare ( starkare psyksoaktiva ämnen, mer hälsovådliga effekter för varseblivningen. ) än utbudet som vanligtvis finns på den svarta marknaden i länder där det är förbjudet.
Whataboutism om alkohol kan du komma med när weed har haft samma kulturellt folkliga förankring i århundranden och typ stöd av iaf 30% av befolkningen.

För mig kan det förbjudas. alkohol är en toxisk skitdrog
Citera
2026-06-21, 16:53
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Bracchetto
Ungdomar gör det ändå och och kommer göra det ännu mer om det blir lagligt. Se på alkohol eller på länder där cannabis är lagligt - där varje gram som röks är mycket potentare ( starkare psyksoaktiva ämnen, mer hälsovådliga effekter för varseblivningen. ) än utbudet som vanligtvis finns på den svarta marknaden i länder där det är förbjudet.
Whataboutism om alkohol kan du komma med när weed har haft samma kulturellt folkliga förankring i århundranden och typ stöd av iaf 30% av befolkningen.

För mig kan det förbjudas. alkohol är en toxisk skitdrog
Jag förstår din ståndpunkt men undrar fortfarande om du skulle föredra att det inte fanns någon åldersgräns på alkohol enligt samma resonemang?
Citera
2026-06-21, 17:04
  #137
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag förstår din ståndpunkt men undrar fortfarande om du skulle föredra att det inte fanns någon åldersgräns på alkohol enligt samma resonemang?

Nej, och anledningarna till varför jag tycker så härstammar alla från deras underutvecklade prefontal cortex
Citera
2026-06-21, 18:24
  #138
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det exemplet visar inte att droger inte kan förbjudas. Det visar att alkohol, som används av många, inte kan förbjudas. Självklart är jag emot Systembolaget och Prohibition.

Dina argument antyder att du är emot polis och domstol för brottslingar. Så mycket bättre om man bara talar med dem. Tänk vad det kostar att fånga in en tjuv, och allt lidande, när man bara kan låta honom stjäla och sedan löpa.

Det enda som fungerar är förbud, så skrev du i ditt inlägg om "alkohol och droger" (alkohol är en drog). Var fan går gränsen för "många" kan man också fråga. Och varför skulle mekanismerna vara radikalt annorlunda bara för att "många" använder en substans? Förbud göder svarta marknader oavsett utsträckning, och illegala droger är en miljardmarknad i Sverige. "Prohibition" är en synonym för förbud. Är du emot "prohibition" eller drar du godtyckliga irrationella gränser?

Nej jag vill självklart inte legalisera riktiga brott bara för att jag vill legalisera att droga sig själv, din pellejöns. Skärp dig och väx upp.
__________________
Senast redigerad av Mjäll 2026-06-21 kl. 18:27.
Citera
2026-06-21, 18:45
  #139
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det enda som fungerar är förbud, så skrev du i ditt inlägg om "alkohol och droger" (alkohol är en drog). Var fan går gränsen för "många" kan man också fråga. Och varför skulle mekanismerna vara radikalt annorlunda bara för att "många" använder en substans? Förbud göder svarta marknader oavsett utsträckning, och illegala droger är en miljardmarknad i Sverige. "Prohibition" är en synonym för förbud. Är du emot "prohibition" eller drar du godtyckliga irrationella gränser?

Nej jag vill självklart inte legalisera riktiga brott bara för att jag vill legalisera att droga sig själv, din pellejöns. Skärp dig och väx upp.
Gränsen mellan alkohol och droger/knark är naturligtvis glasklar i lagboken (som använder termen "narkotika"):
Citat:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/narkotikastrafflag-196864_sfs-1968-64/
Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som
1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller
2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen. Lag (1999:43).
Här vad som klassas som narkotika i Sverige:

Citat:
https://www.lakemedelsverket.se/globalassets/dokument/lagar-och-regler/hslf-fs/lvfs_2011_10_konsoliderad.pdf
Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2011:10) om förteckningar över narkotika

Jag hittar minst 20 cannabis-referenser.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-21 kl. 18:50.
Citera
2026-06-21, 20:35
  #140
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Mitt argument kommer från det glasklara "det finns ingen nytta med droger, men droger kan förstöra livet för människor, människor kan inte avgöra det själva om de är drogmissbrukare, alltså ska samhället vara emot droget". När det finns nytta, som smärtlindring med ett bloss när man är gammal, så får man gärna använda cannabis och jag röstar för att vi får det så i Sverige.

Det beror på hur man ser på saker och ting. Jag uppskattar inte när staten behandlar mig som ett barn, det är upp till mig ifall jag vill röka ihjäl mig eller inte. Så länge vi tänker att vi måste rädda varje människa i Sverige kommer vi bara gå på knäna och gnälla. Tycker man att staten ska bestämma allt och se till att alla dumma jävlar inte dödar sig själv så ja, då kan man förstå din position. Knarkar man ihjäl sig då får man helt enkelt skylla sig själv, eller ja, så har jag tänkt när jag har varit nära.

Jag föredrar om staten inte lägger sig i vad jag stoppar i min kropp, speciellt om det inte påverkar någon annan. Den gamla modellen fungerar inte längre. Min kropp mitt val, eller vad dom brukar säga nu.

För övrigt har du VÄLDIGT fel kring att droger inte bidrar till något. Alla som är missbrukare och inte kan sluta knarkar i syfte att dämpa ångest, depression etc. Det finns ingen som gillar att punda ihjäl sig. Människor som lever ensam, saknar socialt liv eller mår riktigt dåligt börjar med droger för att det hjälper dem i början. Här pratar jag om hårdare droger som tjack och heroin, men gräs används absolut också för det, därav är det faktiskt bättre om folk kan använda något icke skadligt, eller åtminstone icke dödligt.

Om du inte tror mig, kolla på hur krigsveteraner i Vietnam var väldigt beroende av heroin/opioder. Det visade sig att när många av dom kom hem och fick träffa sin familj igen, fick ett socialt och lugnt liv, slutade de helt enkelt. Någon som kom hem till inget knarkade förmodligen ihjäl sig. Det är väldigt lätt att diskutera något när man själv har "walked the walk" och inte kunna se någon nyans. Ännu en gång, du har väldigt fel.
__________________
Senast redigerad av graceless 2026-06-21 kl. 20:48.
Citera
2026-06-21, 21:15
  #141
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
Det beror på hur man ser på saker och ting. Jag uppskattar inte när staten behandlar mig som ett barn, det är upp till mig ifall jag vill röka ihjäl mig eller inte.
Det är kanske där vi skljer oss. Jag värnar om människor och deras liv och det är utmärkt att lagen tvingar alla att ha bilbälte fast det är opraktiskt för då kan 200 till överleva varje år. När jag föddes dödades 2000 per år i Sverige i trafiken, ett sjukt slappt samhälle.

För dig är det viktigare att vara självständig, på ett envist oresonligt sätt, och kör du utan bilbälte. Men det blir böter om polisen ser dig. Det är bra. Svenska staten vill inte att du dör. Det är en bra stat.

Om du bara förstod att ingen kränker dig och samhället inte sätter sig på dig utan bara vill dig väl när de begär att du har bälte på sig, skulle du bli mer som jag.
Citera
2026-06-21, 21:34
  #142
Avstängd
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är kanske där vi skljer oss. Jag värnar om människor och deras liv och det är utmärkt att lagen tvingar alla att ha bilbälte fast det är opraktiskt för då kan 200 till överleva varje år. När jag föddes dödades 2000 per år i Sverige i trafiken, ett sjukt slappt samhälle.

För dig är det viktigare att vara självständig, på ett envist oresonligt sätt, och kör du utan bilbälte. Men det blir böter om polisen ser dig. Det är bra. Svenska staten vill inte att du dör. Det är en bra stat.

Om du bara förstod att ingen kränker dig och samhället inte sätter sig på dig utan bara vill dig väl när de begär att du har bälte på sig, skulle du bli mer som jag.

tråden handlar väl inte om bilbälte? dum fan
Citera
2026-06-21, 22:16
  #143
Medlem
inkognytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är kanske där vi skljer oss. Jag värnar om människor och deras liv och det är utmärkt att lagen tvingar alla att ha bilbälte fast det är opraktiskt för då kan 200 till överleva varje år. När jag föddes dödades 2000 per år i Sverige i trafiken, ett sjukt slappt samhälle.

Du slarvar grovt med fakta. År 1966 omkom 1300 i trafiken vilket är det högsta antalet någonsin. Om du var nyfödd då ska du nog inte uttala dig om hur samhället var då.

Tråden bör flyttas till rätt plats. Finns en tråd om narkotikapolitik där den hör hemma.
Citera
2026-06-22, 07:37
  #144
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Gränsen mellan alkohol och droger/knark är naturligtvis glasklar i lagboken (som använder termen "narkotika"):

Här vad som klassas som narkotika i Sverige:



Jag hittar minst 20 cannabis-referenser.

Cirkelresonemang! Imponerande

Vi pratar inte om huruvida knark är narkotikaklassat. Vi pratar om huruvida det bör vara det. Och du undviker alla argument. Jävla pajas.

Gtfo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in